• دوشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403062616552
  • خبرنگار : 50200

سایه سنگین مگس میوه بر باغ‌های نارنگی مازندران

سایه سنگین مگس میوه بر باغ‌های نارنگی مازندران

ایسنا/مازندران با توجه به شیوع آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در مازندران، سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران به ضرورت مبارزه با این آفت در کانون‌های آلوده، بویژه باغات مختلط مرکبات و نارنگی به خصوص رقم «انشو» پیش‌رس تاکید کرد.

مگس میوه مدیترانه‌ای از آفات مهم درختان میوه بوده و در زمره آفات آسیب‌رسان به محصول است و در شرایط حاضر مهمترین آفت عرصه‌های باغی کشور خاصه در نواحی سواحل شمالی و برخی استان‌های دیگر قلمداد می شود. این آفت برای اولین بار در سال ۱۳۵۴ در یک عرصه باغی میوه هسته‌دار در مشهد مشاهده شد و بتدریج در سطح کشور شیوع پیدا کرد.

مگس میوه مدیترانه‌ای بومی آفریقا است و به بیش از ۳۰۰ نوع محصول کشاورزی از جمله هسته‌دارها، مرکبات، صیفی‌جات و دیگر محصولات باغی خسارت وارد می‌کند. می‌توان اذعان کرد که پایدارسازی اقتصاد کشاورزی استان مازندران در گرو کنترل جمعیت آفات گیاهی و زراعی و باغی و به ویژه این آفت است که با شروع فصل گرما آغاز شده و تا نیمه‌های فصول سرد نیز تداوم می‌یابد که در این راستا، مشارکت همگانی مردم و همکاری کشاورزان در مبارزه با آن بسیار حائز اهمیت است.

حمید نادریان، سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران، با اشاره به اهمیت مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه‌ای، اظهار کرد: برای پیشگیری از خسارت این آفت در این موقع از سال، اجرای کامل دستورالعمل مبارزه در کانون‌های آلوده استان بویژه باغات مختلط مرکبات و نارنگی بویژه رقم «انشو» پیش‌رس الزامی است.

وی با بیان اینکه مدیریت بهداشت کف باغ با حذف علف‌های هرز و جمع آوری هرگونه میوه‌های ریخته شده پای درختان و دفن آنها در عمق ۵۰ سانتی‌متری خاک در کاهش جمعیت آفت ضروری است، افزود: تسریع در برداشت کلیه میوه‌هایی که از نظر فیزیولوژیکی رسیده باشند نظیر سیب، گلابی، انجیر، خرمالو و نارنگی انشو پیش‌رس و غیره به‌عنوان روش موثر مبارزه و فرار از خسارت احتمالی آفت مورد تاکید است.

سایه سنگین مگس میوه بر باغ‌های نارنگی مازندران

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران در باره شکار انبوه آفت، گفت: استفاده از تله‌های جلب کننده فرمونی (تری مدلور و بیولور) به تعداد ۲۵ الی ۳۰ تله در هکتار یا تله‌های جلب‌کننده غذایی حاوی یکی از مواد تغذیه‌ای مانند سراتراپ، سراتینکس، سراتی تب و یا طعمه مسموم تهیه شده از (پروتئین هیدرولیزات +آب+ سم )، به‌تعداد ۳۰ تله در تراکم پائین آفت، ۵۰ تله در تراکم متوسط و ۸۰ تله در هکتار با تراکم بالای مگس، با نظر و مشاوره گرفتن از کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه پزشکی ضروری است.

نادریان طعمه پاشی را براساس دستورالعمل کمیته پیش آگاهی ( در صورت شکار ۲ الی ۳ عدد مگس میوه در هرتله در روز) در باغاتی که میزبان‌های حساس نظیر نارنگی پیش‌رس وجود دارد، ۲۰ روز قبل از رسیدن و برداشت میوه، طعمه پاشی هر ۵ الی ۷ روز با در نظر گرفتن آمار شکار مگس در تله ردیابی توصیه کرد و افزود: در صورت بارش کمتر از ۲۴ ساعت پس از عملیات طعمه پاشی، تکرار آن پیشنهاد می‌شود.

وی مبارزه شیمیایی برای کنترل آفت مگس مدیترانه‌ای استفاده از روش مبارزه شیمیایی (کاور اسپری) به عنوان آخرین روش عملیاتی (در صورت شکار بیش از ۳ الی ۵ عدد مگس در تله‌های جلب کننده در روز)، بصورت مه پاشی با استفاده از یکی از حشره‌کش های مالاتیون یا دیپترکس (تری کلروفن) برابر دستورالعمل مربوطه با نظر کارشناسان حفظ‌نباتات و کلینیک‌های گیاه پزشکی، حداکثر تا ۱۰ روز قبل از برداشت میوه را به باغداران توصیه کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha