• سه‌شنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۰:۵۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403062717899
  • خبرنگار : 71661

ناتو در پی گسترش حضور در غرب آسیا

ناتو در پی گسترش حضور در غرب آسیا

نماینده ناتو گفت این ائتلاف سعی دارد روابط خود با کشورهای منطقه را گسترش دهد.

به گزارش ایسنا، «خاویر کولومینا» نماینده ناتو در امور غرب آسیا و شمال آفریقا گفت این ائتلاف نظامی به‌صورت فعال سعی دارد روابط خود با کشورهای غرب آسیا را به دلیل «نگرانی فزاینده نسبت به بی‌ثباتی»، تقویت کند.

او پیش از نخستین سفر رسمی خود به قاهره، در اظهاراتی در مقر ناتو در بروکسل گفت: مباحث مربوط به تقویت روابط ناتو با کشورهای این منطقه از سال میلادی گذشته آغاز شده، اما جنگ غزه موجب افزایش اهمیت این امر در نگاه سیاستمداران ناتو شده است.

کولومینا در سال ۲۰۲۱ به‌عنوان معاون دستیار دبیرکل ناتو در امور سیاسی و سیاست امنیتی انتخاب شد و در سال میلادی جاری با حفظ سمت، به‌عنوان نماینده این ائتلاف نظامی در امور غرب آسیا، آفریقای شمالی و منطقه ساحل برگزیده شد، منطقه‌ای که شاهد نفوذ فزاینده چین و روسیه است و سلطه کشورهای غربی در آن‌ها به چالش کشیده شده است.

کشورهای ناتو نسبت به مسئله فلسطین رویکردهای متفاوت و بعضاً متضادی دارند؛ از آمریکا و آلمان که حامیان سفت‌وسخت رژیم صهیونیستی هستند گرفته تا ترکیه که جنایات این رژیم را محکوم کرده و برعکس دیگر کشورهای ناتو، حماس را یک گروه تروریستی معرفی نکرده است.

«کولومینا» نیز در سخنرانی خود در بروکسل تأکید کرد که از غیرممکن بودن حصول اجماع درباره غزه در میان کشورهای ناتو به‌خوبی آگاه است، اما گفت سعی دارد بر نقاط مشترک تمرکز کرده و در چارچوب محدودیت‌های موجود، با کشورهای همکاری داشته باشد.

او گفت می‌خواهد ناتو در مذاکرات پایان درگیری میان رژیم صهیونیستی و فلسطین حضور داشته باشد و گفت در نشست‌های خود در قاهره درباره لزوم برقراری آتش‌بس و پایان تبعات این درگیری دیرینه گفت‌وگو خواهد کرد.

این مقام ناتو همچنین نسبت به افتتاح نخستین دفتر نمایندگی ناتو در اردن در ماه‌های آتی ابراز امیدواری کرد و با بیان اینکه در صورت تمایل دیگر کشورهای منطقه، ناتو می‌تواند در این کشورها هم دفتر نمایندگی تأسیس کند، گفت: «این دفتر در جمع‌آوری اطلاعات سیاسی، گفت‌وگو با مردم در صحنه و کسب درک بهتر از تحولات جاری کمک خواهد کرد.»

«کولومینا» با بیان اینکه ناتو همچنان جنگ اوکراین را اولویت اصلی خود می‌داند، تصریح کرد که تشدید تنش‌ها و بروز درگیری‌های جهانی موجب شده ناتو حضور در غرب آسیا را نیز یک ضرورت ارزیابی کند.

این در حالی است که به گزارش نشریه «نشنال»، ناتو در غرب آسیا و شمال آفریقا بدنام است و از دلایل این بدنامی می‌توان به مداخله نظامی ناتو در لیبی در سال ۲۰۱۱ و استاندارد دوگانه غرب در مواجهه با جنایات جنگی در جنگ‌های غزه و اوکراین اشاره کرد.

او همچنین در واکنش به درخواست عراق از آمریکا برای خارج کردن نیروهایش از این کشور، گفت نیروهای ناتو همچنان به فعالیت‌های خود در عراق ادامه خواهند داد، اما باید توجه بیشتری به تدارکات و پشتیبانی داشته باشند.

عراق از ایالات متحده خواسته ۲۵۰۰ نظامی که در این کشور مستقر کرده را از خاک عراق خارج کند. این در حالی است که نظامیان ناتو نیز در عراق حضور داشته و مشغول آموزش نیروهای مسلح عراق هستند و تأمین امنیت آن‌ها بر عهده نظامیان آمریکایی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha