• چهارشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۰۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403062818013
  • خبرنگار : 50037

رونق صنعت پرورش اسب رزن نیازمند نیم نگاه حمایت

رونق صنعت پرورش اسب رزن نیازمند نیم نگاه حمایت

ایسنا/همدان امروز اسب این حیوان نجیب و زیبای اساطیری در سه مقوله ورزش و تفریح، اقتصاد و اشتغال نقشی اساسی و قابل توجه در هر جامعه دارد و اگر به مقوله پرورش و تربیت اسب به صورت جدی و غیر نمایشی نگاه شود، علاوه بر پر کردن اوقات فراغت، موجب ارتقاء درآمد سرانه کشور و به تبع آن نیز ایجاد اشتغال در زمینه‌های تولید و پرورش اسب، مسابقات، گردشگری، فروش لوازم و ابزار مربوط به نگهداری و تغذیه اسب خواهد بود.

صنعت پرورش اسب  به عنوان صنعتی درآمدزا، ارزآور و اشتغال‌زا در کشور ما با وجود برخورداری از نژادهای مطرح هنوز توجه چندانی به این صنعت  نشده و پرورش آن ‌اکثرا به صورت سنتی و نیمه‌صنعتی انجام می‌شود، در صورتی که نژادهای مختلف اسب در ایران و برگزاری رویدادهای مختلف در بسیاری از استان‌ها با برنامه ریزی و زیرساخت مناسب، در ارتقاء صنعت گردشگری ایران، می‌تواند بسیار اثربخش باشد.

بزرگ‌ترین واحد پرورش اسب عرب غرب کشور در مزرعه «دیمور» بخش سردرود از توابع شهرستان رزن یکی از جمله واحدهای پرورش اسب سطح کشور و نیز استان همدان بوده که ‌از سال‌های دور گذشته به دنبال تغییر کاربری ‌از واحد کوچک روستایی به مزرعه پرورش اسب صنعتی بوده و همواره نیز پیگیر این موضوع در پیچ و خم روند اداری است و به طور قطع توسعه این واحد به واحد صنعتی از نقش موثری در اشتغال، ورزش‌، گردشگری داخلی و خارجی  و ارزآوری برای استان و شهرستان برخوردار خواهد بود که این امر حمایت مسئولین امر را در این مسیر می‌طلبد.

مسئول واحد پرورش اسب روستای مزرعه دیمور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در حال حاضر  پیگیر اخذ پروانه صنعتی برای این مزرعه پرورش اسب هستیم، افزود: با وجود ۱۶ ماه دوندگی متاسفانه هنوز موفق به تغییر کاربری و ‌اخذ پروانه صنعتی این مجموعه نشده‌ایم و گیر و دار روند اداری و کاغذ بازی اداری در دستگاه های مختلف  موجب سردرگمی ما در این رابطه شده است.

رحمت الله اشرفی اظهار کرد: با تغییر کاربری این واحد و مجموعه از واحد کوچک روستایی به صنعتی علاوه بر افزایش تعداد اسب‌ها امکان توسعه واحد و افزایش ظرفیت اسمی و جای کار بیشتر خواهد بود.

اشرفی گفت: در حال حاضر برای مرتفع شدن  تسریع در روند اخذ مجوز صنعتی این واحد  بسیار سردرگم شده‌ایم ‌و این روند طولانی تا حدود بسیاری توان ما را در گیرو دار کاغذ بازی‌های اداری گرفته است که نیاز به حمایت و توجه مسئولین امر است.

وی اظهار کرد: این‌ مجموعه واحد پرورش اسب حدود چهار تا پنج هکتار شامل سالن پرورش، انبار علوفه و مانژ  به عنوان بزرگ‌ترین واحد پرورش اسب اصیل عرب غرب کشور با ۱۰۰ راس اسب بوده که  اکثریت صاحبان اسب از سراسر کشور برای اصلاح نژاد  و نسل گیری اسب های خود به این مزرعه مراجعه دارند.

اشرفی با بیان اینکه اسب عرب یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین اسب های ایران و منطقه خاورمیانه است، تصریح کرد: این مجموعه و اسب های آن ثبت سازمان جهانی اسب عرب (WAHO) بوده و این سازمان در سال ۱۹۶۹ برای حفظ و بهبود نژاد اسب عرب تأسیس شده  و در انگلستان مستقر است و اعضای آن از بیش از ۵۰ کشور جهان هستند.

وی با بیان اینکه وجود این مزرعه پرورش  اسب در روستای دیمور و ثبت جهانی آن در سازمان واهو موجب آن شده که روستای کوچک مزرعه دیمور و شهرستان رزن در دنیا  برای علاقمندان به اسب و صنعت پرورش اسب نام آشنا باشد و سالیانه خیل  گردشگران بسیاری از این روستا بازدید داشته باشند، ادامه داد: این واحد پرورش اسب در سال ۷۲ تنها با یک راس اسب فعالیت خود را با پروانه کوچک روستایی آغاز کرده است و در حال حاضر ۱۰۰ راس اسب در این مجموعه وجود دارد.

اشرفی یاد آور شد: علاوه بر اصلاح نژاد، ‌از اسب های اصیل عرب موجود این مزرعه ‌برای سوارکاری‌، مسابقات زیبایی، باشگاه داری‌، مسابقات کورس، ‌استقامت و سایر موارد نیز استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه  قیمت برخی از اسب ها یک تا سه میلیارد تومان است، اظهار کرد: درجه ‌بندی اسب‌ها از نظر تیپ و ابعادی که برای اسب اصیل عرب تعیین شده، در قیمت آن مؤثر است.

اشرفی افزود: داشتن گوش‌ های هوشیار، چشم‌های درشت و زنده، پیشانی پهن، شان مورب، قلم ‌های کوتاه و بدن زیبا قیمت اسب را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این مجموعه برای هشت نفر به صورت مستقیم و ۳۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده است، بیان کرد: درصورت حمایت و همکاری دستگاه ها در بحث پروانه صنعتی مجموعه‌، با توجه به فراهم بودن زیرساخت ها و امکانات  لازم مزرعه فوق‌، امکان طرح توسعه آن نیز وجود دارد و به طور قطع برای طرح توسعه مجموعه نیز هیچ گونه مشکلی نخواهیم داشت.

اشرفی اضافه کرد: در کنار مشکلات روند طولانی مجوزهای تغییر کاربری ،حمایت های خوبی توسط  برخی  مسئولین و دستگاه های مختلف برای زیرساخت های این مجموعه از جمله در بحث آب صنعتی‌،برق‌، گاز، تلفن و سایر موارد انجام شده که قابل تقدیر است.

فرماندار رزن با بیان اینکه  این مجموعه واحد پرورش اسب ظرفیت بسیار خوبی برای بحث رونق صنعت گردشگری ‌روستای مزرعه دیمور می‌تواند باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سالیانه ۴۰۰۰ نفر گردشگر و مسافر از روستای دیمور و این مزرعه پرورش اسب بازدید دارند.

علی اصغر غفاری آثار با اشاره به اینکه این واحد پرورش اسب‌، بزرگ‌ترین واحد پرورش اسب اصیل عرب غرب کشور بوده که در شهرستان رزن فعالیت دارد، تصریح کرد:
شهرستان رزن به دلیل آب و هوای مناسب و برخورداری از دشت ها و کوه‌ها یکی از مناطقی است که برای پرورش اسب مستعد است .

وی خاطرنشان کرد: تأثیر مثبت صنعت اسب و اسب سواری  بر توریسم و گردشگری ورزشی و سایر موارد برکسی پوشیده نیست و در این زمینه شهرستان رزن سرشار از ظرفیت و پتانسیل‌های بسیاری است.

غفاری آثار بیان کرد: حمایت از سرمایه گذاران را همواره در تمامی حوزه ها با جدیت پیگیری کرده ایم و دنبال می کنیم و موانع پیش روی سرمایه گذاران را با حمایت همه جانبه مدیران  و سایر دستگاههای متولی استان و شهرستان رزن برطرف خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه این واحد پرورش اسب دو بار از جمله در سال ۸۶ نمونه کشوری شده است، اظهار کرد: این مجموعه از ۳۰ سال پیش پیگیر بحث تغییر کاربری این واحد از پروانه کوچک روستایی به صنعتی بوده که طی بازدید چندی پیش خود  از این واحد مشکل این مجموعه را پیگیری کرده‌ام.

غفاری آثار تخصیص آب را یکی از جمله موارد مشکل این واحد برای اخذ مجوز تغییر کاربری دانست و  تصریح کرد: با وجود اینکه کل کار انجام شده اما در حوزه آب و منطقه‌ای این موضوع قفل شده ‌بود که موضوع را پیگیری کردم و قول دادند که هرچه سریع‌تر مشکل تخصیص آب این مجموعه برای تغییر کاربری مرتفع شود.

وی همچنین در رابطه با مشکل قفل شدن کار این‌ مجموعه مزرعه پرورش اسب در امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان  به منظور تغییر کاربری از واحد کوچک روستایی به صنعتی نیز ‌گفت: طی پیگیری این موضوع از امور اراضی سازمان جهاد  استان، آنان نیز قول مساعد داده اند که حل این مشکل را دنبال کنند.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان رزن هم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کارهای بسیار زیادی در حوزه عمران برای توسعه روستاها، شهر و اقتصاد و عمران و آبادانی شهرستان رزن می‌خواهیم انجام بدهیم که در بسیاری از این موارد جهاد کشاورزی مانع انجام کار شده و اجازه لازم را ندادند.

ابوالفضل قاسمی تصریح کرد: بحث تغییر کاربری یکی از جمله مشکلات عمده موجود شهرستان رزن بوده که در این رابطه پرونده‌های مختلفی داریم که از حدود ۲۵ ماه پیش این پرونده‌ها برای تغییر کاربری  در حوزه های مختلف به امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان ارسال شده و هنوز در نوبت رسیدگی هستند.

وی گفت: ۲۵ ماه است که در حوزه‌های مختلف صنعتی ،اقتصادی، تجاری و به ویژه حوزه‌های مرتبط به کار سازمان جهاد کشاورزی از جمله مرغداری و گاوداری که تغییر کاربری و تبصره ماده یک نیاز ندارند را برای امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی ارسال کردیم و کار در آنجا قفل شده است.

قاسمی با اشاره به بحث مشکل واحد  پرورش اسب روستای مزرعه دیمور رزن اظهار کرد: از حدود ۳۰ سال پیش این واحد پیگیر موضوع تغییر کاربری واحد خود بوده که این پرونده مربوط به خود مجموعه جهاد کشاورزی است و انتظار است روند کار ایشان را مرتفع کرده و از سرمایه گذار این بخش حمایت لازم را داشته باشند.

به گزارش ایسنا، با وجود نژادهای مختلف اسب در ایران ، برگزاری رویدادهای مختلف در بسیاری از استان‌ها با برنامه ریزی و زیرساخت مناسب به طور قطع  در ارتقاء صنعت گردشگری ایران، می‌تواند بسیار اثربخش باشد که از این حوزه نباید غافل شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha