• دوشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۸
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403062616774
  • خبرنگار : 80001

تخصیص یک میلیون دلار برای واردات خودرو

پایان بی‌دلاری!

پایان بی‌دلاری!

در شرایطی که مونتاژکاران چینی برای واردات قطعه از دلار دولتی استفاده می‌کنند و تا کنون ارز لازم به متقاضیان اختصاص داده نمی‌شد، دولت در گام نخست یک میلیارد دلار به این موضوع اختصاص داد.

به گزارش ایسنا، یادداشت شب گذشته وزیر اقتصاد نشان داد دولت چهاردهم قصد دارد انحصار بازار خودرو را بردارد؛ موضوعی که سال‌هاست به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و می‌تواند به آرامش بازار خودرو کمک کند.

روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی در جلسه ستاد تنظیم بازار گفت: یک میلیارد دلار به واردات خودرو اختصاص داده شده و این یک سیاست مستمر است که تا پایان سال ادامه دارد.

به دنبال آن وزیر اقتصاد از باز شدن گره کور واردات خودرو خبر داد. عبدالناصر همتی در یادداشتی در شبکه اجتماعی نوشت: «امروز بالاخره گره کور واردات خودرو را با تدبیر رئیس محترم جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت باز کردیم.

همه بدانند اجازه انحصار در هیچ حوزه و صنعتی را نمی دهیم. همه صنایع باید با رقیب خارجی خود رقابت کنند. منافع ملت ایران در رقابت است».

پایان بی‌دلاری!

با خبری که وزیر اقتصاد اعلام کرد این امیدواری ایجاد شده که مشکل تامین دلار برای واردات خودرو حل شود.

مساله تامین ارز در حالی به سدی برای واردات خودروهای نو و کارکرده تبدیل شده که خودروسازان و مونتاژکاران از این امکان استفاده می‌کنند. سال گذشته که بحث درباره موانع واردات خودرو بالا گرفته بود کارشناسان و مشتریان خودروسازان ایرانی و چینی از پرداخت دلار به مونتاژکاران برای واردات قطعه، اعمال نفوذ آنها در بازار خودرو و نبود رقابت‌پذیری در این بازار ابراز گله کردند.

لایحه واردات خودرو ۲۸ مرداد سال ۱۴۰۲ به تصویب مجلس رسید و مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را تایید کرد. با تصویب قانون این امیدواری ایجاد شد که انحصار تولید و عرضه خودرو در دست خودروسازان داخلی و مونتاژکاران از بین برود. اما مساله تامین ارز واردات خودرو توسط بانک مرکزی به چالشی در این زمینه تبدیل شد؛ مشکلی که تا امروز ادامه یافته است.

صادق الحسینی ـ اقتصاددان در این خصوص گفته بود: «سال ۱۴۰۲ حدود ۶ میلیارد دلار برای واردات سی‌کی‌دی خودروهای چینی و ۶ میلیارد دلار برای قطعات ایران خودرو و سایپا تخصیص داده شده. اگر فقط ۶ میلیارد دلار برای بهترین خودروهای کارکرده اختصاص یابد می‌توان ۳۰۰ هزار خودرو کلاس جهانی وارد کرد. میزان تولید چینی‌ها در ایران کمتر از اینست.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۹ ۰۹:۲۰

این ی میلیاردها برای واردات ماشینهای شاسی بلند برای پولداراست