• چهارشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403062818495
  • خبرنگار : 50455

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع):

اربعین با زبان هنر باید منعکس شود

اربعین با زبان هنر باید منعکس شود

ایسنا/قم دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه مهم‌ترین ابعاد اربعین باید به زبان هنر منعکس شود، گفت: اصحاب رسانه باید با روایتگری صحیح و تبیین دقیق جایی برای تحریف نگذارند.

آیت‌الله رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، در رویداد رسانه‌ای «ابناء الحسین» که امروز ۲۸ شهریورماه در مجمع جهانی اهل بیت(ع) برگزار شد، بیان کرد: رحمت در میان جوامع بشری مورد تأکید پیامبر بوده و این قاعده طلایی رحمت و همچنین مقاومت در برابر خودکامگی و مقابله با نظام سلطه و استکبار در آموزه پیامبر دیده می‌شود یعنی رحمت در میان جامعه بشری و مقاومت در برابر نظام سلطه و استکبار است.

رمضانی با اشاره به اینکه امروزه ابزار فریب دادن بشر با واژگان زیبا به نام دفاع از حقوق بشر، حقوق کودک و حقوق زنان شاهد بدترین ظلم‌ها به کودکان و زنان هستیم، اظهار کرد: پیامبر اسلام، پیامبر جلال و جمال است و جمال در رُحما بَینَهُم و جلال در اشدّا علیَ الکُفار خودش را نشان می‌دهد؛ آموزه‌های دینی هم مشحون از این جمال و جلال است و حدود ۴۰۰ آیه درخصوص مقاومت سخن گفته است.

وی با بیان اینکه در بعثت، غدیر، عاشورا، رهبریت و ظهور حضرت مهدی(عج) جمال و جلال همراه هم است، اضافه کرد: حضرت مهدی(عج) به‌عنوان منجی بشریت، آورنده صلح عادلانه است و اسلام منادی صلح مطلق باری به هر جهت نیست و صلح با نظام کفر معنا ندارد، بلکه صلح با محوریت عدل قائده و ضابطه قرآنی است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه تبیین ابعاد هنری اربعین امروزه باید مورد توجه جدی باشد، گفت: ما سه تبیین از اربعین و عاشورا داریم، اربعین سال ۶۱، اربعین در تاریخ و اربعین امروزی و  همچنین عاشورای سال ۶۱، عاشورای در تاریخ و عاشورای امانت امروزی در دست ما شیعیان است.

رمضانی اظهار کرد: اربعین یک پیروزی و فتح مطلق و روشن از روایتگری صحیح، جامع و کامل است؛ روایتگری مانند روایتگری حضرت زینب(س) در تاریخ پیدا نمی‌شود و اگر به متن تاریخ صحیح و نقلیات صحیح مراجعه کنیم شاهد زیباترین روایتگری همراه با جامعیت بعد عقلانی، سیاسی، فرهنگی، تعقلی و ایثارگرایانه هستیم.

رمضانی با بیان اینکه اگر به پدیده اربعین با نگاه تمدنی توجه کنیم، وظایف اصحاب رسانه و هنر بسیار جدی می‌شود، اضافه کرد: اربعین ظرفیت و فرصتی است که دشمن نسبت به آن فعالیت جدی دارد تا به ورطه تحریف بکشاند؛ همان طور که با عاشورا تحریف داریم یقینا در آینده شاهد تحریف اربعین هستیم و اصحاب رسانه باید با روایتگری صحیح و تبیین دقیق، جایی برای تحریف نگذارند.

وی ابراز کرد: هنرمند می‌تواند معجزه‌گر باشد و عاشورا را باید با محتوای عمیق روایت کند و هنر وقتی به صورت بیان درآید، باید صاحب محتوای صحیح و عمیق باشد؛ بیان و بلاغت و فصاحت یکی از دریچه‌های اعجاز قرآن است؛ کتاب معجزه عاشورا تفسیر دقیقی از عاشورا دارد و آن را معجزه می‌داند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: ابعاد اربعین باید با زبان هنر باید منعکس شود، بخش عاطفی همانند تعزیه و شعرخوانی در میدان نقش‌آفرین است، از آن سو عکس‌های هنری ابعاد اربعین را احیا می‌کنند و ابعاد اخلاقی، سیاسی، فرهنگی و عاطفی اربعین قابل بررسی و تأمل است.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت تصریح کرد: برای نگاه تمدنی به اربعین باید راهبرد و سند تعریف کرد و نخبگان دنیا کار فاخر و حرکت هدفمند را ترسیم کنند. در کامل‌الزیاره  ۶۰۰ روایت درخصوص زیارت امام حسین(ع) آمده و برای هر قدمی یک هزار حسنه ۲۰۰۰ درجه نوشته شده و ۳۰۰۰ سیئه از او برداشته می‌شود.

رمضانی با بیان اینکه عاشورا به ما زیست صحیح را می‌آموزد، ادامه داد: پدیده تمدنی اربعین و سبک زندگی اهل بیت(ع) باید آموزش داده شود چرا که جامع، دقیق و عمیق است، سلوک الی‌الله و سلوک توحیدی و تربیت انسان عدالت‌خواه از مؤلفه‌های اربعین انسان‌ساز است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) یادآور شد: نمی‌توان از اربعین سخن گفت اما از غزه و کودکان و زنان بی‌دفاع سخن نگوییم؛ انسان اربعینی و عاشورایی باید کنشگر اجتماعی فعال باشد و این همان تربیت عاشورایی است، پس وظیفه مهم اصحاب رسانه این است که مجموعه محتوای اربعین را با هنرهای مختلف تبیین کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha