• دوشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403062616624
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان:

آئین شکرگزاری و جشن برداشت گندم در آذربایجان شرقی برگزار می‌شود

آئین شکرگزاری و جشن برداشت گندم در آذربایجان شرقی برگزار می‌شود

ایسنا/آذربایجان شرقی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: برای برگزاری آئین شکرگزاری و جشن برداشت گندم در استان با حضور امام جمعه تبریز و مسئولان استان برنامه‌ریزی و تلاش می‌کنیم که این جشن در اوایل پاییز در استان برپا شود.

شهرام شفیعی در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه تبریز اظهار کرد: سطح قابل کشت محصولات کشاورزی استان ۱.۴ میلیون هکتار، اعم از زراعی و باغی است که این اراضی شامل اراضی آبی و دیم بوده و دیم نیز به آیش و کشت تقسیم‌بندی شده است.

وی افزود: در استان آذربایجان شرقی سالانه قریب به ۷۸۰ هزار هکتار کشت زراعی صورت می‌گیرد که در مجموع با احتساب سایر فعالیت‌های بخش کشاورزی شامل دامی، گلخانه‌ای، زراعی، باغی، طیور و شیلات، حدود پنج میلیون تن ظرفیت تولید استان است، در این راستا علاوه بر خام فروشی که در سطح استان اتفاق می‌افتد حدودا ۸۲۰ واحد صنایع تبدیلی کشاورزی فعال است و این باعث شده که حدوداً ۳۷۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی فعالیت کنند که ۱۷ درصد اشتغال استان به بخش کشاورزی اختصاص یافته است.

وی مطرح کرد: تولیدات بخش کشاورزی استان شامل ۵۶ درصد تولیدات زراعی، حدود ۲۴ درصد تولیدات باغی و ۲۰ درصد دام، طیور و شیلات است. 

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه هم در کشور و استان منابع پایه که شامل آب و خاک است به دلیل تغییر کاربری‌ها و توسعه شهرها محدود است، گفت: رسالت ذاتی وزارت جهاد کشاورزی تامین غذای کافی و سالم برای ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور با تکیه بر ظرفیت‌های داخل کشور است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند که با وجود محدویت منابع، ضرورت اینکه ما بیشتر به بهره‌وری توجه کنیم؛ وجود دارد و ما باید عملکرد در واحد سطح را بالا ببریم که این امکان پذیر نیست مگر با دانش روز، فناوری‌های جدید، استفاده از فناوری‌هایی که شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌کنند. 

وی به اهمیت استفاده از تحقیقات برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی نیز تاکید کرد و گفت: وجود مرکز بیوتکنولوژی کشاورزی و مرکز تحقیقات دیم کشور در استان آذربایجان شرقی ظرفیتی است که این مراکز توانسته‌اند فناوری‌های جدید را در اختیار تولیدکننده‌ها قرار دهند.

وی با بیان اینکه تاکنون در استان قریب به ۶۰۰ هزار تن گندم خریداری شده است، افزود: رکورد ۱۴ ساله خرید گندم در استان شکسته شده است که عمدتاً ناشی از دستور مقام معظم رهبری است که بر جهش تولید در دیمزارها تاکید کردند. 

شفیعی ادامه داد: همچنین تلاش همکاران ما نیز در دستیابی به این موفقیت موثر بود که با انتقال دانش به بخش کشاورزی، استفاده از بذور اصلاح شده، تغذیه به موقع و سایر دانش و فناوری‌های جدید توانستند این میزان تولید را رقم بزنند و امیدواریم در سال‌های آتی نیز این موفقیت تکرار شود. 

وی مطرح کرد: در بخش دام و طیور و شیلات هم تولید و هم تنظیم بازار به عهده جهاد کشاورزی است که میزان جوجه‌ریزی ماهانه رصد و کنترل می‌شود تا ما بتوانیم پروتئین موردنیاز مردم را تامین کنیم.  

به گزارش ایسنا، روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، وی بیان کرد: در حوزه شیلات در حاشیه رود ارس مطالعات انجام شده است به صورت الگویی تولید آبزیان در این مناطق صورت خواهد گرفت، همچنین یک مجموعه بزرگ شیلاتی در خداآفرین آماده بهره‌برداری است و برای پرورش ماهی در قفس در سدهای استان نیز برنامه‌ریزی شده است.

آئین شکرگزاری و جشن برداشت گندم در آذربایجان شرقی برگزار می‌شود

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha