به گزارش ایسنا، «اداره هوانوردی فدرال آمریکا»(FAA) قصد دارد شرکت «اسپیسایکس»(SpaceX) را به دلیل عدم رعایت مقررات دو پرتاب در سال گذشته، بیش از ۶۳۰ هزار دلار جریمه کند.
به نقل از اسپیس، «مارک نیکولز»(Marc Nichols) مشاور ارشد اداره هوانوردی فدرال آمریکا در یک بیانیه در روز ۱۷ سپتامبر نوشت: ایمنی، هر کاری را که در اداره هوانوردی فدرال آمریکا انجام میدهیم، از جمله مسئولیت قانونی برای نظارت بر ایمنی شرکتهای دارای مجوز حملونقل فضایی تجاری هدایت میکند. عدم رعایت الزامات ایمنی توسط یک شرکت، عواقبی را به همراه خواهد داشت.
اولین پرتاب اشاره شده اداره هوانوردی فدرال آمریکا، ماموریت «PSN SATRIA» است که در روز ۱۸ ژوئن ۲۰۲۳ یک ماهواره ارتباطی اندونزی را با موشک «فالکون ۹»(Falcon 9) از پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا پرتاب کرد.
براساس بیانیه اداره هوانوردی فدرال آمریکا، اسپیسایکس در ماه مه یک درخواست را برای بازنگری در طرح ارتباطی خود در رابطه با مجوز پرتاب از پایگاه ارائه کرد و دو اصلاح از سوی اداره هوانوردی فدرال آمریکا پیشنهاد شد؛ از جمله افزودن یک اتاق کنترل پرتاب جدید در یکی از آشیانههای تأسیسات و حذف نظرسنجی آمادگی دو ساعت پیش از پرواز.
به گفته اداره هوانوردی فدرال آمریکا، اسپیسایکس ماموریت PSN SATRIA را پیش از اینکه سازمان درخواست را تایید کند، پرتاب کرد. این سازمان برای هر یک از دو تخلف ادعا شده، مبلغ ۱۷۵ هزار دلار جریمه در نظر گرفته است.
دومین پرتاب مطرحشده، پرتاب ماهواره مخابراتی غولپیکر «ژوپیتر ۳»(Jupiter 3) است که در ۲۸ ژوئیه ۲۰۲۳ با موشک «فالکون هوی»(Falcon Heavy) از مرکز فضایی کندی ناسا در مجاورت پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال به مدار زمین رفت.
برای آن ماموریت، اسپیسایکس از یک مزرعه پیشران تازه ساختهشده در مرکز فضایی کندی استفاده کرد که اداره هوانوردی فدرال آمریکا هنوز آن را تایید نکرده بود. به گفته اداره هوانوردی فدرال آمریکا، این شرکت در اوایل همان ماه یک درخواست تجدید نظر را درباره مزرعه پیشران ارائه کرد. اداره هوانوردی فدرال آمریکا برای این تخلف، مبلغ ۲۸۳۰۰۹ دلار جریمه در نظر گرفته است که مجموع جریمه این دو ماموریت را به ۶۳۳۰۰۹ دلار میرساند.
اسپیسایکس پس از دریافت دو نامه اجرایی اداره هوانوردی فدرال آمریکا که روز ۱۷ سپتامبر تحویل داده شد، ۳۰ روز فرصت دارد تا پاسخ دهد اما «ایلان ماسک»(Elon Musk) بنیانگذار و مدیرعامل اسپیسایکس همان روز به این موضوع واکنش نشان داد. ماسک در پلتفرم ایکس در پاسخ به پستی که جریمههای جدید را گزارش داده است، نوشت: اسپیسایکس علیه اداره هوانوردی فدرال آمریکا به دلیل تجاوز قانونی شکایت خواهد کرد.
ناامیدی اسپیسایکس از اداره هوانوردی فدرال آمریکا و به طور کلی از مقررات، محسوس و عمومی است. به عنوان مثال، اسپیسایکس هفته گذشته یک پست طولانی را در وبلاگ خود منتشر کرد که در آن، محیط نظارتی صنعت پرتاب را مورد انتقاد قرار داد.
اسپیسایکس در آن پست نوشت: متأسفانه ما همچنان در واقعیتی گیر کردهایم که در آن انجام دادن کارهای اداری دولتی برای صدور مجوز پرتاب موشک، بیشتر از طراحی و ساخت سختافزار واقعی طول میکشد. این هرگز نباید رخ دهد و مستقیما موقعیت آمریکا را به عنوان پیشرو در فضا تهدید میکند.
این پست عمدتا روی وسیله نقلیه غولپیکر جدید «استارشیپ»(Starship) اسپیسایکس متمرکز شده که این شرکت در حال توسعه آن است تا افراد و محمولهها را به ماه و مریخ ببرد. به گفته اسپیسایکس، این شرکت از اوایل ماه اوت آماده انجام دادن پنجمین پرواز آزمایشی استارشیپ بوده اما اداره هوانوردی فدرال آمریکا هنوز در حال بررسی تغییراتی است که اسپیسایکس در پیکربندی موشک و ویژگیهای ماموریت پیش از پرتاب برنامهریزیشده انجام داده است. به گفته اداره هوانوردی فدرال آمریکا، این بررسی احتمالا تا اواخر نوامبر انجام نخواهد شد.
انتهای پیام
نظرات