• دوشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۲
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403062616904
  • خبرنگار : 71674

صفر تا صد نوشتن و چاپ کتاب / هزینه نوشتن کتاب

صفر تا صد نوشتن و چاپ کتاب / هزینه نوشتن کتاب

نوشتن کتاب همانند هر کار دیگری ابتدا نیازمند دانش و سپس برنامه ریزی بسیار دقیق می باشد. اگر بخواهیم یک کتاب بنویسیم لازم است بدانیم برای نوشتن و چاپ این کتاب باید چه مسیری را طی کنیم و چه هزینه ای را انجام دهیم.

 به گزارش ایسنا به نقل از ویرا کتاب، قبل از اینکه بخواهیم به سراغ هزینه ها و مراحلی که باید برای نوشتن و چاپ کتاب طی کنید برویم، نیاز است تا نکاتی را با شما در میان بگذاریم.در نظر گرفتن این نکات و توضیحات شما را در رسیدن به مسیری که برایتان مناسب است کمک بیشتری می کند.

نکته ۱: همه چیز گل و بلبل و آسان نیست

نوشتن کتاب برای نویسندگان تازه کار با نویسندگان ماهر و سرشناس تفاوت های بسیار زیادی از نظر مسیر پیش رو خواهد داشت. به عنوان مثال یک نویسنده ماهر و سرشناس زمانی که کتاب خود را نوشته یا حتی قبل از اتمام کتاب توسط اسپانسرها و ناشرین کتاب خریداری می شود.
بسیاری از نویسنده ها علاوه بر خریداری شدن کتابشان قبل از چاپ که باعث می شود بدون هیچ هزینه مادی سود حاصل از نوشتن کتاب عایدشان شود، از درصدی توافقی از فروش توسط ناشر نیز بهره مند می شوند.

اما نویسندگان تازه کار علاوه بر اینکه باید برای نوشتن خود زمان بگذارند نیاز هست که برای چاپ کتاب هزینه چاپ و موارد مهم دیگر را نیز متقبل شوند. در این صورت نویسنده تازه کار کار سخت تری نسبت به نویسنده سرشناس دارد. همچنین تنها در صورت فروش رفتن کتاب است که این نویسنده به درآمد خواهد رسید. که این درآمد ممکن است در ابتدا تنها پوشش دهنده هزینه های چاپ کتاب باشد.

نکته ۲: ناامید نشوید راه حل هایی وجود دارد

این صحبت ها را که انجام دادیم برای این نبوده است که نویسنده تازه کار از مسیری که انتخاب کرده پشیمان شود یا زود جا بزند و اگر میخواهید در این زمینه به جایی برسید باید صبر داشته باشید، چرا که نویسندگان بزرگ هم همین مسیر را طی کرده اند.

با این وجود باز هم راه حل ها و نکاتی وجود دارد که به شما کمک می کند مسیرتان آسان تر از پیش شود که در ادامه به این مسائل خواهیم پرداخت.

انتخاب موضوع درست برای نوشتن

یک موضوع درست می تواند از همان ابتدا کار را برای شما درآورد. به عنوان مثال کتاب های کمک درسی و دانشگاهی از فروش بسیار زیادی برخوردار هستند، اگر شما در این زمینه ها تخصص کافی را دارید با نوشتن یک کتاب در این حوزه ممکن است سود زیادی از قبال فروش کتاب به انتشارات یا حتی فروش عادی پس از چاپ از سمت خودتان نسیبتان شود.

البته این تنها یک مثال برای شما بود و هرکسی توانایی نوشتن کتاب هایی در این زمینه را ندارد. زمینه های دیگر پرطرفدار مانند: آموزشی، روانشناسی و موفقیت، رمان (البته رمان های جذاب و نه هر داستان یا رمان عادی) می تواند در امر فروش تاثیر گذار باشد.

انتخاب انتشارات درست برای چاپ کتاب

همانطور که موضوع کتاب مهم است، نویسنده و انتشارات آن نیز مهم می باشند. اگر کتاب شما توسط انتشارات معروفی چاپ شود قطعا بیشتر مورد توجه قرار میگیرد.

ابتدا سعی کنید کتابتان را برای انتشار و چاپ به یکی از نشرهای معتبر و معروف بسپارید. اما این کار بسیار سخت است و ممکن است در آغاز کار این دفاتر نشر با شما کار نکنند. که می توانید به سراغ دیگر نشرها رفته و با تحقیق از میان آن ها یکی را انتخاب کنید.

از ارائه کتاب و محتوای آن به ناشران ناشناس و نامشخص خودداری کنید چرا که احتمال دزدیدن اثر شما توسط افراد وجود خواهد داشت.

هزینه نوشتن و چاپ کتاب

نوشتن و چاپ کتاب می تواند شامل موارد زیر شود.

هزینه طراحی جلد، هزینه ویراستاری، هزینه صفحه آرایی، هزینه دریافت مجوز ارشاد (معمولا توسط ناشر رایگان انجام می شود، هزینه چاپ.

بسیاری از هزینه ها را با انجام موارد هر بخش توسط خودتان می توانید کاهش دهید. مثلا انجام طراحی جلد، ویراستاری و... در صورتی که تخصص آن را داشته باشید بسیار به شما کمک خواهد کرد.

مهمترین هزینه شما هزینه چاپ کتاب است، با توجه به نوع کاغذ، نوع جلد، قطع (سایز)، تصاویر و تعداد صفحات هزینه کتاب شما مشخص می شود.

بهتر است ابتدا کتابتان را در نسخه های کمی چاپ کنید (مثلا ۱۰۰ جلد). در صورت فروش و استقبال سپس تعداد بیشتری را به چاپ برسانید.

برای چاپ کتابتان حتما از چندین ناشر مختلف قیمت بگیرید و حتما تعداد صفحات و... را کامل بررسی کنید سپس نسبت به چاپ اقدام کنید.

افزایش فروش کتاب

اگر کتابتان را به چاپ رساندید برای فروش آن باید خلاق باشید، مثلا ابتدا باید یک قیمت گذاری درست انجام دهید. فرض کنید ناشر برای چاپ هر جلد از شما مبلغ ۳۰ هزارتومان دریافت کرده است، شما باید مبلغی را به عنوان قیمت در نظر بگیرید که هم سود کنید و هم زیاد نباشد.

فرض می کنیم شما مبلغ کتاب را ۱۰۰ هزارتومان در نظر میگیرید حالا با فروش هر کتاب ۷۰ هزارتومان درآمد کسب می کنید اما برای فروش کتاب نیاز است علاوه بر فروش شخصی آن را به مراجع دیگر بسپارید.

با سپاردن فروش کتاب به فروشگاه های اینترنتی کتاب و کتاب فروشی های سطح شهر شانس فروش کتابتان افزایش پیدا خواهد کرد. اما نیاز است درصدی از سود خود را به فروشنده اختصاص دهید.

به عنوان مثال کتاب ۱۰۰ هزارتومانی شما ۳۰ هزارتومان هزینه چاپ داشته با فرض ارائه یک درصد متوسط رو به بالا به فروشنده (۲۰ درصد) ۲۰ هزارتومان سهم فروشنده و ۵۰ هزارتومان برای شما باقی خواهد ماند، اما اگر سود خود را کمتر کنید و به فروشنده اعلام کنید تخفیف روی کتاب شما درج کند تا برای کاربران جلب نظر بیشتری داشته باشد به نفع شماست.

بسیاری از کاربران به دنبال خرید کتاب با تخفیف هستند و این نکته برای آن ها جذاب خواهد بود که کتاب شما را با ۱۰ یا ۲۰ درصد تخفیف خریداری کنند.

البته برخی از فروشنده ها با توجه به میزان سهمی که شما به آن ها خواهید پرداخت گاهی خود تخفیف لازم را روی کتاب شما درج می کنند.

جمع بندی نهایی و نکات کمکی دیگر

در نظر داشته باشید برای کار با هر ناشر، فروشنده و یا دیگر عوامل نیاز است که قرارداد محکم و جامعی بسته شود. این کار باعث می شود حق شما رعایت شود.

بدون دانش لازم سریع تصمیم به چاپ کتاب نگیرید و سعی کنید در این زمینه تخصص و مطالعه داشته باشید. همچنین ذکر این نکته مفید است که کتابتان را قبل از چاپ چند بار بازبینی و بازنویسی کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha