• سه‌شنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403062717598
  • خبرنگار : 71674

کوپه دربست قطار/ معرفی کامل مزایا، قوانین و نحوه خرید بلیط

کوپه دربست قطار/ معرفی کامل مزایا، قوانین و نحوه خرید بلیط

اگر فهرست بلندبالایتان از جاهای دیدنی و سوغات شهر مقصد را نوشته‌اید و یک‌دستتان به چمدان بستن و یک‌دستتان به برنامه‌ریزی برای سفری است که پیش رو دارید یادتان نرود هم‌سفر، مهم‌ترین قسمت داستان سفر با قطار است. مخصوصاً اگر سفرتان طولانی باشد. چراکه ممکن است در هر بار رفت‌وآمد به کوپه به‌خاطر چمدان‌های قدونیم‌قد هم کوپه‌ای‌تان جان‌به‌لب شوید یا صدای خر و پفش مجبورتان کند نصف شب چند بالش اضافه‌تر از مهماندار قطار تقاضا کنید!

به گزارش ایسنا به نقل از رسپینا،  رزرو کوپه دربست قطار ضمن حفظ حریم شخصی شما تجربه یک سفر راحت و ایمن را برایتان خلق می‌کند. در ادامه این مطلب به طور کامل هر آنچه که در زمان خرید بلیط قطار از نوع کوپه دربست شامل قوانین، مزایا و نحوه رزرو آن باید بدانید را بررسی خواهیم کرد.

قوانین رزرو کوپه دربست

وقتی در سفر با قطار یک کوپه را به‌صورت دربست رزرو می‌کنید بدین معنی است که فقط شما و همراهانتان می‌توانید از امکانات آن کوپه استفاده کنید. اما دربست کردن کوپه نیز قوانین مخصوص به خودش را دارد. فرقی ندارد در حال خرید بلیط قطار رجا هستید یا قصد دارید با قطارهای سایر شرکت های ریلی سفر کنید؛ درهرصورت اگر می‌خواهید طی سفرتان به مشکل برنخورید باید قوانین زیر را رعایت کنید.

قانون محرمیت در کوپه دربست قطار

تمامی افرادی که یک کوپه قطار را به‌صورت دربست رزرو می‌کنند باید نسبت به هم محرم باشند. مسئولان قطار پیش از آغاز سفر در هنگام ورود مسافر به‌ قطار، مدارک هویتی افراد را بررسی می‌کنند و درصورتی‌که نفرات با یکدیگر نسبت محرمیت نداشته باشند از سوارشدن آن‌ها به‌قطار جلوگیری خواهد شد.

تعداد همراهان اضافه در کوپه دربست

در کوپه دربست فقط می‌توانید یک مسافر اضافه همراه خود به کوپه ببرید. ازآنجایی‌که برای این فرد امکان رزرو صندلی جداگانه وجود ندارد باید در همان کوپه بماند. ضمن اینکه نرخ بلیط فرد توسط رئیس قطار تعیین شده و از مسافر دریافت می‌شود.

هزینه صندلی خالی در کوپه دربست

اگر در زمان رزرو کوپه دربست تعداد همراهان شما از صندلی‌های کوپه کمتر بود، مثلاً قصد داشته باشید برای ۳ مسافر یک کوپه ۴ را رزرو کنید، هزینه‌ای که می‌پردازید شامل نرخ بلیط ۳ مسافر و هزینه صندلی خالی پس از کسر خدمات ایستگاهی و پذیرایی ماست

بازه سنی مجاز برای رزرو کوپه دربست قطار

افراد زیر ۱۷ سال اجازه سفر با قطار به‌تنهایی یا رزرو کوپه دربست را ندارند؛ بنابراین فرقی نمی‌کند فرزند شما قصد دارد به‌تنهایی کوپه را رزرو کند یا با گروهی از دوستانش، درهرصورت حضور حداقل یکی از والدین الزامی است.

کوپه دربست قطار/ معرفی کامل مزایا، قوانین و نحوه خرید بلیط

قوانین استرداد بلیط کوپه دربستی قطار

حتی اگر یک نفر از افرادی که یک کوپه را دربست رزرو کرده‌اند قصد باطل کردن بلیط خود را داشته باشد، بلیط سایر مسافران آن کوپه نیز کنسل خواهد شد؛ بنابراین باید مجددا نسبت به رزرو بلیط اقدام نمایند.

راهنما خرید آنلاین بلیط قطار کوپه دربست

برای اینکه بلیط قطارتان را از نوع کوپه دربست رزرو کنید کافی است به یکی از وب سایت های معتبر فروش بلیط مراجعه کنید. در تمامی فروشگاه‌های آنلاین بلیط قطار، بلیط های قطار با دو نوع کوپه معمولی و کوپه دربست ارائه می‌شوند. ازاین‌رو پس از وارد کردن مبدا، مقصد و تاریخ رفت‌وبرگشت خود، نوع کوپه را دربست انتخاب کرده و بر روی دکمه جستجو کلیک کنید. دقت داشته باشید جهت اطمینان نوع کوپه را در پیش‌فاکتور بلیط قبل از پرداخت بهای آن بررسی کنید.

مزایای رزرو کوپه دربست قطار

از مزایای رزرو کوپه دربست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. داشتن فضای خصوصی: هیچ فرد غریبه‌ای اجازه ورود به کوپه شما را ندارد و نیازی به همنشینی یا هم صحبتی با افراد ناشناس نیست.
2. تجربه‌ی سفری راحت: اگر تنها کوپه را رزرو کنید مجبور به تحمل صدای صحبت، خنده، سرفه و... افراد دیگر نیستید. فضای بیشتری برای نشستن، خوابیدن و حرکت‌کردن خواهید داشت. از امکانات پریز برق، تلویزیون و.. به‌راحتی می‌توانید استفاده کنید. نیازی نیست نگران هم‌سفر شدن با افراد بیمار یا افرادی که بهداشت شخصی را رعایت نمی‌کنند باشید. می‌توانید مطابق با رژیم غذای خود و همراهانتان غذا و نوشیدنی همراه خود داشته باشید و در فضایی راحت آن را میل کنید. در این صورت در هزینه‌هایی سفرتان نیز صرفه‌جویی می‌شود.
3. ایمنی بیشتر در سفر: نیازی نیست نگران گم‌شدن یا سرقت از وسایلتان باشید. اگر سفرتان در شب است می‌توانید با خیال راحت بدون نگرانی از آزار و اذیت افراد غریبه بخوابید.
4. تجربه سفر دسته‌جمعی: می‌توانید تا رسیدن به مقصد با خانواده و دوستانتان وقت بگذرانید، فیلم موردعلاقه‌تان را ببینید بازی‌هایی گروهی انجام دهید.

کوپه دربست قطار/ معرفی کامل مزایا، قوانین و نحوه خرید بلیط

بهترین زمان رزرو کوپه دربست قطار

سفرهای خانوادگی و دوستانه بهترین زمان برای رزرو کوپه دربست است. همچنین اگر سفرتان کاری یا تحصیلی است و قصد دارید طی سفر زمان خود را به کار یا درس‌خواندن و مطالعه اختصاص دهید دربست کردن کوپه قطار گزینه مناسبی است.

امکانات کوپه دربست قطار

امکانات کوپه‌ای که دربست می‌کنید بسته به اینکه قطارتان چند ستاره است و متعلق به کدام شرکت ریلی است، متفاوت خواهد بود. اگر به دنبال رزرو کوپه دربست با حداقل هزینه هستید قطارهای ۳ ستاره گزینه‌ی مناسبی برای شماست. این قطارها حداقل امکانات نظیر سرویس خواب کامل و تمیز، سیستم صوتی و تصویری مناسب هر کوپه، عایق‌بندی صدا سرما و گرما، جای شارژ و پریز برق، میزهای تاشو، سیستم تهویه‌مطبوع را در اختیار شما می‌گذارند.

این در حالی است که با دربست کردن کوپه قطارهای ۴ ستاره‌ مانند غزال یا ۵ ستاره فدک علاوه بر امکانات معمولی از سرویس سرو نوشیدنی گرم، صبحانه و عصرانه، سرو پیش‌غذا و غذای اصلی به همراه دسر، قابلیت تنظیم نور داخل کوپه، استفاده از سیستم (IPTV)، امکان احضارکردن مهماندار قطار با سامانه صوتی و تصویری و ارائه پک بهداشتی ویژه شامل مسواک، خمیردندان، شانه، واکس کفش، چشم‌بند، دمپایی در بسته‌بندی کیف مخملی بهره‌مند خواهید شد.

عوامل موثر بر قیمت بلیط کوپه دربست قطار

 عوامل متعددی می‌تواند هزینه نهایی بلیط کوپه دربستی که قصد رزرو آن را دارید تغییر دهد. این عوامل عبارت‌اند از:

1. فاصله‌ مبدا تا مقصد: هرچه مسافت سفر بیشتر باشد قیمت بلیط بیشتر خواهد بود
2. درجه قطار و امکاناتی که ارائه می‌دهد: قطارهای لوکس با امکانات ویژه بلیط های گران‌تری دارند.
3. زمان سفر: قیمت بلیط کوپه دربست قطار در مناسبت‌های خاص مانند ماه محرم و صفر و زمان‌هایی که تقاضا برای سفر بیشتر است نظیر ایام نوروز یا تعطیلات تابستان نسبت به روزهای عادی بیشتر خواهد بود.
4. تعداد مسافران: درصورتی‌که تعداد همراهانتان از تعداد صندلی‌های کوپه کمتر باشد بایستی هزینه صندلی‌های خالی را نیز بپردازید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha