• جمعه / ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۶
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403063019611
  • خبرنگار : 50022

امام جمعه کرج:

مسلمانان نباید به دشمنان اجازه تفرقه‌افکنی دهند

مسلمانان نباید به دشمنان اجازه تفرقه‌افکنی دهند

ایسنا/البرز امام جمعه کرج گفت: جهان اسلام نظام یکپارچه بانکی ندارد. گردشگری اسلامی ندارد و امثال این‌ها. وحدت جهان اسلام را باید آن‌قدر پراهمیت جلو برد که کسی نتواند آن را با روش‌های مختلف به خطر بیندازد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سیدمحمدمهدی حسینی همدانی در خطبه‌های نماز جمعه ۳۰ شهریورماه کرج با بیان اینکه از جهات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی می‌شود به ایجاد امت واحده توجه کرد، گفت: یک بخش مهم، راهکارهای مذهبی است. مثلاً با تربیت علماء و دانشمندانی که به مبانی مذاهب مختلف آشنا هستند زمینه از بین بردن شبهه‌ها را فراهم کردن. یا باید در مرحله عمل مسلمانان باهم نزدیک شوند تا از هم شناخت پیدا کنند و بفهمند که باید به دشمنان اجازه تفرقه‌افکنی ندهند.

امام‌جمعه کرج گفت: یکی از راه‌های نزدیک شدن به هم گفتگوست. گفتگو با مناظره فرق دارد. در گفتگو کسی نمی‌خواهد بر دیگری غلبه کند فقط بیان مطلب برای روشنگری است چه کسی بپذیرد یا نپذیرد لذا در کم کردن اختلاف و افزایش وحدت مؤثر است. باید روی جنبه‌های عقلانی اسلام بیشتر گفتگو کرد که رسیدن به وحدت را سریع می‌کند.

وی بیان کرد: بعض کارها هم سیاسی است. مثلاً نقش سازمان کنفرانس اسلامی باید در بین کشورهای اسلامی و دیگر کشورها پررنگ‌تر شود. این سازمان، باید قدرت داشته باشد جمعی از نیروهای مسلح کشورهای اسلامی را دورهم جمع کند و لشکری برای دفاع از سرزمین‌های مسلمین ستم دیده در اقصی نقاط جهان درست کند و هم بتواند از مرزهای عقیده حفاظت کند. یا تشکیلات قضائی شبیه دیوان لاهه داشته باشد تا اختلافات جوامع اسلامی را رفع‌ورجوع کند. همان‌طور که باید رسانه‌ای برای جهان اسلام راه‌اندازی کند.

وی در ادامه اظهار کرد: اگر امت واحده شکل بگیرد به مسائلی مثل فلسطین و لبنان و یمن و… با طرح و برنامه مدون ورود می‌کند.

آیت‌الله حسینی همدانی گفت: الان جهان اسلام نظام یکپارچه بانکی ندارد. گردشگری اسلامی ندارد و امثال این‌ها. وحدت جهان اسلام را باید آن‌قدر پراهمیت جلو برد که کسی نتواند آن را با روش‌های مختلف به خطر بیندازد. مثلا شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی بتوانند این وحدت را به خطر بیندازند. نباید بتوانند ان کار را بکنند. باید تفرقه‌اندازی را جرم حساب کرد و مجرم را مجازات کرد.

وی با بیان اینکه نظام اسلامی همیشه در مسیر وحدت قدم برداشته، گفت: به فرموده رهبر انقلاب این مشی تاکتیکی نیست؛ و البته مستکبرین عالم این روش را نمی‌پسندند و در چند جهت دائماً تفرقه‌افکنی و ایجاد رعب و ترس می‌کنند.

وی افزود: اول اصل دین را می‌زنند و آن را خشن و یا افیون جامعه مطرح می‌کنند؛ بعد روی اسلام تکیه می‌کنند و مردم را از اسلام می‌ترسانند؛ بعد در سطح جهان، شیعه هراسی راه می‌اندازند و بعد هم جهان را از ایران می‌ترسانند.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز گفت: وحدت جهان اسلام تنها راه غلبه بر دشمنی‌هاست. که در عمل باید تحقق پیدا کند؛ تا آن تمدن نوین اسلامی که وعده‌اش داده می‌شود با اجتماع و وحدت همه مسلمین محقق شود.

وی در بخش دیگر، به مناسبت ۳۱ شهریور و سالگشت حمله نظامی عراق به ایران پرداخت و بیان کرد: حمله نظامی عراق به ایران طولانی‌ترین جنگ قرن بیستم بود که با مقاومت کم‌نظیر و صلابت مردم ایران برای همیشه ماندگار شد.

وی افزود: دفاع مقدس یکی از نورانی‌ترین قسمت‌های تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی است؛ ولو خسارت‌های غیرقابل جبرانی برای ما داشت اما در حوزه‌های مختلف برای مردم درس داشت. شجاعت، مقاومت، ایثار، عزت، حماسه و استقلال و ده‌ها نمونه دیگر از این فضائل درس‌هایی بود که غیر از ایران به ملت‌های آزاده جهان برای مبارزه با استکبار دادند.

آیت‌الله حسینی همدانی بیان کرد: در این مبارزه مقدس ۸ ساله که ۳۰ کشور جهان به عراق انواع کمک‌های مالی، نظامی و تجاری می‌کردند. مثلاً امریکا در سال ۱۳۶۲، ۴۸ فروند بالگرد نظامی بل ۲۱۴ اس تی به عراق تحویل داد. این بالگردها را شاه قبل از انقلاب به کارخانه‌ تولیدکننده که متعلق به ایران بود و بعد انقلاب آمریکا مصادره کرده بود سفارش داده بود، اما بالگردها را به عراق فروخت.

وی ادامه داد: در این دفاع نورانی ۴۸ هزار ارتشی، ۸۵ هزار بسیجی، بیش از ۳۳ هزار دانش‌آموز، بیش از ۳۵۰۰ دانشجو، ۳۳۱۷ روحانی، ۸۸ مسیحی، ۱۸ کلیمی و ۹ زرتشتی به شهادت رسیدند. قریب به ۲ هزار نفر غیر ایرانی هم در کنار رزمندگان ایران به دفاع از نظام اسلامی پرداختند.

وی با تاکید بر اینکه درباره دوران دفاع مقدس جهاد تبیین لازم و قطعی است، اظهار کرد: در این جنگ روایت‌ها که استکبار جهانی علیه ایران راه انداخته -که بخشی از جنگ نرم است- یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها، تولید ضد روایت و تحریف حوادث و حقایق جنگ است تا به این وسیله بتوانند در مدت‌زمان مشخص، ارزش‌های دوران دفاع مقدس را آسیب بزنند و درنهایت این‌گونه القاء کنند که مطالب مربوط به جنگ ساخته جمهوری اسلامی است.

خطیب جمعه کرج گفت: باید تبیین کرد که جنگ به هر دو ملت ایران و عراق توسط عامل استکبار در منطقه یعنی رژیم بعث و شخص صدام جنایتکار تحمیل شد. لذا باید حزب بعث و صدام حسین و امثال این‌ها را بیشتر روشن کرد.

وی ادامه داد: یا مثلاً با بیان مختلف القاء می‌کنند چون مدیریت جنگ از روی احساس و غیرعقلانی بوده، خسارت‌های جنگ بیشتر از منافع آن بوده و اصلاً نمی‌گویند اگر احساسی بود پس چرا این تنها جنگ ایران بوده که تقریباً تمام دنیا با تمام تجهیزاتش، مستقیم و غیرمستقیم از آن حمایت ‌کرده و یک سانت از ایران کم نشده است.

وی اظهار داشت: یا با ادبیاتی خاص و تأکید بر بعد ملی‌گرائی و دفاع از وطن، جهات معنوی و هویتی را از بین می‌برند و القاء می‌کنند جنگ یک واکنش عادی بوده درحالی‌که تجلی ارزش‌های الهی و انقلابی و تحول بنیادی در انسان‌ها و توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر داخلی که در عرصه دفاع مقدس نمایان شد را نادیده می‌گیرند.

آیت‌الله حسینی همدانی افزود: بااینکه ما در مقام دفاع از ارزش‌ها و دین و ناموس خود بودیم و حمله‌کننده اولیه نبودیم اما جوری القاء و تحریف می‌کنند کانّ ما متجاوز بودیم و باید پشیمان باشیم، در حالیکه کسی در دفاع از دین و ناموس پشیمان نمی‌شود. به‌علاوه جانبازان و خانواده معظم شهدا، اسوه‌های زنده ایستادگی درراه حفظ آرمان‌ها در عرصه حاضر هستند.

وی با تأکید بر اینکه نسبت به تبیین این مسائل باید تلاش بیشتری صورت بگیرد، گفت: باید در مقابل جریان تحریف، همه ‌کسانی که توان تبلیغ و روایت دوران جنگ را دارند انگاره‌های غلط نسبت به حقانیت دفاع مقدس را تبیین کنند. شاید اگر دوستان بخشی از فعالیت را ببرند به سمت بررسی اسناد و خاطراتی که طرف مقابل از جنگ تهیه کرده‌ مفید باشد.

وی یادآور شد: یکی از جنبه‌های مغفول مانده که ان‌شاءالله جبران شود مسئله الگوسازی از بانوان و دخترانی است که مدافع دین و ارزش‌ها و سرزمین خود بودند در برابر هجمه زن زندگی آزادی؛ که زنان کشور را از هویت می‌اندازد. البته درباره شهدا مدافع حرم و امنیت که ادامه مسیر جهاد و دفاع مقدس هستند هم باید بیشتر کار شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز با بیان اینکه آمریکا نتوانست با کمک‌های گزافی که به عراق کرد از صدور انقلاب ایران جلوگیری کند، بیان کرد: امام در منشورشان مرقوم فرمودند: «هرروز ما در جنگ برکتی داشته‌ایم که در همه صحنه‌ها از آن بهره جسته‌ایم. ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده‌ایم، ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده‌ایم، ما در جنگ، پرده از چهره تزویر جهان خواران کنار زدیم.»

وی افزود: همین تجربه موفق یعنی مقاومت مردم ایران با دستان خالی اما اعتقادی راسخ و پولادین، شد الگو؛ امید را در دل‌های آزاده جهان زنده کرد. گروه‌های مقاومت در منطقه برای مبارزه با مستکبران عزمشان جزم‌تر شد و تا امروز تا آنجا که توانسته‌اند بر پیکره استکبار ضربه زده‌اند.

وی در ادامه گفت: می‌بینید که این ضربات آن‌قدر مؤثر و مفید بوده که آنان را مجبور کرده همه مخفی‌کاری‌های خود را کنار بگذارند و چهره خبیث خود را بدون نقاب نشان بدهند و هرروز جنایت جدیدی را مرتکب شوند. نظیر ددمنشی که چند روز قبل راه انداختند و ترور جمعی نسبت بی‌گناهان راه انداختند و مردم مظلوم را در لبنان شهید و زخمی کردند.

آیت‌الله حسینی همدانی ظهار کرد: اسرائیل با این عملیات تروریستی، عمداً قتل‌عام کرد و قوانین و خطوط قرمز در جنگ‌ را زیر پا گذاشت و رسماً اعلام کرد جنایت‌کار جنگی است؛ و امروز دیگر هیچ عذری از هیچ سازمانی در دنیا در قبال اسرائیل پلید پذیرفته نیست.

وی گفت: بیانات سید مقاومت بسیار دقیق و واقع‌بینانه و امیدآفرین بود؛ و به فضل الهی برخلاف آنچه فکر می‌کردند اتحاد و انسجام آحاد مختلف مردم لبنان بیشتر شد.

وی ادامه داد: من هنوز معتقدم که کار اسرائیل را یمنی‌ها تمام خواهند کرد. یک موشک فرستادند و یک پهپاد؛ که پیام اصلی را با همین دو عملیات دادند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha