• سه‌شنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۶
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403062717756
  • خبرنگار : 50184

تقریب مذاهب مانع از تفرقه بین مسلمانان است

تقریب مذاهب مانع از تفرقه بین مسلمانان است

ایسنا/کرمانشاه نماینده مقام معظم رهبری در کشورهای هند و بنگلادش به گسترش روزافزون اسلام در دنیا اشاره کرد و گفت: دشمنان طی چهار دهه گذشته سه موج اسلام ستیزی را برای مقابله با گسترش اسلام در دنیا بوجود آورده‌اند.

حجت الاسلام سیدمهدی علیزاده موسوی، امروز (۲۷ شهریور) در گردهمایی بزرگ وحدت اسلامی در کرمانشاه، با بیان اینکه امروزه تقابل‌های ایدئولوژیک در دنیا به شکل عجیبی گسترش پیدا کرده، اظهار کرد: اگر در گذشته حرف از گفت‌وگوی تمدن‌ها بود، امروز به نوعی شاهد تقابل تمدن‌ها در دنیا هستیم و جنگ اکراین و روسیه و شکل‌گیری جبهه‌ای بین چین و آمریکا جدای از موضوعات اقتصادی و سیاسی، ناشی از مسائل ایدئولوژیک است.

وی با بیان اینکه گفته می‌شود تا سال ۲۰۲۵ تعداد مسلمان جهان از مسیحیان بیشتر خواهد شد، تصریح کرد: اگر امروز می‌بینیم که اسلام هراسی در غرب وجود دارد، به این علت است که عمق استراتژیک اندیشه اسلامی را در همه جای غرب احساس کرده‌اند و می‌دانند که در آینده اسلام در همه جای دنیا حضور خواهد داشت. 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه موج اسلام‌گرایی در دنیا به شدت در حال گسترش است، عنوان کرد: دشمنان از مدت‌ها قبل می‌دانستند که اسلام با قدرت در دنیا در حال گسترش است، بنابراین از دهه ۶۰ تاکنون طی چند موج تلاش‌هایی کرده‌اند تا موجی از اسلام ستیزی را ایجاد کنند. بر همین مبنا در موج اول حدود ۵۰۰ هزار پوند هزینه کردند تا سلمان رشدی ملعون کتاب آیات شیطانی را بنویسد و اینگونه قرآن را به چالش بکشانند، اما شکست خوردند. 

علیزاده موسوی ادامه داد: موج دوم اسلام‌ستیزی، مقابله با شخصیت پیامبر بود و برای دستیابی به این هدف کاریکاتورها و فیلم‌هایی موهن را راجع به ایشان تهیه کردند، اما پس از این دو اقدام اقبال به اسلام بیشتر شد، چرا که مردمشان برای شناخت بیشتر پیامبر تحقیق کردند و زمانی که به شخصیت والای ایشان پی بردند، بسیاری از آنها به اسلام گرایش پیدا کردند.

علیزاده موسوی به نقشه‌های شوم دشمنان برای چند تکه کردن کشورهای اسلامی نیز اشاره‌ کرد و افزود: در نقشه خاورمیانه بزرگ، آنها در تلاش هستند که تمام کشورهای مسلمان را از جمله ایران به چندین کشور کوچک تقسیم کنند، کشورهایی کوچک که به جان هم می‌افتند و همدیگر را نابود می‌کنند و اکنون تمرکز خود را روی این موضوع قرار داده‌اند. 

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: آنها به دنبال این هستند تا اختلافات مذهبی را بین مسلمانان گسترش دهند و اینگونه بتوانند دین اسلام را از بین ببرند، لذا باید تلاش کنیم که باهم اتحاد داشته باشیم و صف بندی‌ها را بشناسیم. 

علیزاده موسوی یکی از راه‌های جلوگیری از تفرقه بین مسلمانان را تقریب مذاهب عنوان کرد و گفت: برای اینکه به تقریب مذاهب دست پیدا کنیم، چند مدل را می‌توان در نظر گرفت. یک مدل این است که تمام اختلافات را کنار بگذاریم و تنها روی اشتراکات هم کار کنیم که اشکال این مدل این است شناخت متقابل ما از هم کم می‌شود و در این زمان دشمن برای ایجاد اختلاف وارد می‌شود. 

وی اضافه کرد: مدل دیگر این است که بگوییم هر کس به دین و عقیده خود باشد و کاری به اعتقادات یکدیگر نداشته باشیم که این مدل نیز باعث می‌شود دیدگاه‌هایمان نسبت به یکدیگر محدود شود و زمینه اختلاف نیز ایجاد می‌شود. 

وی بهترین مدل برای تقریب مذاهب را گفت و گوی انتقادی مبنی بر پذیرش اختلاف عنوان کرد و افزود: هیچ دو انسانی در دنیا شبیه یکدیگر نیستند و اختلاف در ذات بشر است و اگر اختلافی نباشد رشدی صورت نمی‌گیرد، بنابراین باید اختلافات را بپذیریم و با یکدیگر گفت و گو کنیم. در دل این گفت و گوها که بین علمای شیعه و سنی باید صورت گیرد، رشد بوجود می‌آید. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha