• سه‌شنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403062717579
  • خبرنگار : 71496

صهیونیست‌ها نگران تنش در شمال و شعله‌ور شدن درگیری فراگیر هستند

صهیونیست‌ها نگران تنش در شمال و شعله‌ور شدن درگیری فراگیر هستند

گزارش‌های رسانه‌های رژیم صهیونیستی حاکی از افزایش اختلاف‌نظرها میان فرماندهان نظامی و سران سیاسی این رژیم درباره چگونگی مقابله با تشدید تنش در مرزهای شمال فلسطین اشغالی با لبنان است. همزمان برخی مسوولان اسرائیلی درباره پیامدهای جنگ فراگیر هشدار داده و برخی نیز راه‌حل‌های سیاسی برای جلوگیری از تنش را خواستار هستند.

به گزارش ایسنا، برخی از مسوولان ارشد ارتش رژیم صهیونیستی و دستگاه‌های امنیتی درباره اقدامات سریع کابینه این رژیم جهت برنامه‌ریزی برای جبهه شمالی با لبنان که می‌تواند به آغاز جنگی فراگیر منجر شود، هشدار می‌دهند.

به گزارش وب‌سایت «عرب۴۸»، این هشدارها با توجه به اختلاف‌نظرهای روبه‌فزونی میان فرماندهان نظامی و سیاسی این رژیم درباره استراتژی امنیتی مناسب داده می‌شوند، اما برخی چهره‌های نظامی موافق توسعه جنگ بر این باور هستند که شرایط کنونی منطقه پنجره فرصتی برای تغییر شرایط امنیتی در جبهه شمالی است و برخی دیگر بررسی راه‌حل‌های سیاسی برای جلوگیری از بروز تنشی بزرگتر را خواستار هستند.

«رونن برگمن» تحلیلگر مسایل اطلاعاتی در روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» در این رابطه در گزارشی نوشت، مسوولان ارشد ارتش اسرائیل و دستگاه‌های امنیتی نسبت به اقدامات پرشتابی که کابینه تل‌آویو برای اجرای آنها در شمال برنامه‌ریزی می‌کند، هشدار می‌دهند.

به گفته یکی از این مسوولان، از یک سو این اقدامات خطر بسیار شدید انفجار اوضاع و آغاز جنگی فراگیر را آن هم نه فقط در مرزها با لبنان بلکه در کل منطقه دربردارد و از سوی دیگر به هیچ عنوان این اقدامات ضامن راه‌حلی نیستند که امکان بازگشت ساکنان صهیونیست شمال فلسطین اشغالی به خانه‌هایشان را فراهم کند. طبق اظهارات این مسوولان، اقدامات یاد شده ضامن تنشی بزرگ و عامدانه از جمله عملیات زمینی در داخل لبنان بوده و نتیجه فشارهای مستمر بر کابینه بنیامین نتانیاهو در طول حملات مستمر به شمال و فشارها از سوی ساکنانی است که از مناطق هم‌مرز با لبنان تخلیه شدند.

برگمن در ادامه به نقل از آنها نوشت: کابینه نیاز دارد نشان دهد که کاری انجام می‌دهد اما این کار خطرناک‌ترین و اشتباه‌ترین اقدام است، این دقیقا همان کاری است که در طول سال گذشته از آن اجتناب کردیم اما به جای حل مشکل احتمال دارد موجب پیچیده‌تر شدن آن شود. کابینه اسرائیل اکنون می‌خواهد ارتش را به مقابله با حزب‌الله سوق دهد و این می‌تواند به جنگی فراگیر تبدیل شود، همه اینها برای رسیدن به همان نقطه‌ای است که امکان رسیدن به آن بدون استفاده از راهکارهای خشونت‌آمیز وجود داشت یعنی موافقت نصرالله با توافقی سیاسی که اجازه بازگشت ساکنان شمال به خانه‌هایشان را بدهد. اگر قرارداد تبادل اسرا حاصل می‌شد و جنگ در غزه موقتا به حالت تعلیق درمی‌آمد، به احتمال زیاد در شمال نیز توافقی حاصل می‌شد.

نظامیان در مقابل چهره‌های سیاسی

به نوشته برگمن، «با وجود اینکه صف‌بندی‌ها در ارتش اسرائیل و کابینه تغییراتی داشته اما اختلاف‌نظرها میان آنها درباره استراتژی امنیت داخلی اسرائیل در چند روز گذشته به شدت بالا گرفته است. بر خلاف آنچه چهره‌های نزدیک به نتانیاهو سعی دارند نشان دهند که او از تشدید تنش حمایت کرده و یوآو گالانت، وزیر جنگ با آن مخالف است، در واقع گالانت از تنش حمایت می‌کند و برخلاف آنچه دفتر نتانیاهو سعی دارد نشان دهد، اختلاف‌نظر میان نتانیاهو و گالانت نیست.»

این تحلیلگر صهیونیست به نقل از یک مسوول عالی رتبه نوشت، داستان واقعی جنگ پشت پرده میان نظامیان و چهره‌های سیاسی است. در ماه‌های گذشته ارتش و گالانت از امضای قراردادی برای تبادل اسرا شامل برقراری آتش‌بس و عقب‌نشینی از غزه که به ارتش فرصت تمرکز بر جبهه شمالی را می‌دهد، حمایت کردند، بیشتر افسران ستاد کل معتقد هستند توقف جبهه غزه هرچند به شکل موقت فرصت مناسبی را برای عملیات سیاسی با هدایت آموس هوکشتاین، میانجی آمریکایی فراهم می‌کند، به ویژه که با شرط قاطع سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان مبنی بر گفتگو درباره آتش‌بس پس از توقف جنگ علیه غزه، امکان پیشروی در این مسیر بدون آتش‌بس فراهم نمی‌شود.

او در ادامه گزارش خود مدعی شد: «توقف جنگ در جنوب با توافقی با حماس، نصرالله را به مشارکت در مذاکرات با میانجی آمریکایی (و چه بسا مشارکت دیگر کشورها) وادار خواهد کرد، مذاکراتی که او را به ارائه تضمین‌هایی ملزم خواهد کرد که اسرائیل را متقاعد کند و امکان بازگشت به شمال را بدهد.»

برگمن در ادامه نیز نوشت، جنگ با حزب‌الله هرگز پایان نخواهد یافت اما اگر توافقی درباره غزه حاصل شود، ارتش اسرائیل زمان لازم را برای برنامه‌ریزی دقیق عملیات نظامی گسترده علیه حزب‌الله و نیز رفع نواقص خود، استراحت نیروها و ساماندهی دوباره به آنها به دست خواهد آورد اما در زمان مناسب و با شرایط  مناسبی برای خودش و نه در حالی که بین دو جبهه تقسیم شده و در معرض خطر جبهه دیگری در کرانه باختری و چه بسا دیگر جبهه‌ها است که ممکن است علیه حمله اسرائیل به لبنان آتش بگشایند.

هرتزی هالوی بر این باور است که راه‌حل در قرارداد تبادل اسرا نهفته است

این تحلیلگر صهیونیست نوشت، تقابل میان مسوولان سیاسی و نظامی اولین بار در جنگی که اسرائیل هفتم اکتبر علیه نوار غزه آغاز کرد، رخ داد. برخی چهره‌ها در ارتش از جمله فرمانده نیروی هوایی و فرمانده فرماندهی شمال و نیز فرماندهان ارشد جبهه شمال از آغاز عملیات نظامی گسترده زمینی و هوایی علیه حزب‌الله حمایت می‌کنند و برخی دیگر که بیشتر هستند از جمله هرتزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش بر این باور هستند که این اقدام در زمان کنونی نادرست خواهد بود و لزوما به بازگشت شهرک‌نشین‌ها به خانه‌هایشان منتهی نخواهد شد و خطر بسیار جدی تنش را به همراه دارد.

هالوی معتقد است امکان تحقق این امر به ۲ شیوه وجود دارد، یا امضای قراردادی برای بازگرداندن اسرا و آغاز مذاکراتی برای توافقی سیاسی با حزب‌الله، یا در صورتی که توافقی حاصل نشد، اقدام به عملیات نظامی که توافقی سیاسی را به دنبال داشته باشد؛ در هر ۲ حالت در نهایت «به یک نقطه می‌رسیم و آن نیاز به سازشی سیاسی به گونه‌ای است که حزب‌الله با نصب تجهیزات کنترلی و نظارتی، از نوار مرزی دور شود اما گزینه دوم وضعیت نامطمئنی را در خصوص اینکه آیا واقعا این عملیات نظامی به توافق منجر می‌شود یا تنش، ایجاد می‌کند.»

به نوشته برگمن، مسوولان نظامی ارشد رژیم صهیونیستی بر این باور هستند که طرح عملیاتی فعلی این رژیم که هدف از آن تحمیل توافق سیاسی به حزب‌الله است، پر از شکاف و بسیار خطرناک بوده و احتمال بروز تنشی جدی در آن بالاست.

فرصتی برای تغییر شرایط امنیتی در جبهه شمالی

«یوسی یهوشواع» تحلیلگر مسایل نظامی روزنامه آحارونوت نیز اظهار کرد: برخی مسوولان ارشد ارتش اسرائیل در کمین فرصتی برای تغییر شرایط امنیتی در شمال هستند. نظامیان حامی گسترش جنگ هشدار می‌دهند که بازگرداندن ساکنان شمال به خانه‌هایشان تنها با توافقی سیاسی انجام نخواهد شد. عواملی وجود دارد که احتمال تشدید تنش و درگیری با حزب‌الله را قوت می‌بخشد از جمله آنها طولانی شدن مدت جنگ است که از یک سال گذشت، در حالی که چنین انتظاری نمی‌رفت و نیز تمام شدن صبر فرماندهان نظامی که معتقدند نمی‌توان اجازه داد کنترل مناطق داخلی از دست برود همانگونه که اکنون کمربند امنیتی در داخل تشکیل شده است.

به گفته یهوشواع، این نظامیان بر این باورند که ارتش تحرکات گردان الرضوان وابسته به حزب‌الله را در طول محور درگیری با اسرائیل به شکل گسترده‌تری بررسی کرد و با وجود اینکه آنها از این مرزها عقب‌نشینی کردند اما پشت سر خود زیرساخت‌های متعددی را بر جای گذاشتند. به گفته برخی منابع نظامی نابود کردن این زیرساخت‌ها نیازمند عملیات زمینی است و ساکنان مناطق مرزی شمال نمی‌توانند به خانه‌هایشان بازگردند چراکه می‌دانند حزب‌الله به آسانی می‌تواند به روستاهای نزدیک مرزها همانند کفرکلا بازگردد. نظامیان حامی گسترش جنگ می‌گویند، شرایط کنونی مناسب‌ترین زمان برای تنش نظامی است چراکه جنوب لبنان و همینطور شهرک‌های مرزی اسرائیل خالی از سکنه بوده و آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است به این شکل حمایت آمریکا در مقطع کنونی تضمین می‌شود و با نزدیک شدن به فصل زمستان، ارتش تمایل ندارد در شرایط آب و هوایی سخت وارد جنگ زمینی شود.

این تحلیلگر نظامی به نقل از یکی از افسران ارشد ارتش رژیم صهیونیستی گفت: در حال حاضر پیش از انتخابات آمریکا و فرارسیدن فصل زمستان، پنجره فرصتی وجود دارد. اگر الآن فرصت را غنیمت نشماریم، هرگز نمی‌توانیم ساکنان را در آینده بازگردانیم. تاخیر یک یا ۲ ساله این اقدام جهت آمادگی به شکلی بهتر، به ایران این فرصت را خواهد داد تا حزب‌الله را با سرعت بالاتر و هزینه کمتری با استفاده از پهپادها و موشک‌های ارزان خود مجهز کند، در حالی که ارتش اسرائیل برای تولید تنها یک موشک نقطه‌زن به ۶ ماه زمان نیاز دارد و این موشک‌ها بسیار گران قیمت هستند اما ایران می‌تواند هزاران پهپاد و موشک‌ را سریع و با هزینه کمتر تولید کند.

او در پایان نیز گفت: حامیان گسترش جنگ در ارتش اسرائیل بر این باور هستند کسانی که اکنون از جنگ با حزب‌الله خودداری می‌کنند، در آینده با دشمنی قدرتمندتر و تاثیرگذارتر شامل نفوذ روبه‌فزونی ایران در مرزها مواجه خواهند شد. باید پیش از اینکه شرایط وخیم شود، اقدامی انجام شده و تنش متوقف شود. ایران سعی دارد از طریق جبهه‌های مختلف از جمله لبنان، سوریه، عراق و یمن درگیری را طولانی کند تا اسرائیل را نابود کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha