• چهارشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403062818040
  • خبرنگار : 30147

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی کاشمر مطرح کرد

اضافه‌کاری اجباری نیروهای اورژانس کاشمر به دلیل کمبود نیرو

اضافه‌کاری اجباری نیروهای اورژانس کاشمر به دلیل کمبود نیرو

ایسنا/خراسان رضوی معاون درمان دانشکده علوم پزشکی کاشمر گفت: اگر تعداد نیروهای اورژانس بر اساس چارت پایگاه‌ها باشند نباید اضافه‌کار بایستند اما اکنون بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ ساعت به دلیل کمبود نیرو اضافه‌کار اجباری دارند.

دکتر محمد حسین‌زاده در گفت و گو با ایسنا از ۲۰ هزار تماس با اورژانس ۱۱۵ کاشمر طی سال گذشته خبر داد و گفت: ۱۳ هزار مورد از این تماس‌ها منجر به مأموریت شده است.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد مأموریت‌ها مربوط به حوادث غیر ترافیکی از جمله کاهش هوشیاری و موارد قلبی و مشکلات داخلی است، اظهار کرد: سال گذشته در حوزه فوریت‌های پزشکی و بیمار پیش بیمارستانی بالغ‌بر ۱۳ هزار مأموریت توسط ۵ پایگاه شهرستان انجام شده است.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی کاشمر خاطرنشان کرد: اورژانس شهرستان کاشمر در شش ماه ابتدای سال گذشته ۵۷۶۳ مأموریت و شش ماهه ابتدای امسال نیز ۶۴۶۰ مأموریت داشته‌اند.

وی اظهار کرد: در شش ماهه ابتدای سال گذشته ۱۱۰۴ مورد از اعزام‌های آمبولانس‌ها مربوط به تصادفات، ۱۱۴۲ مورد اعزام مصدوم، ۴۶۵۹ مورد موارد غیر تصادفی و ۳۰۵۲ مورد اعزام بوده است.

حسین‌زاده افزود: در ۶ ماهه ابتدای امسال نیز ۱۲۱۱ مورد از اعزام‌های آمبولانس‌ها مربوط به تصادفات، ۵۲۴۹ مورد غیر تصادفی، ۱۲۹۰ مورد اعزام مصدوم و ۳۴۰۵ مورد اعزام بوده است.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی کاشمر گفت: اعزام‌های شش ماه ابتدای امسال اورژانس ۱۱۵ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته است.

استقرار و راه‌اندازی یک دستگاه موتورلانس

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی کاشمر در ادامه از استقرار و راه‌اندازی یک دستگاه موتورلانس در شهرستان خبر داد و افزود: با راه‌اندازی موتورلانس شاهد کاهش بسیاری در اعزام آمبولانس‌ها هستیم.

حسین‌زاده رسیدن سریع‌تر به محل حادثه را از دیگر مزایای موتورلانس دانست و تصریح کرد: در شهریورماه ۸۶ مورد اعزام موتورلانس داشته‌ایم که از ۵۰ مورد اعزام آمبولانس نیز پیشگیری شد.

وی با بیان اینکه موتورلانس در یکی از اعزام‌ها عمل سی پی آر (احیای قلبی ریوی) موفق داشت، خاطرنشان کرد: موتورلانس در سرعت اعزام‌ها تأثیر بسیاری دارد.

کمبود نیرو و ناوگان فرسوده از مشکلات جدی

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی کاشمر در ادامه کمبود نیرو و ناوگان فرسوده را از مشکلات جدی اورژانس ۱۱۵ دانست و تصریح کرد: البته این مشکل تنها مختص کاشمر نیست و کشوری است.

وی با بیان اینکه کمبود منابع مالی و تجهیزات امدادی از جمله مشکلات پیش فوریت‌ها در وزارت بهداشت و درمان است، اظهار کرد: بخشی از ناوگان ۱۱۵ فرسوده است و برای نوسازی آن در حال رایزنی هستیم.

حسین‌زاده خاطرنشان کرد: از حوزه وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی مشهد قول‌هایی برای تخصیص خودروهای جدید گرفته‌ایم که امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسد.

اضافه‌کاری اجباری نیروهای اورژانس کاشمر به دلیل کمبود نیرو

وی افزود: گرچه به تعداد پایگاه‌های اورژانس آمبولانس داریم اما مشکل در فرسوده بودن آن‌هاست، اکنون از ۵ آمبولانس فعال ۴ آمبولانس مربوط به سال ۹۵ با کارکرد بالای ۱۵۰ هزار کیلومتر هستند.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی کاشمر عمر مفید آمبولانس را ۵ سال اعلام کرد و گفت: آمبولانس‌های این شهرستان نیازمند تعویض و نوسازی هستند.

وی با بیان اینکه حتی یکی از آمبولانس‌ها عمر بیشتری دارد، از کمبود نیرو در اورژانس خبر داد و ادامه داد: اعزام‌های بین شهری با اعزام‌های ۱۱۵ و پیش بیمارستانی متفاوت هستند.

حسین‌زاده خاطرنشان کرد: گرچه نوع آمبولانس‌ها و راننده‌ها و کادری که برای مأموریت‌های بین شهری اعزام می‌شوند متفاوت هستند اما در این خصوص هم با کمبود مواجه‌ایم.

وی با اشاره به اینکه آمبولانس‌های موجود برای اعزام‌های بین بیمارستانی هستند، گفت: خوشبختانه با توجه به اینکه قطب درمان هستیم و بسیاری از تخصص‌ها را در منطقه داریم اعزام زیادی به مرکز استان صورت نمی‌گیرد و فقط در موارد خاص اعزام انجام می‌شود.

فراخوان برای جبران کمبود نیرو

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی کاشمر ادامه داد: گرچه با کمبود نیرو مواجه‌ایم اما اخیراً فراخوانی زده شده که شامل حوزه بهداشت و درمان کاشمر نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه به دلیل عقب ماندن از چارت سازمانی، نیروها مجبور به اضافه‌کار هستند، افزود: اگر تعداد نیروها بر اساس چارت پایگاه‌ها باشند نباید اضافه‌کار بایستند اما اکنون بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ ساعت اضافه‌کار اجباری دارند.

حسین‌زاده با اعلام اینکه حداقل نیازمند ۷ تا ۸ نیروی دیگر برای اورژانس ۱۱۵ شهرستان کاشمر هستیم، اظهار کرد: امیدواریم هر چه زودتر تعداد نیروی مورد نیاز به شهرستان اختصاص یابد.

کاشمر نیازمند دو پایگاه اورژانس شهری و جاده‌ای

وی در ادامه به وضعیت پایگاه‌های شهری و جاده‌ای اشاره کرد و گفت: بر اساس آنچه در برنامه ۵ ساله هفتم پیش‌بینی شده، نیازمند دو پایگاه دیگر شهری و جاده‌ای اورژانس هستیم.

اضافه‌کاری اجباری نیروهای اورژانس کاشمر به دلیل کمبود نیرو

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی کاشمر با اشاره به اینکه بر اساس استاندارد برای هر ۲۵۰۰۰ نفر یک پایگاه باید داشته باشیم که براین اساس از برنامه عقب هستیم، اظهار کرد: اکنون پایگاه‌های شهری جمعیت روستایی را هم پوشش می‌دهند.

ضرورت راه‌اندازی اورژانس هوایی

وی در ادامه با توجه به جمعیت بیش از ۵۰۰ هزار نفری منطقه ترشیز، راه‌اندازی اورژانس هوایی را برای منطقه ضروری دانست و گفت: در راستای خدمات‌رسانی سریع‌تر به بیماران، وجود اورژانس هوایی بسیار حائز اهمیت است.

حسین‌زاده با اشاره به اینکه اکنون گناباد، نیشابور و مشهد که دارای اورژانس هوایی هستند منطقه را پوشش می‌دهند، بیان کرد: در حال حاضر فقط دانشگاه‌های علوم پزشکی دارای اورژانس هوایی هستند.

مزاحمت‌های تلفنی یکی از خطرناک‌ترین اقدامات

وی در ادامه مزاحمت‌های تلفنی را یکی از خطرناک‌ترین اقداماتی که برخی شهروندان با اورژانس انجام می‌دهند دانست و گفت: تمامی بخش‌های آتش‌نشانی و ۱۱۵ و... با مزاحمت‌های تلفنی مواجه‌اند.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی کاشمر افزود: بعضاً امکان دارد برای یک مزاحمت تلفنی آمبولانس اعزام شود و همزمان برای یک بیمار واقعی که نیازمند کمک است به موقع اعزام صورت نگیرد و حتی جان بیمار از دست برود.

وی با تأکید بر اینکه از شهروندان می‌خواهیم هیچ‌گاه برای اورژانس و سایر بخش‌های خدمات رسان به ایجاد مزاحمت تلفنی نپردازند، اظهار کرد: این‌یک بازی بسیار خطرناکی است که امکان دارد به قیمت جان یک هموطن تمام شود. ۲۰ تا ۲۵ درصد تماس‌ها با اورژانس، مزاحمت تلفنی است.

حسین‌زاده در ادامه با بیان اینکه بر اساس سیاست‌های اتخاذ شده در تمامی کشور فقط باید ۹ مرکز پیام باشد، گفت: اکنون کسی که با ۱۱۵ تماس بگیرد مرکز پیام استان پاسخگو است.

اضافه‌کاری اجباری نیروهای اورژانس کاشمر به دلیل کمبود نیرو

وی افزود: با این اقدام اکنون آمبولانس‌های کاشمر یا خلیل‌آباد مجبورند در صورت اعلام مرکز پیام یکدیگر را پوشش دهند در صورتی که قبلاً این گونه نبوده و آمبولانس‌ها برای شهرهای اطراف اعزام نمی‌شدند.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی کاشمر با بیان اینکه اکنون فقط دانشگاه‌های علوم پزشکی دارای مرکز پیام هستند، گفت: اگر به دانشگاه علوم پزشکی ارتقاء یابیم شاهد اتفاقات بسیار خوبی در شهرستان و منطقه ترشیز خواهیم بود.

گلایه از اضافه‌کاری‌ها

وی همچنین با بیان اینکه در برخی مواقع بین همراهان بیماران و نیروهای اورژانس درگیری‌هایی را داشته‌ایم که حتی آنان به آمبولانس‌ها نیز خسارت‌هایی وارد کرده‌اند، بیان کرد: زمان برای مریض و همراهی آنها خیلی زود می‌گذرد به همین دلیل فشارهای روحی و روانی که بر روی آنها هست موجب می‌شود بعضاً با نیروهای اورژانس درگیر شوند.

حسین‌زاده در ادامه با اعلام اینکه نیروهای اورژانس بیشتر در خصوص مبالغی که برای اضافه‌کار پرداخت می‌شود گلایه‌هایی دارند، گفت: امیدواریم این مشکل رفع شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha