• چهارشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403062818197
  • خبرنگار : 50972

مدیرکل اداره استاندارد خراسان رضوی:

صدور بیمه‌نامه برای آسانسور فاقد استاندارد تخلف است

صدور بیمه‌نامه برای آسانسور فاقد استاندارد تخلف است

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل اداره استاندارد خراسان رضوی گفت: باید تاییدیه استاندارد ادواری آسانسورها سالانه تکرار شود و صدور بیمه‌نامه برای آسانسور فاقد استاندارد تخلف محسوب می‌شود.

سید محمد سجادی عطار در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اگر حادثه‌ای برای آسانسور بیمه شده فاقد استاندارد رخ دهد، شرکت‌های بیمه مجاز به ارائه خدمات نیستند و در نهایت مردم متضرر خواهند شد. باید تاییدیه استاندارد ادواری آسانسورها سالانه تکرار شود و صدور بیمه‌نامه برای آسانسور فاقد استاندارد تخلف محسوب می‌شود.

مدیرکل اداره استاندارد خراسان رضوی بیان کرد: در کشور آسانسورهای کششی و هیدرولیکی وجود دارد که نوع کششی از سال ۱۳۸۲ اجباری و هیدرولیکی از ۱۴۰۰ اجباری شده‌اند. به دلیل اهمیت بسیار بالای امنیت آسانسور که مستقیم با جان افراد در ارتباط است، استانداردهای سختگیرانه‌ای در این حوزه اتخاذ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه چندی پیش مانور آسانسوری در کل کشور اجرا شد، ادامه داد: جلسات متعددی در راستای ارتقای کیفیت آسانسورهای موجود با نهادهای ذی ربط مانند اداره کل صمت، اتحادیه مربوطه و شرکت‌های مختلف برگزار شد.

مدیرکل اداره استاندارد خراسان رضوی افزود: نباید به‌هیچ عنوان آسانسور غیراستاندارد استفاده شود و مسئولیت هر حادثه احتمالی، بر عهده بهره‌برداران، مدیر مجموعه ساختمانی و شرکت عرضه‌کننده است.

سجادی عطار بیان کرد: در کابین آسانسور، شناسه‌ای 10رقمی در زیر شناسه استاندارد درج شده که نشان‌دهنده پروانه استاندارد برای آن آسانسور است و با پیامک این کد به سرشماره ۱۰۰۰۱۵۱۷، وضعیت اعتبار مجوزهای آن آسانسور برای فرد ارسال خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تاییدیه ایمنی اولیه در ابتدای کار، همچنین تاییدیه ادواری که هر سال به صورت مستمر باید تمدید شود، مجوزهایی است که از سمت اداره استاندارد به آسانسورها تعلق می‌گیرد.

مدیرکل اداره استاندارد خراسان رضوی در مورد اخذ مجوز استانداردهای آسانسور توسط شرکت‌ها، اظهار کرد: در ابتدا شرکت‌های عرضه‌کننده آسانسور در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور ثبت‌نام می‌کنند، سپس کد رهگیری از سوی درگاه ملی مجوزها به این شرکت‌ها تعلق می‌گیرد و مدارک لازمه را به اداره استاندارد تحویل می‌دهند، پس از بازرسی‌های سازمان استاندارد و نبود مشکل، مجوز استاندارد صادر و به نهادهای دیگر مانند سازمان نظام مهندسی و آتش‌نشانی صلاحیت و تاییدیه آسانسور منعکس می‌شود.

استاندارد از ملزومات صدور بیمه آسانسور 

سجادی عطار تأکید کرد: بیمه‌نامه‌های صادرشده توسط شرکت‌های بیمه برای آسانسورهای فاقد استاندارد، تخلف محسوب می‌شود و یکی از مدارک لازم برای بیمه کردن آسانسور، استاندارد است. 

وی یادآور شد: در سال جاری حدود ۱۹۰۶ مورد، مجوز آسانسور از سوی سازمان استاندارد صادر و  حدود ۹۸۴ مورد استاندارد اولیه و ۸۶۵ اخذ مجوز ادواری داشته‌ایم.

مدیرکل اداره استاندارد خراسان رضوی گفت: سختگیری‌ها برای آسانسورها از سوی سازمان استاندارد بسیار بیشتر شده است، به طوری که عرضه آسانسور بدون تاییدیه استاندارد ممنوع شده است، در گذشته آسانسورها نصب و استفاده می‌شد و بقیه استانداردها بر عهده مالک بود، اما طبق قانون جدید، شرکت عرضه‌کننده تا پایان مراحل اخذ استاندارد موظف به پیگیری است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha