• شنبه / ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403063119852
  • خبرنگار : 50986

مُبلغ دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان:

پیامبر اکرم (ص) بر جامعه جهانی اثرگذار بود

پیامبر اکرم (ص) بر جامعه جهانی اثرگذار بود

ایسنا/اصفهان مُبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه مهم‌ترین ویژگی‌های پیامبر اکرم (ص) امانت‌داری و صداقت بود، گفت: حضرت رسول اکرم (ص) نه‌تنها به رشد عقلی و زندگی جامعه اسلامی کمک کردند، بلکه بر رشد جامعه جهانی در زمینه‌های مختلف هم تأثیرگذار بود.

حجت‌الاسلام علی صغیرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در کتاب‌های تورات و انجیل خبر پیامبری حضرت رسول اکرم (ص) به پیروان مسیحیت و یهودیت داده‌ شد، به همین دلیل آن‌ها شناخت کاملی از پیامبر اکرم (ص) داشتند.

او ادامه داد: راهبی، حضرت محمد (ص) را در نوجوانی مشاهده کرد و به عموی ایشان ابوطالب گفت «آثار نبوت را در چهره او و بر اساس مشخصات آمده در کتاب مقدس دیده‌ام. مراقب او باشید که اگر موفق به کشتن او نشدند نتوانند ایشان را دچار آسیب‌های جسمی دیگر کنند.» در آن زمان علاوه بر مسحیت، یهود هم برای کشتن پیامبر (ص) اقدامات مختلفی انجام دادند.

این مُبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان، کودکی پیامبر (ص) را چنین تشریح کرد: پیامبر اکرم (ص) یتیم به دنیا آمدند و سرپرستی ایشان تا شش سالگی برعهده عبدالمطلب بود و در دامان حلیمه سعدیه، مادر رضاعیِ خود پرورش یافت. حضرت محمد (ص) دوران کودکی را در صحرا به سختی سپری کردند و این سختی سبب شده‌ بود تا ایشان از نظر جسمی و روحی قوی باشند. وضعیت مالی خانواده نیز در آن زمان خوب نبود و ایشان از هر لحاظ دوران کودکی سختی را سپری کردند.

صغیرا درباره ویژگی‌های اخلاقی بارز پیامبر (ص) نیز بیان کرد: مهم‌ترین ویژگی‌های حضرت، امانت‌داری و صداقت ایشان بود. در حقیقت دو صفتی که درباره پیامبر (ص) و در زمان جاهلیت بین مردم مشهور بود امین و صادق‌ بودن به معنی درستکار بودن و صداقت داشتن ایشان بود. مردم نیز پیامبر (ص) را با این دو ویژگی می‌شناختند.

او افزود: این دو ویژگی اخلاقی پیامبر اکرم (ص) یک نیاز در همه جوامع است. حتی در روایتی امام صادق‌ (ع) بیان شده است که ایمان افراد را به طول سجود و روزه‌ داری نسنجید بلکه به صدق گفتار و امانت داری بسنجید. پیامبر اکرم (ص) حتی در مقابل کفار هم این ویژگی را رعایت می‌کردند.

این مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی در ادامه به نقش مهم پیامبر اکرم (ص) در رشد عقلی و زندگی مردم اشاره کرد و توضیح داد: نقش پیامبر (ص) به اندازه‌ای در جامعه مهم بود که امیرالمومنین (ع) از دوران جاهلیت در نهج‌البلاغه به دوران ظلمات و تاریکی یاد می‌کنند و پیامبر را همچون خورشیدی تشبیه می‌کنند که با آمدنش این تاریکی‌ها را از بین برد. در زمان جاهلیت فساد افتخار و قتل و دزدی و زنده به گور کردن دختران، افتخار بود. حتی افراد عبادت‌کننده دور کعبه، عریان بودند. بت‌پرستی در آن زمان یک افتخار به حساب می‌آمد؛ اما زمانی که پیامبر (ص) آمد مردم از لحاظ عقلی و زندگی رشد پیدا کردند.

صغیرا در ادامه گفت: کسانی که ظلم برای آن‌ها مایه افتخار بود با آمدن پیامبر اکرم (ص) و فعالیت‌های تأثیرگذاری که داشتند کوچک‌ترین ظلم برای آنها بد و زشت شد. دخترانی که تا قبل از آمدن پیامبر اکرم (ص) زنده به گور می‌شدند با حضور پیامبر عزیز شدند. در قرآن نیز آمده است کسی که در زمان جاهلیت دختردار می‌شد خجالت می‌کشید و از شدت خجالت سیاه رنگ می‌شد؛ اما پیامبر در آن زمان فرمود که «هر کسی دختری داشته باشد این دختر مانع آتش جهنم برای او می‌شود.» پس از سخن پیامبر (ص) مردم به تعداد دختران‌شان افتخار می‌کردند.

او اضافه کرد: از لحاظ اخلاقی نیز پیامبر (ص) فرموده‌اند «دین، حسن خلق است.» و در این زمینه نیز مردم را رشد دادند. همچنین ایشان فرموده‌اند «حضرت موسی (ع) فرمود گناه نکنید، حضرت عیسی (ع) که بعد از حضرت موسی (ع) آمدند نیز فرمود فکر گناه نکنید. من می‌گویم تلاش کنید اخلاق شایسته خداوند را داشته باشید. خدا غفار است، پس شما نیز یکدیگر را ببخشید، خداوند صبور است پس شما هم صبور باشید.»

صغیرا با اشاره به تأثیر حضرت محمد (ص) بر تمدن جهان توضیح داد: پیامبر اکرم (ص) بر جامعه جهانی نیز تأثیر گذاشتند. اروپاییان به این نکته اشاره می‌کنند که نظافت و ساختن حمام را از مسلمانان دارند. علم‌آموزی ابتدا در مسلمانان اتفاق افتاد و جابر بن حیان علوم مختلف را از امام صادق (ع) آموخت، آن‌ هم در زمانی که هیچ دانشمند اروپایی متولد نشده بود. همچنین در ۱۰۰۰ سال پیش که ابن‌سینای مسلمان در ۱۲ علم متخصص بود، هیچ انسان اروپایی یا غربی در آن زمان دارای چنین سطح علمی نبودند و این اتفاقات به دلیل جامعه اسلامی است که پیامبر اکرم (ص) بنا کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha