• سه‌شنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۲:۴۰
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403062717957
  • خبرنگار : 50643

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران:

کشور ما بدون فرهنگ و ادب، کم مایه است

کشور ما بدون فرهنگ و ادب، کم مایه است

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران با بیان اینکه همه ایرانیان می‌دانند که کشور ما بدون فرهنگ و ادب، بی‌مایه و یا کم‌مایه است، گفت: عالمان دینی و اندیشمندان برای اینکه سخن خویش را جذاب‌تر بیان کنند از همین ابزار بهره‌ برده‌اند.

محمود شالویی بعد از ظهر سه‌شنبه در همایش ملی روز شعر و ادب فارسی، با گذری بر زندگی شاعرانه و عاشقانه شهریار، اظهار کرد: شهریار اول عاشق و سپس شاعر شد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه زبان ایرانیان در جهان با شعر درآمیخته است، افزود: ملتی هستیم که با مهر و عطوفت در هم آمیخته‌ایم و تمایز ما با دیگران، اندرون نرم و لطیف ما است.

کشور ما بدون فرهنگ و ادب، کم مایه است

استاد شهریار تنها شاعر دو زبانه‌ای بود که در هر ۲ زبان شاهکار آفرید

فعال فرهنگی، سیاستمدار و محقق ایرانی شهریار را تنها شاعر دوزبانه‌ای دانست که در هر ۲ زبان شاهکار آفرید و گفت: حتی ملک الشعرای بهار نیز او را افتخار مشرق زمین می‌نامد.

علی اصغر شعردوست در این همایش اظهار کرد: شهریار وقتی شروع به سرودن اشعار ترکی کرد که شاعر نام آشنای فارسی بود و به قول خودش پس از به یادآوردن خاطرات گذشته‌ و هویتش، اشعار ترکی سرود.

وی افزود: دلیل این‌که شهریار بعد از ۳۵ سال از وفاتش همچنان مطرح است این است که او در تهران شهریار شد و سپس به تبریز بازگشت.

وی با بیان اینکه تبریز در این مقطع زمانی با فرازونشیب‌های گذشته در یک سکوت سنگین به سر می‌برد، گفت: سال گذشته در چنین روزی شهید آیت الله آل هاشم، رفیق نیم قرنم و امام جمعه تبریز حضور داشت که با آمدنش به تبریز، ملاک تازه‌ای در موضع امام جمعه بودن ترسیم کرد اما امروز جایشان خالی است.

این فعال فرهنگی، سیاستمدار و محقق ایرانی افزود: تبریز، بزرگان زیادی داشته و دارد که در غربت به سر برده و گاه در غربت و گمنامی از دنیا رفته‌اند.

وی ادامه داد: تعبیری وجود دارد که تبریز با مردمان خود، وفایی ندارد و بیشتر با غریبه‌ها سازگار است که نمی‌دانم درست یا نه اما روزی باید این غربت برداشته شود و به بی وفایی پایان داد.

وی با بیان این‌که امروز روح بلند تبریز در خانه‌ها و کوچه‌های شهر گم گشته است، گفت: داستان نامگذاری روز شعر و ادب فارسی به نام شهریار به اواخر دهه ۷۰ برمی‌گردد، در آن زمان مناسبت‌های مختلفی در تقویم سالیانه نامگذاری شده بود و با توجه به علاقه‌ای که به شهریار داشتم، پیشنهاد نامگذاری روز درگذشت شهریار به این عنوان را دادم که به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

شعر دوست با بیان این‌که نامگذاری این روز در آن دوران مخالفان بسیاری داشت، مطدح کرد: آن زمان به وزیر وقت گفتم که شاعران کهن ایران همچون سعدی و حافظ یک روزی برای خود دارند. بنابراین باید از میان شعرای معاصر برای این روز انتخاب کرد و چه کسی بهتر از شهریار، اسامی استادان بسیاری مطرح شد اما هر یک شخصیت‌های خاص حوزه ادبیات بودند که به اندازه شهریار نزد مردم مطرح نبودند.

وی بیان کرد: از آن روز تا امروز که ۲۴ سال می‌گذرد، چند هزار صفحه در نقد این نامگذاری نوشته شد و مخالفت‌های جدی در این رابطه وجود داشت اما این روز ماندگار است زیرا شهریار و شعرهایش ماندگار هستند و تا علی زنده است، شهریار و روزش زنده است.

وی هم‌چنین بر لزوم توجه به محوطه خانه موزه شهریار تبریز توسط شهرداری تاکید کرد و گفت: ما به شهریار نیاز داریم و این شاعر پرآوازه، فرصتی برای توسعه گردشگری شهر تبریز است.

در این همایش از بزرگان و پیشکسوتان عرصه فرهنگ و ادب تبریز تجلیل به عمل آمد. همچنین گروه موسیقی و خواننده محبوب ایران، محمد معتمدی در این مراسم هنرنمایی کردند.

کشور ما بدون فرهنگ و ادب، کم مایه است

کشور ما بدون فرهنگ و ادب، کم مایه است

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha