• سه‌شنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403062717302
  • خبرنگار : 50060

یک استاد دانشگاه:

«شهریار» در سرودن انواع قالب‌های شعری نام‌آور و صاحب سبک است

«شهریار» در سرودن انواع قالب‌های شعری نام‌آور و صاحب سبک است

ایسنا/قزوین استاد ادبیات فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در خصوص توانایی شهریار در سرودن اشعار در قالب‌های گوناگون، گفت: شهریار در سرودن انواع قالب‌های شعر کلاسیک نام‌آور و صاحب سبک است، آثار منتشر شده از شهریار در قالب‌های غزل، قصیده، قطعه، رباعی و مثنوی است ضمن اینکه آثاری چون «مرغ بهشتی»، «وای مادرم» و «پیام به آلبرت انیشتین» از سروده‌های فاخر و ارزشمند شهریار است که سبب شده در قالب شعر نیمایی نیز صاحب‌نام باشد.

حمید طاهری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ویژگی‌های شعر شهریار اظهار کرد: شهریار یکی از توانمندان عرصه شعر و ادب پارسی در ایران و جهان است، او شاعری صاحب سبک و نمونه اعلای هنر فاخر است. شعر او از نظر هنر و بلاغت درجات اعلایی دارد. او همچون حافظ و مولانا و سعدی اشعاری سروده که گذر ایام آن‌ها را تازه‌تر، ماندگارتر و وسعت شهرتش را گسترده‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: مضامین و موضوعاتی که سروده شهریار است، دغدغه جامعه را شامل می‌شود، یکی از ویژگی‌هایی که شهریار دارد، مردمی بودن اوست که سبب شده اشعارش همیشه نو باشد و به دست فراموشی سپرده نشود. البته این سبک نوشتن، راز ماندگاری همه شعرهای ارزنده و با تراز بالا است.

استاد ادبیات فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در ادامه در خصوص توانایی شهریار در سرودن اشعار در قالب‌های گوناگون، خاطرنشان کرد: شهریار در سرودن انواع قالب‌های شعر کلاسیک نام‌آور و صاحب سبک است، آثار منتشر شده از شهریار در قالب‌های غزل، قصیده، قطعه، رباعی و مثنوی است.

وی بابیان اینکه مثنوی «حیدر بابایه سلام» از شاهکارهای شهریار است، بیان کرد: شهریار در سرودن اشعاری چون قالب نیمایی، بسیار ماهر است. آثاری چون «مرغ بهشتی»، «وای مادرم» و «پیام به آلبرت انیشتین» از سروده‌های فاخر و ارزشمند شهریار است که سبب شده در قالب شعر نیمایی نیز صاحب‌نام باشد.

طاهری ادامه داد: شهریار علی‌رغم زندگی در عصر حاضر، اشعار سنتی دارد. شعر «حیدر بابایه سلام» او که مملو از عواطف رقیق و احساسات ناب انسانی است و یادآوری فرهنگ روستایی و زیبایی‌های روستاست. به همین علت شهریار را با عنوان شاعر «شکوه روستا» می‌شناسند و این منظومه شعری بسیار ارزشمند بوده و در سراسر ایران شهرت دارد.

وی گفت: شعر «پیام اینشتین» از دیگر اشعار شهریار است که دغدغه‌های اجتماعی او را نمایان می‌کند. پیام به اینشتین نشانگر روحیه والای انسان‌دوستی و درعین‌حال میهن‌دوستی شهریار است. پیام شهریار به اینشتین بسیار فاخر، زیبا، دل‌نشین و مملو از حس انسان‌دوستی و نوعدوستی است. او در این شعر با مردم جهان همدردی می‌کند و به تمدن مدرن صنعتی امروز حمله و به ایران و تمدن ایرانی اسلامی فخر می‌کند. شهریار در این شعرش عملاً بمب، موشک، توپ و تفنگ را محکوم می‌کند و در پی مهر و نوع‌دوستی است.

این استاد دانشگاه در خصوص نام‌گذاری روز شعر و ادب فارسی به نام شهریار تصریح کرد: اینکه هنری چون شعر در تقویم و تاریخ سرزمین‌مان ایران جایی برای خود باز کرده و روزی را در پهنه تاریخ به خود اختصاص داده است، بسیار مغتنم است. ناگفته نماند که ایران مملو از شاعران و نام‌آورانی است که هر یک شایستگی اختصاص این روز را دارند؛ اما صاحب سبک بودن شهریار در قالب‌های مختلف سبب شده تا روز شعر و ادب فارسی به نام این شاعر باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha