• سه‌شنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۰:۰۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403062717785
  • خبرنگار : 71049

التهاب بیشتر فضای سیاسی اجتماعی آمریکا در پی اقدام به ترور ترامپ

التهاب بیشتر فضای سیاسی اجتماعی آمریکا در پی اقدام به ترور ترامپ

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اقدام به ترور دونالد ترامپ برای دومین بار در ۲ ماه گذشته گفت، احتمال اینکه استفاده از ابزارهای غیرانتخاباتی از جمله طرح پرونده‌های قضایی یا ترور افزایش یابد، زیاد است.

به گزارش ایسنا، تنها ۹ هفته پس از اولین سوءقصد به جان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات آمریکا، برای دومین بار وی در حالی که در باشگاه خود در وست پالم بیچ فلوریدا مشغول بازی گلف بود، مورد سوءقصد قرار گرفت.

یک مرد آمریکایی ۵۸ ساله به نام «رایان وسلی روث» که مسلح بوده در این رابطه بازداشت شده است. بنا بر گزارش رسانه‌های آمریکایی، روث از حامیان سرسخت اوکراین در جنگ با مسکو است.

اوکراین هرگونه ارتباط با «رایان وسلی روث»، مردی که روز یکشنبه به اتهام تلاش برای تیراندازی به «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق ایالات متحده دستگیر شده را رد کرده است.

شایان ذکر است، اف‌بی‌آی به تحقیقات پیوسته و مقامات ایالات متحده آن را به عنوان یک سوء قصد تلقی می‌کنند. پس از این حادثه، بایدن در بیانیه‌ای گفت که از اینکه به نامزد ریاست جمهوری دونالد ترامپ پس از سوء قصد آسیبی نرسیده، خرسند است.

التهاب بیشتر فضای سیاسی اجتماعی آمریکا در پی اقدام به ترور ترامپ
رایان وسلی روت، که قصد ترور ترامپ را داشت

جامعه آمریکا دچار جنون خشونت‌آمیز شده است

«امیرعلی ابوالفتح» در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به دومین سوء قصد به جان «دونالد ترامپ» اظهار کرد: آن طور که سرویس مخفی آمریکا گفته، گلوله‌ای به سمت ترامپ شلیک نشده است و فرد مظنون در زمین چمن با یک اسلحه دستگیر شده است به شکلی که بیش از حد مجاز وارد حریم رئیس‌جمهور پیشین و کاندیدای حزب جمهوری‌خواه در انتخابات شده است. این ترور برخلاف ترور قبلی که ضارب گلوله شلیک کرد و چند نفر در آن واقعه زخمی و کشته شدند، متفاوت است. از این رو شاید درباره ترور دوم شک و شبهه‌هایی ایجاد کند، اما درباره ترور دوم این‌گونه نیست.

وی ادامه داد: تاریخ آمریکا با خشونت‌های سیاسی علیه روسای جمهور و کاندیداهای احزاب در انتخابات گره خورده است از «آبراهام لینکلن» گرفته تا «رونالد ریگان» که ترورش موفق نبود تا نامزدهای انتخابات مثل «مارتین لوترکینگ» و «مالکوم ایکس». تقریبا از ۱۹۶۰ به بعد دیگر شاهد این صحنه‌ها در فضای سیاسی و انتخاباتی آمریکا نبودیم اما الان کابوس خشونت سیاسی به جامعه آمریکا برگشته است. 

این کارشناس مسائل آمریکا گفت: در ۲ ماه گذشته ۲ بار با ترور یک کاندیدای انتخابات که رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز هست مواجه بودیم و به نظر باید به این مساله بیش از پیش توجه شود. به نظر می‌رسد هر روز میزان خشونت در حال افزایش است و جدای از اینکه سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری چه می‌شود، جامعه آمریکا دچار نوعی جنون خشونت‌آمیز شده است و شکاف‌های سیاسی نیز بیشتر شده است جناح‌ها به سمت حذف فیزیکی یکدیگر حرکت می‌کنند و این زنگ خطر جدی برای جامعه آمریکاست.

ابوالفتح با اشاره به پیام «ایلان ماسک» در شبکه ایکس درباره ترور نشدن بایدن و هریس‌ اظهار کرد: وقتی ایلان ماسک صاحب شبکه ایکس این پیام را بدون هرگونه ترس و نگرانی منتشر می‌کند در حالی که این افراد الان رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهور مستقر هستند یعنی فضای خشونت، در جامعه آمریکا بسیار عادی شده است. وقتی در ششم ژانویه ۲۰۲۱ علیه کنگره شورش به راه افتاد عده‌ای طناب دار با خود برده بودند تا «مایک پنس» را دار بزنند و اگر ماموران این افراد را از مهلکه بیرون نبرده بودند ممکن بود او را دار بزنند. از این رو الان در آمریکا کسانی هستند که هم نیت کار خشونت‌آمیز دارند و هم جرات انجام آن کار را. از این رو فضای سیاسی اجتماعی آمریکا به شدت وخیم و ملتهب است.

التهاب بیشتر فضای سیاسی اجتماعی آمریکا در پی اقدام به ترور ترامپ
ترور نافرجام ترامپ در بار اول

در جامعه آمریکا بر سر ترامپ یک دعوای ایمانی شکل گرفته است

وی در پاسخ به اینکه اقدام به ترور ترامپ برای دومین بار در کمپین انتخاباتی او چه تاثیری می‌گذارد؟ اظهار کرد: این اقدامات حامیان ترامپ را برای حمایت از وی، مصمم‌تر و مخالفانش را در مخالفت با او، مصمم‌تر می‌کند. در جامعه آمریکا بر سر ترامپ یک دعوای ایمانی شکل گرفته است؛ طرفدارانش می‌گویند او نظر شده خداوند و شهید زنده و وعده الهی برای نجات جهان و آمریکاست و مخالفانش هم او را یک اهریمن مجسم می‌کنند و می‌گویند او خود شیطان است که آمده جهان و آمریکا را نابود کند و از این رو دست به اسلحه برداشته‌اند.

این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: اما در رای‌دهندگان مردد در برخی از ایالات‌های سرنوشت ساز، این اتفاق می‌تواند اثرگذار باشد. هر چه اقدامات حقوقی و قضایی و تهدیدات جانی علیه ترامپ افزایش یابد، شانس پیروزی او در انتخابات بیشتر می‌شود. ترامپ معتقد است راهش درست است و چون تسلیم نمی شود، برخی سعی دارند او را بکشند. او بعد از ترور اولش گفت مسیح من را نجات داد و این برای خیلی از مردم آمریکا باورپذیر است. ضمن این که رقبای ترامپ باید زنگ بزنند و از وی دلجویی کنند و اینها فرصت‌هایی است که ترامپ از آن استفاده می‌کند تا خود را منحصر به فرد نشان دهد و بگوید که حتی رقبایش هم همراه او هستند و دولت مسقر را در انفعال قرار می‌دهد. 

ابوالفتح با بیان که بعد از این واقعه هنوز نظرسنجی‌ها به‌روز نشده است، گفت: مهم است که در ۵۰ روز باقی مانده تا انتخابات تحولات به چه سمتی می رود. در عین حال نمی‌توان به نظرسنجی‌ها هم اتکا کرد. ولی احتمال اینکه استفاده از ابزارهای غیرانتخاباتی از جمله طرح پرونده‌های قضایی یا ترور افزایش یابد، زیاد است. معتقدم این اتفاق نتوانسته رای ترامپ را نسبت به قبل چندان جا به جا کند. با این حال بر اساس نظرسنجی‌های یک هفته قبل خانم هریس هم‌چنان با ۱.۷ پیشتاز است، اما باید دید یک هفته دیگر تا چه اندازه آرای ترامپ جا به جا می‌شود. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha