• دوشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۳:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403062617028
  • خبرنگار : 30147

آنچه در کشت گران‌ترین گیاه دارویی جهان باید رعایت کرد

آنچه در کشت گران‌ترین گیاه دارویی جهان باید رعایت کرد

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس حوزه باغبانی از زعفران به عنوان یکی از گران‌ترین و کم آب طلب ترین گیاهان دارویی در دنیا نام برد.

محمد آژنگ در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه اگر این گیاه در شرایط آب و هوایی خوبی کشت شود درآمد بسیار خوبی را نصیب کشاورز خواهد کرد، افزود: متأسفانه طی سال‌های اخیر به دلیل تغییرات شدید اقلیمی و افزایش دما، کاهش بارندگی‌ها و دبی منابع آبی موجب کاهش عملکرد این محصول شده است.

وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت این محصول در بسیاری از شهرستان‌ها کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است، تصریح کرد: برای اینکه در همین سطح کم عملکرد زعفران را افزایش دهیم باید نکاتی را رعایت کرد.

کارشناس حوزه باغبانی اظهار کرد: یکی از نکات مهم در کاشت زعفران افزایش ماده عالی خاک این گیاه است، برای کشت این محصول ابتدا باید زمین از قبل آماده شود، به طوری که کود حیوانی را به موقع پخش کرد تا بارندگی‌های زمستانه و بهاره تأثیر خود را بر روی زمین بگذارند.

وی با بیان اینکه زمین باید طی این مدت یک یا دو بار شخم زده شود، افزود: کاشت به صورت دانه تسبیحی انجام می‌شود. ابتدا باید کار جداسازی پیازهایی که از زمین دیگر انتقال داده شده‌اند صورت گیرد و پیازهای بالای ۸ گرم از پیازهای ریز جدا شوند.

آژنگ با اشاره به اینکه قبل از کاشت باید عمل ضد عفونی پیاز زعفران را به وسیله یکی از قارچ‌کش‌های استاندارد و مورد تائید انجام داد، بیان کرد: پیازها در زمین اصلی باید در فاصله ۵ سانتیمتری از یکدیگر به صورت دانه تسبیحی و در عمق ۲۰ سانتیمتری کاشته شود.

بهترین زمان کاشت زعفران در خراسان رضوی که جزو مهم‌ترین مناطق زعفران خیز ایران است معمولاً اواسط تابستان تا اوایل پاییز است؛ یعنی نیمه دوم مردادماه تا پایان شهریورماه بلافاصله پس از کاشت می‌توانند در اولین آبیاری زعفران از «کودهای درشتی پیاز زعفران» استفاده کرده تا پیاز برای گلدهی و تکثیر تقویت شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha