• سه‌شنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۹:۵۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403062717730
  • خبرنگار : 71443

فایننشال‌تایمز: ترور رهبران موجب محدودیت حماس نمی‌شود

فایننشال‌تایمز: ترور رهبران موجب محدودیت حماس نمی‌شود

رسانه انگلیسی در گزارش اذعان کرد، گرچه رژیم صهیونیستی در طول دهه‌های گذشته توانسته تعدادی از فرماندهان ارشد حماس را ترور کند، اما از میان برداشته شدن آن‌ها تاثیر چندانی بر توانایی نظامی و ایدئولوژی بنیادین این گروه مقاومت ندارد.

به گزارش ایسنا، روزنامه «فایننشال تایمز» در گزارش خود با اشاره به ترور و به شهادت رساندن «اسماعیل هنیه» رهبر سیاسی حماس در تهران نوشت، اگرچه ترور هنیه احتمالا حمله ایران به اراضی اشغالی که آن را مسئول این حمله می‌داند در پی خواهد داشت اما به گفته دیپلمات‌ها و مقامات امنیتی سابق صهیونیست، تأثیر بلندمدت این اقدام بر خود حماس و جنگ آن با رژیم صهیونیستی در غزه، احتمالا محدودتر خواهد بود.

از زمان تشکیل جنبش حماس در سال ۱۹۸۷، رژیم صهیونیستی تعدادی از فرماندهان مقاومت را به کمک سرویس‌های جاسوسی خود در سراسر غرب آسیا ترور کرده است. حذف این فرماندهان باتجربه در بسیاری از موارد توانایی‌های عملیاتی حماس را عقب انداخته است اما آن‌ها در نهایت، همیشه جایگزین شده‌اند و برخی از تلاش‌ها برای ترور نتیجه معکوس داشته است.

«میکی آهارونسون» که پیش از این در شورای امنیت رژیم صهیونیستی خدمت می‌کرد، گفت: «همه این اقدامات بسیار قابل توجه هستند اما بدون داشتن یک خط‌مشی سیاسی در پشت آن بی‌معنی‌اند. شما می‌توانید تا فردا به کشتن ادامه دهید، اما باید استراتژی بزرگ‌تری وجود داشته باشد.»

نشریه فایننشال تایمز در ادامه به ارائه جزئیاتی درباره ترور چند تن دیگر از فرماندهان ارشد حماس توسط رژیم صهیونیستی پرداخته و تاکید کرد: «این ترورها و به‌ویژه حذف کسانی که نقش تعیین‌کننده‌ای در قیام معروف به انتفاضه دوم داشتند، مانند فرمانده «صلاح شحاد» ضربات دردناکی برای حماس بود. اما آنها مقاومت را از مسیر خود منحرف نکردند و به پیشرفت نسلی جدید کمک کردند، از جمله اسماعیل هنیه که برای ۲ دهه نقش برجسته‌ای را در حماس ایفا کرد.»

«مایکل میلشتاین» افسر اطلاعاتی سابق ارتش رژیم صهیونیستی و تحلیلگر ارشد دانشگاه تل‌آویو گفت هدف قرار دادن رهبران حماس به عنوان «راهی برای تضعیف» توانایی این گروه مقاومت در انجام حملات «منطقی» است، «اما از نظر استراتژیک، تأثیر این کشتارها محدود بوده است.»

وی ادامه داد، در جریان انتفاضه دوم، تل‌آویو بسیاری از رهبران کلیدی حماس را به شهادت رساند، اما ۲ سال بعد حماس در انتخابات پیروز شد و سه سال بعد کنترل غزه را به دست گرفت. تل‌آویو در سال ۲۰۱۲، «احمد جباری» را که از رهبران سیاسی، نظامی و ایدئولوژیک حماس بود، به شهادت رساند اما یک دهه بعد، این گروه دراماتیک‌ترین حمله خود (عملیات طوفان‌الاقصی) را علیه رژیم صهیونیستی انجام داد.

به نوشته فایننشال تایمز، در ماه‌های پس از حمله حماس در هفتم اکتبر که جنگ در غزه ادامه داشته است، تل‌آویو دور دیگری از ترور شخصیت‌های ارشد این گروه مقاومت را انجام داده است. تحلیلگران می‌گویند که هرچند از دست دادن فرماندهان بلندپایه حماس، ضربه‌ای به توانایی‌های نظامی آن وارد کرده، بعید است که ترور هنیه پیامدهای بزرگی برای جنگ غزه داشته باشد، زیرا او یک رهبر سیاسی بود و در عملیات نظامی حماس نقش نداشته است.

«یاکوف آمیدور» مشاور امنیتی سابق «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «ترور هنیه اقدامی بسیار نمادین بود، اما سازمان در ۴۸ ساعت پس از آن، جایگزینی برای او پیدا کرد. «یحیی السنوار» رهبر نظامی حماس در غزه که همچنان آزاد است، بسیار مهم‌تر بود.»

با این حال، مقامات دیگر می‌گویند که ترور هنیه، دست‌کم در کوتاه‌مدت تلاش‌های آمریکا برای میانجی‌گری در جهت آزادی اسرای صهیونیستی که هنوز در غزه نزد حماس هستند و تضمین آتش‌بس را پیچیده‌تر می‌کند، زیرا او مذاکره‌کننده اصلی مقاومت با میانجی‌ها بود.

یک دیپلمات عرب گفت: «شما نمی‌توانید حماس را با بمب بکشید. این، تنها یک ایده است. این امر حماس را متوقف نخواهد کرد. تنها نتیجه‌ای که دارد، این است که مذاکرات [گروگان و آتش‌بس] را کمی سخت‌تر می‌کند.»

مایکل میلشتاین همچنین با اشاره به نام افرادی که برای جایگزینی اسماعیل هنیه مطرح بودند، گفت: «میان خالد مشعل، موسی ابومرزوق و خلیل الحیه تفاوت آشکاری وجود ندارد. زیرا وقتی با سازمان‌هایی مانند حماس سر و کار دارید، مبنای ایدئولوژیک آن بسیار قوی‌تر از هویت یک رهبر واحد است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha