• پنجشنبه / ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۵
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403062919220
  • خبرنگار : 50649

گام اول برای تنظیم برنامه عملیاتی سند راهبردی سومین حرم اهل بیت(ع) برداشته شد

گام اول برای تنظیم برنامه عملیاتی سند راهبردی سومین حرم اهل بیت(ع) برداشته شد

ایسنا/فارس در راستای تنظیم برنامه عملیاتی سند راهبردی سومین حرم اهل بیت(ع) قراردادی میان شهرداری شیراز و پایگاه استنادی علوم جهان اسلامی منعقد شد.

ششمین جلسه شورای راهبردی سند سومین حرم اهل بیت (ع) با حضور مسئولان ملی، استانی و شهری امروز، ۲۹ شهریورماه در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) برگزار شد و یکی از خروجی‌های این جلسه، انعقاد قرارداد اجرایی شهرداری شیراز و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در راستای تنظیم برنامه عملیاتی همه دستگاه‌های اجرایی در راستای این سند بود.

نماینده ولی‌فقیه در فارس در این جلسه اظهارکرد: بسیاری عوامل دست‌به‌دست هم داده است تا بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی توسعه شیراز با محوریت سومین حرم اهل‌بیت(ع) شکل بگیرد و این الگویی جدید است و کار عظیمی شکل می‌گیرد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام افزود: شیراز هم در تاریخ و تمدن بشری صاحب‌نام است وهم در آینده نام بلندی خواهد داشت و مایه مسرت است که شیراز به عنوان سومین حرم اهل‌بیت(ع) توسعه پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: برنامه عملیاتی سند راهبردی سومین حرم اهل‌بیت(ع) مورد بحث قرار گرفته و مجموعه‌های علمی و فرهنگی استان و شهر شیراز به خصوص شهرداری شیراز و همچنین مرکز استنادی علوم جهان اسلام پای کار آمده‌اند تا با همکاری کارشناسان برنامه عملیاتی نوشته شود.

امام جمعه شیراز اظهار امیدواری کرد: در آینده نزدیک شاهد حرکت‌های عملیاتی برای تحقق سومین حرم اهل‌بیت(ع) و توسعه شیراز و رفع مشکلات پیرامونی حرم مطهر باشیم.

آیت‌الله دژکام افزود: در آغاز اجرای سند هفتم توسعه هستیم و سند راهبردی سومین حرم اهل‌بیت(ع) مقارن با سند هفتم توسعه جلو می‌رود و سند هفتم زمانی که می‌خواهد بومی‌سازی شود، این سند هم مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی گفت: نگاه منعطف با حرم حضرت شاهچراغ(ع) محور اصلی توسعه است و تحولات خوبی روی خواهد داد که در این راستا  نقشه مهندسی فرهنگی استان و سند توسعه شهری نیز با توجه مسئولان انجام می‌شود.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع)‌ نیز در این جلسه اظهار کرد: سال ۱۳۸۷عنوان سومین حرم اهل‌بیت(ع)‌ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به شیراز به عنوان یک مدال افتخار داده شد که هر چه روی آن کار و تلاش شود به عنوان یک جایگاه کم است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم کلانتری گفت: این اتفاق هم جنبه مادی و هم  معنوی دارد و کمتر شهر و استانی است که از این نوع امتیازات برخوردار باشد.

وی با اشاره به اینکه باید بررسی شود که از تاریخی که رهبر معظم انقلاب اسلامی این مطلب را اعلام کردند تا امروز چه اتفاقی افتاده است، اضافه کرد: باید همه تلاش کنند تا شیراز به این جایگاه برسد.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) گفت: مخاطب اصلی پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی، همه مسئولین استان هستند و یک بار بررسی کنیم چند قدم به سوی این هدف بزرگ آمده‌ایم؟

وی گفت: تدوین سند راهبردی سومین حرم اهل‌بیت(ع) یک حرکت برای رفع معضلات و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی پیرامون حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) کشور است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این نشست اظهار کرد:  در ۲۶ اردیبهشت الزامات و اقتضائات سند راهبردی سومین حرم اهل‌بیت(ع) شد.

سید ابراهیم حسینی با بیان اینکه مکان دبیرخانه مشخص و طراحی و اهتزاز پرچم سومین حرم اهل‌بیت(ع) هم انجام گرفته است، تأکید کرد: در این مسیر از ظرفیت‌های بسبج و رسانه ملی نیز استفاده شده است.

وی گفت: تدوین برنامه عملیاتی در شهرداری انجام شده است و موضوع آموزش کارکنان بر اساس مدرسه حکمرانی هم انجام شده که بخشی از برنامه عملیاتی است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز افزود: در مسأله گفتمان‌سازی سند هم باید اقدامات انجام شود و ظرفیت‌های دیگری نظیر رسانه ملی پای کار آیند.

به گفته حسینی، سند راهبردی سومین حرم اهل‌بیت(ع)‌برای کلان‌شهر شیراز تهیه شده است که مرکزیت و محوریت حرم حضرت شاهچراغ(ع) شکل گیرد، اما خود حرم حضرت شاهچراغ(ع)‌ به عنوان قلب تپنده به یک سند مجزا نیاز دارد و باید تدوین سند ویژه حرم مطهر در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد بین شهرداری شیراز و مرکز استنادی علوم جهان اسلام (ISC) هم گفت: طبق این قرارداد اجرایی این مرکز به‌عنوان مشاور علمی عملیاتی سند راهبردی، باید طی چهارماه برنامه عملیاتی دستگاه‌های اجرایی را ذیل نظر استانداری فارس تنظیم کند.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز گفت: برنامه عملیاتی شورای اسلامی شهر و شهرداری این کلان‌شهر به‌عنوان نخستین دستگاه اجرایی تا پایان مهرماه جاری آماده می‌شود.

شهردار شیراز هم در این نشست گفت: ۱۶ سال پیش که رهبری سفر استانی به شیراز داشتند، شیراز را به عنوان سومین حرم اهل‌بیت(ع) معرفی کردند و طی ۳ سال شورای ششم با اهتمام ویژه سند سومین حرم اهل‌بیت(ع) تدوین و رونمایی شد.

محمدحسن اسدی اظهار کرد: امروز قراردادی بین شهرداری شیراز و مرکز استنادی علوم جهان اسلام در راستای این سند راهبردی منعقد می‌شود که امیدوارم این سند برای مردم شیراز، مردم فارس، کشور و زوار و تمام محبین اهل بیت(ع) موجبات خیر را فراهم کند.

وی افزود: این قرارداد فاز بعدی عملیاتی اجرایی سند راهبردی سومین حرم اهل‌بیت(ع) را مشخص می‌کند که بر اساس شرح وظایفی که برای دستگاه‌های اجرایی مد نظر گرفته شده، خروجی خوبی خواهد داشت.

اسدی تصریح کرد: ۱۴ ساحت برای دستگاه‌های اجرایی در این سند در نظر گرفته شده است و تمامی دستگاه‌های اجرایی باید به وظایف خود عمل کنند تا اینکه فرموده رهبر معظم انقلاب در مورد شیراز؛ سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی، محقق، عملیاتی و اجرایی شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهار کرد: شیراز در تاریخ و تمدن و اسلام از هر منظر نگاه کنیم برجسته است و کمتر استان و شهری است که در ابعاد مختلف برجسته باشد.

سید شمس‌الدین حسینی افزود: پرداختن به شیراز، پرداختن به ظرفیت دینی و تمدنی ماست و این سند راهبردی سومین حرم اهل‌بیت(ع) را می‌توان یک سند ملی تلقی کرد و باید با این نگاه به آن بپردازیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های مجمع نمایندگان استان فارس افزود: برای نخستین‌بار امسال در قانون بودجه ۱۴۰۳ منبع ویژه‌ای به میزان ۳۶ هزار میلیارد تومان (همت) برای کارهای فرهنگی در نظر گرفته شد که بخشی در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی نیز در اختیار وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و این دستگاه‌ها می‌توانند به عنوان پشتیبان این سند باشند.

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام هم گفت: ۲ سال گذشته هم سند علم و فناوری استان را جمع‌بندی کردیم و آن سند را در شورای عالی وزارت علوم به تصویب رساندیم.

سید احمد فاضل‌زاده حقیقی خواستار تصویب سند راهبردی سومین حرم اهل‌بیت(ع) در شورای عالی انقلاب فرهنگی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha