• سه‌شنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403062717494
  • خبرنگار : 50604

ایسنا گزارش می‌دهد؛

یکرنگی سرزمین رنگین‌ کمان اقوام زیر پرچم سه رنگشان

یکرنگی سرزمین رنگین‌ کمان اقوام زیر پرچم سه رنگشان

ایسنا/گلستان استان گلستان رنگین کمان اقوام و بهشت کوچک ایران، بیش از ۱۶ قوم مختلف را دل خود جای داده است، اقوام مختلف فارغ از هر رنگ و نژادی زیر پرچم سه رنگ میهن‌شان جمع شده‌اند و نمایش زیبایی از یکرنگی و یکدلی را به نمایش گذاشته‌اند.

 بیش از ۱۶ قوم از ۲۴ قوم موجود در کشور شامل قزل‌باش، ترکمن، مغول، کرد، سیستانی، لر و غیره در استان گلستان زندگی می‌کنند و به دلیل همین ویژگی خاص و تنوع اقوام و خرده فرهنگ‌ها گلستان را پایتخت فرهنگی اقوام هم می نامند.

علاوه بر آن، مذاهب مختلف مانند شیعه و سنی و ارامنه با صلح و صفا در کنار هم زندگی می‌کنند و زیباترین جلوه استان همین وحدت و همدلی شیعیان و اهل سنت و غیره در کنار هم است.

ارتباط و محبتی مثال زدنی بین اهل سنت گلستان و شیعیان، می‌تواند الگویی بی‌نظیر نه تنها برای کشور بلکه برای همه مسلمانان جهان باشد.

مسلمانان شیعه و سنی گلستان به معنای واقعی کلمه با هم دوست و برادر هستند، با هم سفر می‌کنند، تجارت می‌کنند، به زیارت ‌می‌روند، در مراسم مذهبی و راهپیمایی‌های مهم مثل روز قدس و ۲۲ بهمن شرکت می‌کنند و فرزندانشان با هم ازدواج می‌کنند و پیوند خویشاوندی می‌بندند.

نایب امام جمعه شهرستان مراوه تپه و امام جمعه دهستان قازان قایه و در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه مردم ترکمن از دیرباز وفادار به حاکمان وقت بوده و خود را ایرانی‌الاصل می‌دانند، اظهار کرد: عقیده اهل سنت گلستان از روز اول اطاعت از حکومت مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده و این مسأله را ثابت کرده‌اند.

نامگذاری هفته وحدت اقدام هوشمندانه معمار کبیر انقلاب بود

ناصر محمد آخوند قزل اعلام هفته وحدت توسط امام خمینی (ره) را انتخاب هوشمندانه و عامل اتحاد بیشتر مسلمانان دانست و افزود: جشن میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) و بزرگداشت هفته وحدت همه ساله در شهرها و روستاهای ترکمن نشین گلستان برگزار می‌شود.

یکرنگی سرزمین رنگین‌ کمان اقوام زیر پرچم سه رنگشان

نایب امام جمعه شهرستان مراوه‌تپه بیان کرد: ترکمنهای گلستان از قدیم الایام در جشن‌های میلاد رسول خاتم(ص) به مولودخوانی می‌پردازند و در مولودخوانی‌های خود پیامبر (ص) را با القابی نظیر جد حسین(ع) مورد خطاب قرار داده و به این ترتیب محبت خود را به اهل بیت عصمت و طهارت نیز ابراز می‌کنند.

روحانی اهل سنت گلستان تفرقه افکنی بین مسلمانان را سیاست کثیف دشمنان و راه نفوذ دشمن دانست و افزود: مسلمانان اعم از شیعه و سنی باید هوشیار بوده و راه نفوذ دشمن را ببندند.

وی با تأکید اینکه همه مسلمانان باید از بیان حرف‌هایی که موجب بروز اختلاف و آزرده شدن گروه‌های مختلف مسلمانان می‌شود پرهیز کرده و در پست‌های مدیریتی از همه اقوام و مذاهب استفاده شود تا محبت بین مسلمانان روز به روز قوی‌تر شود.

امام جمعه اهل سنت بندرترکمن، ضمن تبریک میلاد با سرسعادت حضرت محمد(ص) اظهار کرد: به روایت اهل سنت ۱۲ ربیع‌الاول و به روایت شیعیان ۱۷ ربیع الاول میلاد پیامبر بزرگ اسلام است و حضرت امام خمینی (ص) این هفته را به نام هفته وحدت نامگذاری کردند تا سبب اتحاد و همدلی بیشتر مسلمانان شود.

وجود نازنین پیامبر خاتم (ص) مهمترین عامل اتحاد مسلمانان است

وی وجود نازنین پیامبر گرامی اسلام (ص) را در زمان حیات و پس از رحلتش را بزرگترین عامل اتحاد مسلمانان دانست و افزود: حضرت محمد(ص) در زمانی که قبایل مسلمانان برای گذاشتن سنگ حضرالاسود به اختلاف خوردند عبای مبارکش را پهن کرده و سنگ را درون آن گذاشته و به قبایل مختلف گفتند همه با هم سنگ را حمل کنند و به این ترتیب به همگان درس عملی وحدت و اتحاد دادند.

امام جمعه اهل سنت شهرستان بندرترکمن با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب گفت: اگر سخنان تفرقه‌انگیز از دهان هر یک از گروه‌های مسلمان شنیده شود آن صدا مذموم و بی‌شک صدای دشمن است.

یکرنگی سرزمین رنگین‌ کمان اقوام زیر پرچم سه رنگشان

آخوند کر اتحاد شیعان و اهل سنت استان گلستان را مایه مباهات و زبانزد عام و خاص برشمرد و تصریح کرد: هرکس با کلام خود سبب آزردگی و اختلاف مسلمانان شود به تعبیر رهبر انقلاب شیعه انگلیسی و یا سنی آمریکایی است و از ما نیست.

امام جمعه اهل سنت بندرترکمن در خصوص آداب و رسوم ترکمنها در هفته وحدت گفت: مردم بندرترکمن علاوه بر روز میلاد پیامبر(ص) و هفته وحدت تمامی ماه ربیع الاول را جشن می‌گیرند و هرشب در مساجد و محلات با مولودخوانی و بیان فضائل پیامبر مهربانی این ماه پرهیر و برکت را گرامی می‌دارند.

تدارک بیش از ۳۵ برنامه ویژه هفته وحدت در گلستان

رئیس مرکز اسلامی گلستان از تدارک بیش از سی و پنج برنامه ویژه هفته وحدت در این استان خبر داد و افزود:  نشست‌های عمومی در شرق و غرب استان با محوریت دو گنبدکاووس و بندرترکمن، نشست تخصصی علمای شیعه و اهل سنت و مهرواره استانی شعر وحدت، از مهم‌ترین این برنامه‌ها است.

حجت الاسلام نورعلی دیلم، محور برنامه‌های هفته وحدت امسال را در کنار برنامه‌ها شاد، مراسم تبیینی و تشریحی عنوان کرد و گفت: در هفته وحدت نشست علمای شیعه و سنی و همچنین محافل شعر با موضوع پیامبر گرامی اسلام (ص) و وحدت برگزار می‌شود.

یکرنگی سرزمین رنگین‌ کمان اقوام زیر پرچم سه رنگشان

وی تصریح کرد: اهل بیت عصمت و طهارت (ع) وجه مشترک مسلمانان شیعه و سنی بوده و به عنوان یکی از مهمترین مؤلفه‌های ایجاد وحدت در استان گلستان هستند.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ضمن تبریک ایام هفته وحدت گفت: افتخار ما این است که در استانی زندگی می‌کنیم که سرزمین برادری، اخوت، همدلی و هم افزایی است.

 پیروی از سیره پیامبر (ص) شرط رسیدن به قله است

حجت الاسلام رضا دیلمی با اشاره به اینکه حضرت محمد (ص) معلم همه نیکی‌ها، عدالت، شجاعت، انسانیت، معرفت، برادری، تکامل و پیشرفت بشریت است، بیان کرد: پیامبر اعظم (ص) اسوه حسنه و الگوی ماندگار تبیین اسلام ناب و جهاد فی سبیل الله، مبارزه با طاغوت، کفر و فاتح قلوب برای ایجاد نظام اخوت و برادری برای حاکمیت توحیدی است لذا جامعه اسلامی زمانی به تکامل خواهد رسید که در تمامی شئون براساس سیره عملی و رفتاری پیغمبر اسلام حرکت کند.

یکرنگی سرزمین رنگین‌ کمان اقوام زیر پرچم سه رنگشان
حجت الاسلام رضا دیلمی پیام محوری نبی مکرم اسلام را تحقق سلوک توحیدی و مبارزه مستمر، هوشمندانه و مقتدرانه با طاغوت وایستادگی و مقاومت دانست و افزود: پیامبر نسخه کامل و تکامل یافته همه پیامبران و اولیاء الهی در طول تاریخ و قله عالم وجود است و نور اسلام که نور هدایت، تمدن‌ساز و جامعه‌پرداز است به وسیله‌ ایشان و با عنایت الهی و مبارزات عظیم وخستگی‌ناپذیر مردمی و هدایت‌گری پیامبر به عالم رسید.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان با اشاره به تلاش‌های دشمن در جهت ضربه‌زدن به اسلام بیان کرد: در طول تاریخ اسلام جبهه باطل و کفر تلاش کردند از طریق جنگ سخت و جنگ روایت‌ها با زر، زور و تزویر نور اسلام و پیامبر مهربانی و رحمت را خاموش کنند اما به اذن الله این نور خاموش شدنی نیست و چراغ راه هدایت بشریت است.

امروز جهان تشنه گفتمان اسلام ناب است

حجت الاسلام رضا دیلمی با بیان اینکه امروز جهان تشنه گفتمان اسلام ناب است، اظهار کرد: امروز می‌بینیم ندای اسلام‌خواهی و اسلام‌گرایی در گوشه گوشه جهان دیده و شنیده می‌شود و جهان تشنه شنیدن فضائل و ترسیم سلوک رفتاری پیامبر و در یک جمله جهان تشنه گفتمان اسلام ناب و شنیدن فضیلت‌ها و ارزش‌های آن است.

یکرنگی سرزمین رنگین‌ کمان اقوام زیر پرچم سه رنگشان

وی با اشاره به مجاهدت‌های مردم غزه در جبهه مقاومت بیان کرد: امروز مردم مجاهد غزه در جبهه مقاومت با تأسی به سیره نبوی در برابر ایادی استکباری و رژیم منحوس و کودک کش صهیونیستی‌ایستادگی و با مقاومت جانانه خودشان عقبه گفتمانی نظام پلید سلطه و رژیم جعلی را در دشمنی با جبهه اسلام نمایان کردند.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان، ضمن تأکید بر ضرورت اقتدا به پیامبر در حوزه‌های فردی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و حاکمیتی افزود: همه کسانی که دلداده مکتب نبوی و در سنگر جهاد تبیین هستند در رابطه با جنگ روایت‌ها، جنگ شناختی و ادراکی مکلف‌اند که ابعاد شخصیتی پیامبر را در حوزه‌های اخلاق فردی، همسرداری و تربیت فرزند و اخلاق حاکمیتی با محوریت عبودیت، علم، بردباری، ‌امانت‌داری، عدالت‌ورزی، شجاعت وایستادگی پیامبر در برابر جبهه طاغوت و جریان باطل مورد ارزیابی و تبیین قرار دهند.

وی با تأکید بر الگو قرار دادن پیامبر و معصومین لازمه رسیدن به قله تمدنی است، بیان کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب  ما به قله نزدیک هستیم و زمانی به قله خواهم رسید که در تمامی شئون به این اسوه حسنه و به حضرات معصومین به عنوان شجره طیبه تأسی داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha