• چهارشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403062818346
  • خبرنگار : 71129

برگزاری انتخابات کشمیر پس از ۱۰ سال

برگزاری انتخابات کشمیر پس از ۱۰ سال

حوزه‌های رای گیری در کشمیر تحت کنترل هند امروز (چهارشنبه) برای اولین بار از ۲۰۱۴ باز شده و رای گیری در این منطقه در جریان است.

به گزارش ایسنا، رای گیری در ۳ مرحله یعنی ۱۸ و ۲۵ سپتامبر و اول اکتبر برگزار می‌شود و نتایج آن ۸ اکتبر اعلام خواهد شد.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، این انتخابات از آن جهت مهم و بسیار قابل ملاحظه است که نخستین بار از زمان لغو وضعیت شبه‌خودمختاری کشمیر توسط دهلی در اوت ۲۰۱۹ برگزار می‌شود.

این رای‌گیری در کشمیر هند برای نخستین بار در ۱۰ سال گذشته و با رویکرد سیاسی جدید پس از آن اتفاق می‌افتد که نارندرا مودی، نخست وزیر هند در سال ۲۰۱۹ وضعیت شبه‌خودمختاری این منطقه عمدتا مسلمان‌نشین را لغو و وضعیت آن را به یک قلمروی کنترل‌شده فدرالی تبدیل کرد.

از آغاز این تغییرات، این منطقه همچنان در تنش بوده و توسط مقام‌هایی اداره شده که توسط دهلی‌نو انتخاب می‌شوند.

به گفته کمیسیون انتخابات هند، قریب به ۹ میلیون نفر برای شرکت در این انتخابات به منظور تعیین ۹۰ عضو مجمع قانونگذاری جامو و کشمیر ثبت نام کرده اند.

کرسی‌ها بین دو منطقه توزیع می‌شوند که با هم یک قلمروی متحد را تشکیل می‌دهند و شامل ۴۷ کرسی برای کشمیر و ۴۳ کرسی برای جامو است.

در مجموع ۲۱۹ کاندیدا برای ۲۴ حوزه انتخابیه در مرحله اول، از جمله ۱۶ حوزه در جنوب کشمیر که تا همین اواخر مرکز شورش مسلحانه ضد هند بود، در رقابت هستند.

از ۲۰۱۸ تا ۵ اوت ۲۰۱۹، دهلی به صورت مستقیم و از طریق یک فرماندار که به اندازه یک دولت منتخب از قدرت برخوردار بود، منطقه را اداره می‌کرد. سپس کشمیر به یک قلمرو تحت حکومت فدرال تبدیل شد و از آن زمان تحت فرمان فرمانداری با اختیارات بیشتر قرار گرفته بود.

این رای گیری به انتقال محدود قدرت از دهلی به مجلس محلی منجر خواهد شد، زیرا جامو و کشمیر به عنوان یک قلمروی اتحادیه تحت کنترل مستقیم دولت فدرال باقی خواهند ماند و پارلمان هند بالاترین قوه مقننه آن خواهد بود.

پیش از لغو وضعیت شبه‌خودمختاری جامو و کشمیر، این منطقه قانون اساسی، پرچم و مجلس خود را داشت که می‌توانست به صورت مستقل از پارلمان هند به وضع قانون بپردازد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha