• چهارشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۷
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403062818523
  • خبرنگار : 50046

کسب روزی از شاهرگ زیبای کویری در خراسان شمالی

کسب روزی از شاهرگ زیبای کویری در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی رودخانه کال شور از معدود رودهای دائمی خراسان شمالی است که در دل کویر زیبای جاجرم خودنمایی می‌کند. این رودخانه از روستای بردبلند جاجرم سرچشمه می‌گیرد و حدود ۳۶۰ کیلومتر مسافت را طی می‌کند تا به استان سمنان برسد.

گذر این آب از دل کویر و همنشینی آن با اشعه خورشید سبب تشکیل بلورهای سفید و زیبای نمک شده که چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. وجود نمک فراوان در این رود زیبا موجب شده که برداشت نمک از دیرباز یکی از مشاغل مردم این منطقه محسوب شود که امروزه دو ماه از سال، برداشت نمک به شکل سنتی انجام می‌شود.

1

در ماه‌های مرداد و شهریور مردم با در دست‌ داشتن بیل و صافی و کیسه، رزق‌ و روزی خود را از این شاهرگ زیبای کویری می‌گیرند.

برداشت سنتی نمک، یکی از زیبایی‌های خاص را در زمینه جاذبه‌های گردشگری به‌وجود آورده است و در کنار دیدن زیبایی استحصال سنتی نمک، موضوع نمک‌درمانی را می‌توان پیگیری کرد.

شهرستان جاجرم یکی از شهرستان‌های خاص و کویری خراسان شمالی است که در ۱۶۰ کیلومتری مرکز استان خراسان شمالی قرار دارد.

1

معدن نمک جاجرم مانند گنجینه‌ای در کال شور این منطقه محبوس مانده است و همچنان به‌صورت سنتی استخراج می‌شود و به فروش می‌رسد.

رودخانه کال شور یکی از مهم‌ترین شاخه‌های رودخانه جاجرم و حوضه آبریز کویر نمک است که شاخه‌های اولیه رودخانه در جنوب خاوری نیشابور به‌هم متصل می‌شوند و این رودخانه را به‌وجود می‌آورند.

1

طول رودخانه شور ۳۹۰ کیلومتر و مساحت حوضه آبریز آن بیش از ۲۶ هزار کیلومترمربع است.

شاخه‌های اولیه این رودخانه که از دامنه‌های پربرف بینالود سرچشمه می‌گیرد همواره آب دارند که در بقیه مسیر رودخانه حالت زهکش دشت سبزوار را دارد و در وسط دشت به علت عبور از زمین‌های نمکزار و گچی، آب آن آلوده می‌شود و قابل شرب یا آبیاری کشاورزی نیست.

2

نکته با اهمیت در این بین، کویر مملو از نمک با کیفیت است که همچنان در انتظار سرمایه‌گذار برای عرضه این محصول به‌صورت صنعتی است.

گ

1

1

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha