• پنجشنبه / ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403062919018
  • خبرنگار : 50989

کتابخانه مرکزی روزانه ۴۰ ثبت نام کننده جدید دارد

کتابخانه مرکزی روزانه ۴۰ ثبت نام کننده جدید دارد

ایسنا/قم مدیر کتابخانه‌ مرکزی قم گفت:بخش‌های مختلفی برای عموم مردم داخل کتابخانه وجود دارد که می‌توانند از خدماتشان بهره‌مند شوند؛ آمارها نشان از میانگین عضویت ۴۰نفر در هرروز در این کتابخانه دارد.

مریم رمضانی مدیر کتابخانه مرکزی استان قم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کتابخانه مرکزی قم دوازدهمین کتابخانه‌ مرکزی داخل کشور است که در ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر کل و معاونان نهاد کتابخانه‌های کشور و جمعی از مدیران استانی و کشوری افتتاح شد.

وی با تاکید بر اینکه تمام فعالیت‌های کتابخانه بر محور کتاب است، ادامه داد: بخش‌های مختلفی از جمله بخش کودک، امانت کتاب، اتاق علم و کارگاه‌های مختلف در این کتابخانه وجود دارد؛ برگزاری کارگاه‌های قصه‌گویی، نقاشی، کاردستی، جمع خوانی کتاب و نشست کتاب خوان علاوه بر داشتن برنامه‌ روتین، به صورت دوره‌ای نیز انجام می‌شود.

رمضانی با اشاره بر اینکه قشر نوجوان نه بزرگسال و نه کودک هستند و نیازهای خاص خود را دارند، تصریح کرد: بخشی برای افراد ۱۲ تا ۱۸ سال تحت عنوان بخش نوجوانان داریم که در این بخش نوجوانان علاوه بر داشتن کتاب‌های مناسب سنشان، استندهای تمام لمسی در اختیار دارند که از طریق آن قادر به جستجو در سایت‌های علمی هستند.

مدیر کتابخانه مرکزی استان قم بیان کرد: در کنار بخش نوجوان، بخش جدیدی تحت عنوان بخش ساخت کده داریم که در این بخش ابزار آلاتی را که در خانه کمتر در دسترس نوجوانان است از قبیل دریل، پیچ گوشتی، وسیله‌های لحیم کاری و مواردی از این دست را برای ایجاد خلاقیت در اختیارشان قرار می‌دهد.

وی افزود: دو سالن مطالعه عمومی داریم که هر کدام ۱۱۰ نفر ظرفیت دارند؛ این بخش در طول ساعت کاری کتابخانه فعال است و افراد می‌توانند از آن استفاده کنند، کنار سالن مطالعه عمومی، اتاقک های مطالعه خصوصی برای آقایان و بانوان وجود دارد که افراد با در اختیار گرفتن این اتاقک ها، فضای اختصاصی خود را در دست دارند.

رمضانی با بیان اینکه یک سالن مطالعه گروهی برای دورهمی افراد وجود دارد، اعلام کرد: در مخزن اصلی کتابخانه نزدیک به ۴۰ هزار عنوان نسخه کتاب گردآوری شده و افراد می‌توانند پنج کتاب را برای دوهفته به امانت گرفته و برای دو هفته دیگر نیز تمدید کنند.

وی با اشاره بر اینکه کلاس آموزش رایانه و سالن جلسات می‌تواند در اختیار افراد قرار بگیرد، گفت:اطلاع رسانی دوره ها و کارگاه ها در پیام رسان های داخلی، اطلاع رسانی و همچنین در فضای داخلی کتابخانه از طریق پوستر به اطلاع افراد رسانده می‌شود.

رمضانی اظهار کرد: قصد افزایش امکانات از جمله سالن غذاخوری، بوفه، آشپزخانه برای گرم کردن غذا داریم ولی فضای کتابخانه اجازه این اقدام را به ما نمی‌دهد، زیرا فضا برای این برنامه‌ها محدود است.

وی ادامه داد: ما سعی در بروز نگه‌داشتن کتاب‌های مجموعه داریم، افراد می‌توانند کتاب‌های خود را اهدا کنند، به دلیل عمومی بودن کتابخانه، سعی ما در این بوده که در تمام موضوعات دانش بشری کتاب داشته باشیم با این وجود تا حدودی در حوزه کتاب‌هایی مانند فنی و مهندسی ضعف داریم.

رمضانی در پایان بیان کرد: بخشی نیز تحت عنوان ناشنوایان و کم شنوایان داریم، در این بخش کتاب‌های خاص خودشان(کتاب‌های ساده نویسی شده) وجود دارد؛ در این راستا با مراکزی که ناشنوایان و کم شنوایان را تحت پوشش دارند مانند بهزیستی در ارتباط هستیم و دوره به دوره کلاس‌های آموزشی همراه با مترجم برایشان برگزار می‌کنیم، هدف ما از این بخش حمایت از این قشر و آشنا سازی آن ها با موضوعاتی است که امکان آشنایی با آن برایشان سخت است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha