• دوشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403062616648
  • خبرنگار : 71592

هزینه‌های اقتصادی جنگ غزه و لجاجت نتانیاهو در برابر شاخص‌های تورم و گرانی

هزینه‌های اقتصادی جنگ غزه و لجاجت نتانیاهو در برابر شاخص‌های تورم و گرانی

رسانه‌های صهیونیستی در میان بی‌تفاوتی و اصرار کابینه بر عدم توجه به آسیب‌های اقتصادی جنگ غزه به ‌عنوان عاملی که مستلزم تجدیدنظر در ادامه یا توقف جنگ است، از وضعیت اقتصادی، شاخص‌های تورم و هزینه‌های بالای زندگی در سرزمین‌های اشغالی گلایه دارند.

به گزارش ایسنا، وبگاه «مکان» رژیم صهیونیستی گزارش کرد بر خلاف برآوردها و انتظارات قبلی، تورم مالی بیش از یک درصد جهش کرده است و این بدان معناست که کاهش ارزش سود بانکی در آینده نزدیک بعید است.

طبق این گزارش، اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی اخیرا اعلام کرد شاخص قیمت مصرف در ماه ژوئیه ۰.۹ درصد افزایش یافت و شاخص تورم یک شگفتی بزرگ بود چرا که به بیش از حد انتظار رسید و از ۳.۲ درصد به ۳.۶ درصد افزایش پیدا کرد و قیمت آپارتمان هم ۰.۹ جهش داشت.

براساس گزاش وبگاه مکان، در شاخص ماه ژوئیه، تورم از سقف تعیین شده توسط بانک مرکزی رژیم صهیونیستی فراتر رفت و به بیش از سه درصد رسید، اما در ماه اوت، برخلاف تخمین تحلیلگران مبنی بر افزایش نیم درصدی، تقریباً ۱ درصد افزایش یافت و این بدان معناست که انتظار نمی‌رود ارزش سود بانکی در آینده نزدیک کاهش یابد.

براساس این گزارش، در توزیع افزایش شاخص هزینه زندگی، افزایش قیمت مسکن بر اساس مناطق صورت می‌گیرد؛ در منطقه مرکزی تل‌آویو ۰.۱ درصد و در حیفا ۰.۸ درصد افزایش داشته است که در نتیجه افزایش ۱.۸ درصدی در منطقه مرکزی، افزایش ۱ درصدی در منطقه تل‌آویو و ۰.۴ درصدی در منطقه جنوب قابل مشاهده است. قیمت آپارتمان‌های نوساز نیز ۰.۹ درصد افزایش یافته است و به این ترتیب قیمت سالانه ۵.۸ افزایش داشته است.

قیمت سبزیجات تازه در ماه گذشته ۱۳.۲ درصد، حمل و نقل ۲.۸ درصد، آموزش، فرهنگ و سرگرمی ۰.۵ درصد، تعمیرات منزل ۰.۴ درصد و مواد غذایی ۰.۳ درصد افزایش یافته است. به این ترتیب نرخ سالانه افزایش قیمت تقریباً ۶ درصد است و در صورت تداوم افزایش قیمت‌ها، افزایش بیش از ۱۰ درصدی قیمت آپارتمان‌ها وجود خواهد داشت.

روزنامه هاآرتص نیز با انتقاد از وضعیت اقتصادی در سرزمین‌های اشغالی با اشاره به جنگ غزه نوشت: «طولانی‌ترین و پرهزینه‌ترین جنگ در تاریخ ما، هزینه‌های بالای زندگی را به ما تحمیل می‌کند و فرصت کاهش نرخ بهره را کاهش می‌دهد». اما با این حال بانک مرکزی رژیم صهیونیستی برای افزایش نرخ بهره عجله نمی‌کند، زیرا می‌ترسد با این کار فعالیت اقتصادی را سرکوب کند و این آخرین چیزی است که در حال حاضر لازم است.

این روزنامه شاخص هزینه زندگی در سرزمین‌های اشغالی را «شاخص جنگ» نامید و نوشت طولانی‌ترین و پرهزینه‌ترین جنگ در تاریخ رژیم که نه تنها هزینه‌های امنیتی و غرامت برای بسیاری از قربانیان، بلکه هزینه‌های زندگی را هم تحمیل می‌کند. اینکه شاخص ماه اوت، برخلاف انتظارات اولیه که تخمین می‌زدند تنها نیم درصد افزایش یابد، به ۰.۹ درصد افزایش یافت، تا حد زیادی به جنگ و تأثیرات آن مرتبط است.

این روزنامه صهیونیستی نوشت بخشی از درآمد حاصل از افزایش شدید قیمت پرواز هواپیما در شرکت‌های مسافرتی رژیم صهیونیستی است، زیرا شرکت‌های هواپیمایی خارجی پروازهای خود را به سرزمین‌های اشغالی کاهش داده‌اند، عرضه کاهش یافته و تقاضا افزایش یافته است. تا جایی که در ماه اوت هزینه سفر به خارج ۲۲.۱ درصد افزایش داشت.

هاآرتص نوشت لغو پروازهای شرکت‌های خارجی به ویژه پس از شهادت فؤاد شکر، فرمانده حزب‌الله در بیروت و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران افزایش یافته است. ترورهایی که تنش و ترس از تشدید را بیشتر کرد. 

این ترس هنوز به طور کامل از بین نرفته است و این امر از جمله در شکاف ۱.۲ درصدی بین بازده اوراق قرضه دولتی رژیم صهیونیستی و اوراق قرضه دولتی آمریکا مشهود است، به این معنی که سرمایه گذاران خواستار بازدهی بالاتری از سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه دولتی رژیم صهیونیستی هستند. این شکافی است که در طول جنگ به وجود آمد و با توجه به سطح تنش‌های منطقه‌ای تغییر کرد. معنای این شکاف، هزینه‌های بالای تامین مالی بدهی‌هایی است که کابینه برای تامین هزینه‌های جنگ از بازارهای مالی قرض گرفته است.

شاخص کنونی منعکس کننده یک سری تحولات مربوط به جنگ است، مانند این سوال‌ها: آیا شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی پروازهای خود به سرزمین‌های اشغالی را کاهش می‌دهند؟ آیا قیمت‌ها افزایش می‌یابد؟ کارگران فلسطینی برای ساخت و ساز می‌آیند؟ قیمت مسکن نجومی می‌شود؟ همه این موارد از کاهش نرخ بهره جلوگیری می‌کند و مستلزم پرداخت بیشتر وام مسکن صدها شِکِل در ماه است.

هاآرتص در انتقادی نوشت این مسائل برای کابینه اهمیتی ندارد و در سیستم ملاحظات برای ادامه جنگ غزه که تاثیر زیادی روی مردم گذاشته، در نظر گرفته نمی‌شوند.

انتهای پیام 
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha