• پنجشنبه / ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۱:۰۴
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1403062919335
  • خبرنگار : 50189

افتتاح بزرگ‌ترین آزمایشگاه تجزیه مواد معدنی در جنوب‌شرق کشور

افتتاح بزرگ‌ترین آزمایشگاه تجزیه مواد معدنی در جنوب‌شرق کشور

ایسنا/کرمان معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان با اشاره به اینکه بزگترین آزمایشگاه تجزیه معدن جنوب‌شرق در کرمان ظرفیت آنالیز ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن در سال را دارد، گفت: امیدواریم این مجموعه بتواند طرح توسعه را در جنوب استان کرمان هم اجرا کند.

امیر حسن‌زاده عصر امروز ۲۹ شهریورماه در آئین افتتاحیه طرح توسعه آزمایشگاه تجزیه مواد معدنی اظهار کرد: واقعیت این است که هنوز تفکر معدنی آنچنان که مورد انتظار است در سطح جامعه شکل نگرفته است، بنابراین جا دارد در این زمینه فرهنگ‌سازی لازم انجام شود.

 وی راه‌اندازی وزارت معدن را یک الزام دانست و بیان کرد: ساختار وزارتخانه معدن باید در کشور شکل بگیرد و به‌عنوان یک زمین‌شناس از فعالان حوزه معدن می‌خواهم که این مطالبه را پیگیری کنند.

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان، شرکت‌های بزرگ در استان کرمان به ما کمکی نکرده‌اند و۵۰ سال است که در رفسنجان مس کاتُد تولید می‌کنیم، اما ۱۰ هزار نفر بیکار داریم و با وجود اینکه در شهرک‌های صنعتی ایجاد شغل شده است، اما همه می‌خواهند به شرکت مس بروند.

به اعتقاد وی، ضرورت دارد در کنار صنایع بزرگ، صنایع پایین دست و جانبی شکل گیرد تا شاهد رونق بیشتر اشتغالزایی در استان باشیم.

براساس گفته حسن‌زاده، دانشگاه‌ها از رشته‌های معدنی در حال خالی شدن هستند و باید در این زمینه چاره‌ای اندیشی شود. همچنین باید با مدارس ارتباط گرفت و در جهت ترغیب دانش‌آموزان به حوزه معدن قدم برداشت.

 وی با درخواست جهت راه‌اندازی آزمایشگاه گهرسنگ در استان، اظهار کرد: راه‌اندازی این آزمایشگاه آورده مالی قابل توجهی برای استان و کشور خواهد داشت.

حسن‌زاده از به صدا درآمدن زنگ خطر رشته معدن در دانشگاه‌ها به‌علت خالی ماندن رشته‌های معدن و زمین‌شناسی خبر داد و افزود: این در شرایطی‌ست که برای معدنی در استان‌های معدنی باید تفکر معدنی شکل بگیرد.

وی همچنین خواستار شناسنامه‌دار شدن گهرسنگ‌های استان کرمان شد و بیان کرد: در حالی ما از گهرسنگ‌ها غفلت کرده‌ایم که گهرسنگ در دنیا یک‌هزار و۲۰۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد و در هند ۲۰ میلیون نفر به‌طور مستقیم در این حوزه فعالیت می‌کنند.

معاون استاندار کرمان از برگزاری مسابقات ملی گهرسنگ در آبان‌ماه سال‌جاری خبر داد.

 به گزارش ایسنا، هدف‌گذاری این آزمایشگاه آنالیز مواد معدنی به تعداد ۳۰۰ هزار نمونه در سال با بکارگیری تمام دستگاه‌های بروز دنیا و استفاده از استانداردهای بین‌المللی جهت افزایش اطمینان پذیری از داده‌های بدست آمده است.

 همچنین این آزمایشگاه با اشتغالزایی ۳۵ نفر و سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیارد تومان شامل بخش‌های توزین، ذوب قلیایی، محیط زیست، طلا و چهار اسید است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha