• پنجشنبه / ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403062919045
  • منبع : مطبوعات

لبخند به زندگی در ثانیه‌های طلایی

لبخند به زندگی در ثانیه‌های طلایی

مادری با چشمانی گریان درحالی که دختربچه‌ای یک ساله را در آغوش دارد وارد اداره اورژانس اصفهان می‌شود. اشک می‌ریزد و کمک می‌خواهد. رنگ صورت دختر بچه به کبودی می‌زند. همزمان پرسنل اورژانس خود را به پله‌های در خروج می‌رسانند. متحیر از موقعیتی که در آن قرار گرفته‌اند اما تعلل نمی‌کنند و عملیات احیا را کلید می‌زنند.

 به گزارش ایسنا، شهروند نوشت: وقتی تصاویر لحظات نجات بخش، توسط دوربین ثبت می‌شد، غرق در امدادرسانی بودند؛ غرق در نجات. فیلمی ۲ دقیقه‌ای در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌چرخد، فیلمی که نشان می‌دهد پرسنل اورژانس اصفهان چطور برای نجات کودک یک ساله‌ای که قلبش از تپش‌ایستاده، تلاش می‌کنند.

سکانس‌های فیلم تلاش‌های ماموران اورژانس ملک شهر اصفهان، یکی از پربازدیدترین فیلم‌های مجازی شده است. علیرضا حاتمی از پرسنل ستادی اورژانس اصفهان، محمد علی هاشمی، مسئول آموزش مرکز اورژانس اصفهان، الهام شریف‌پور پرستار تریاژ اورژانس، نقش‌های اصلی این فیلم کوتاه هستند. نیروهای اورژانس در مقابل در ورودی اداره، زندگی دوباره به «نیهان» دختر بچه یک ساله‌ای که قلبش از تپش افتاده بود، دادند. این در حالی است که در اداره ها و ستادهای اورژانس عملیات های امدادی انجام نمی شود. تلاش پرسنل اورژانس برای نجات این کودک با واکنش بسیاری از کاربران در فضای مجازی روبه‌رو شده است. این فیلم در آیین گرامیداشت چهل و نهمین سالگرد تأسیس اورژانس ۱۱۵ در سالن همایش‌های هتل المپیک تهران با حضور  وزیر بهداشت پخش شد. لحظه زیبای نجات جان کودک توسط نیروهای اورژانس، باعث جاری شدن اشک وزیر بهداشت و سایر حاضرین در سالن شد.

 ناجیان اورژانس اصفهان چه کسانی هستند و فیلم ،حاوی چه صحنه‌هایی است که هر بیننده‌ای را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟
دوربین مدار بسته پایگاه اورژانس اصفهان فیلم نجات کودک را ثبت کرد. فیلمی دلهره‌آور از لحظات رعب‌آور مرگ و زندگی. فیلمی که در آن نشان می‌دهد مادری با چشمانی گریان درحالی که دختربچه‌ای یک ساله را در آغوش دارد وارد اداره اورژانس اصفهان می‌شود. اشک می‌ریزد و کمک می‌خواهد. رنگ صورت دختر بچه به کبودی می‌زند. همزمان پرسنل اورژانس خود را به پله‌های در خروج می‌رسانند. متحیر از موقعیتی که در آن قرار گرفته‌اند اما تعلل نمی‌کنند و عملیات احیا را کلید می‌زنند. مادر روی پله‌ها اشک می‌ریزد. ‌امیدی به نجات کودکی که نه نفس دارد و نه قلبش می‌تپد نیست. فیلم کوتاه شده است. دو دقیقه و ۳۰ ثانیه از فیلم انتشار یافته اما به گفته پرسنل اورژانس عملیات نجات ۳۰ دقیقه طول کشیده است. ۳ پرسنل اورژانس اصفهان بدون دستپاچگی تمام مراحل نجات را قدم به قدم جلو ‌می‌روند تا جایی که کودک بی‌جان، زندگی دوباره می‌گیرد.

دقایق پر التهاب
محمد علی هاشمی، مسئول آموزش مرکز اورژانس اصفهان، پرسنلی است که در عملیات نجات کودک، حضور دارد. او به «شهروند» از آن دقایق پر التهاب می‌گوید: «ساعت کاری ما تمام شده بود. اما آن روز به خاطر حجم کاری که داشتیم کمی بیشتر در اداره ماندیم. وقتی کارمان تمام شد می‌خواستم از اداره خارج شویم که دیدم جلوی در خروج  ساختمان شلوغ است و همکارم آقای حاتمی در حال صدا کردن من است. بیرون آمدم مادری را دیدم که رنگ به رخسار ندارد و کودکی را در آغوش دارد که نفس نمی‌کشد. وضعیت کودک نشان می‌داد که دچار انسداد ریه و خفگی شده است. مادر هم اطلاعات درستی نداشت و نمی‌دانست چه بر سر دخترش آمده است. »
مادر «نیهان» وقتی می‌بیند کودکش دچار کاهش هوشیاری شده است به سرعت او را از خانه خارج می‌کند و سوار تاکسی می‌شود تا به بیمارستان امام حسین اصفهان برود. اما مسیر خانه تا بیمارستان طولانی بود. راننده تاکسی وقتی وضعیت وخیم دختر بچه را می‌بیند او را به اداره اورژانس اصفهان می‌برد که در نزدیکی خانه مادر و دختر بچه بود. در اداره‌های اورژانس عملیات‌های امداد انجام نمی‌شود اما شرایط این بار فرق داشت. هاشمی در ادامه از لحظات نجات بخش می‌گوید: « به سرعت کودک را روی دستم گذاشتم و چندین ضربه زدم تا اگر جسم خارجی در مجرای گلویش وجود دارد، خارج شود. اما چیزی وجود نداشت وقتی دیدم نفس ندارد به سرعت روی همان پاگرد قبل از پله‌ها دختر بچه را گذاشتم و احیای قلبی را شروع کردم. آقای حاتمی و خانم شریف‌پور هم در این عملیات حضور داشتند که به مرور تجهیزات رسید. دارو تزریق کردیم و ماساژ دادیم تا اینکه پس از حدود ۳۰ دقیقه کودک دوباره نفس کشید و سرفه کرد.
  فیلم پربازدید فضای مجازی
این فیلم یکی از پربازدیدترین فیلم‌های شبکه مجازی شد و در آیین گرامیداشت چهل و نهمین سالگرد تأسیس اورژانس ۱۱۵ منتشر شد و اشک حاضرین را درآورد.  هاشمی که ۲۰ سال سابقه کار در اورژانس را  اصفهان دارد می‌گوید: « اورژانس ۱۱۵ شبانه روز در حال انجام عملیات‌های نجات بسیاری هستند. هیچ ابزار یا دوربینی نیست که این زحمات نیروهای اورژانس را ثبت کند. مشابه این عملیات نجات در سراسر کشور رخ می‌دهد. این فیلم یکی از این عملیات‌ها بود. چون مستند شد خیلی بازخورد پیدا کرد. خیلی از مردم در فضای مجازی نسبت به این فیلم واکنش نشان دادند و از تلاش نیروهای اورژانس قدردانی کردند. این درحالی است که کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنیم، محتوای آموزشی انتشار می‌دهیم اما این چنین پخش نمی‌شود. »

امیدی به زنده ماندن نبود
علیرضا حاتمی یکی دیگر از پرسنل ستادی اورژانس اصفهان است که در نجات نیهان کودک یک ساله اصفهانی نقش داشته است. او ۲۵ سال سابقه کار در اورژانس اصفهان را دارد. هم جزو نیروهای ستادی اورژانس اصفهان است هم کارشناس پرستاری.
حاتمی به «شهروند» از آن روز عجیب می‌گوید: « وقتی روی پله‌های در خروج کودک را دیدیم که نفس نمی‌کشد و رنگ صورتش سیاه شده است به سرعت عملیات را آغاز کردیم. این نخستین بار بود که در در مقابل در ستاد مرکزی اورژانس اصفهان بیمار بدحالی مراجعه می‌کرد. با وجودی که عجیب بود اما ما کوتاهی نکردیم. ‌امیدی به زنده بودن کودک نبود. کودک هیچ علائم حیاتی نداشت. وضعیت او نشان می‌داد که علائم حیاتی کودک از حدود ۳ دقیقه قبل از بین رفته است. اگر مدت زمان از دست رفتن علائم حیاتی به ۴ دقیقه می‌رسید و هیچ احیایی صورت نمی‌گرفت کودک دچار مرگ مغزی می‌شد. کودک در تایم طلایی‌ایست قلبی قرار داشت. معمولاً زمان طلایی برای برگشت‌ایست قلبی بین ۴ تا ۵ دقیقه است که اگر بیش از این زمان، قلب از ضربان افتاده باشد دیگر برگشت وجود ندارد. مادر کودک گریه می‌کرد و روی پله‌ها نشسته بود و مدام دعا می‌کرد. لحظات دلهره‌آوری بود، در تمام مدت از خدا می‌خواستم به کودک جان دوباره‌ای بدهد. در حالی که تصور می‌کردیم کودک فوت شده، اماامیدمان را از دست ندادیم و همچنان عملیات احیا را ادامه دادیم. تا اینکه کودک به سرفه افتاد و به زندگی برگشت. »
او در ادامه می‌گوید: « وقتی کودک از آن شرایط وحشتناک عبور کرد و حالش مساعدتر شد با اورژانس به بیمارستان منتقل شد. ۲ روزی در بیمارستان بستری بود و پس انجام معاینات و آزمایشات تخصصی مرخص شد. پس از گذشت چند روز هم پدر و مادر نیهان برای تشکر و قدردانی به ستاد مرکزی اورژانس آمدند. »

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha