• دوشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403062616544
  • خبرنگار : 71415

روزنامه انگلیسی: نامزدی رهبری داعش در عملیات الانبار کشته شده است

روزنامه انگلیسی: نامزدی رهبری داعش در عملیات الانبار کشته شده است

بر اساس گزارش روزنامه انگلیسی تلگراف یک فرمانده رده بالای گروه تروریستی داعش در یک عملیات ارتش آمریکا در اواخر ماه اوت در استان الانبار عراق کشته شده است.

به گزارش ایسنا، تلگراف گزارش داد بیش از ۱۰۰ نیروی ویژه آمریکایی و ۱۰۰ سرباز عراقی در این عملیات به یک شبکه از سنگرها و تاسیسات متعلق به گروه تروریستی داعش در منطقه‌ای دور افتاده در استان الانبار عراق حمله کردند.

به نوشته این نشریه انگلیسی، مقام‌های آمریکایی تصریح کردند این عملیات از طریق بالگرد به اجرا گذاشته شد و در ضمن آن چند سرباز آمریکایی زخمی و ۱۴ نیروی داعش نیز کشته شدند. یکی از کشته‌های این عملیات به عنوان یکی از تاثیرگذارترین عوامل گروه تروریستی داعش که مهارت و تاثیر بالا در زمینه طراحی حملات و تولید بمب و آموزش ساخت بمب‌ داشته، شناسایی شده است.

این یورش در استان بی‌ثبات الانبار عراق، یک استان عمدتا قبیله نشین و بیابانی در مرز سوریه که از بعد از حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا و انگلیس به عراق شاهد خونین‌ترین نبردها بود، رخ داده است.

فرماندهی مرکزی در ارتش آمریکا (سنتکام) در بیانیه‌ای اعلام داشت در عملیاتی مشترک با نیروهای امنیتی عراق در تاریخ ۲۹ اوت در استان الانبار چند رهبر تاثیرگذار داعش شامل احمد حمید حسین عبدالجلیل العیثاوی، ابو همام، علی التونسی و شاکر عبود احمد العیساوی کشته شدند.

«چارلز لیستر»،  یک کارشناس عملیات‌های ضد تروریستی در اندیشکده واشنگتنی «انستیتوی خاور میانه» به تلگراف اظهار کرد: «به نظر می‌رسد این حمله به شکل موثری کل عوامل فرماندهی داعش در استان الانبار را کشته است. کشته شدن احمد العیساوی، یک دستاورد  شدیدا مهم است. او را در سالهای اخیر به عنوان یک کاندیدای اصلی انتصاب برای رهبری جهانی گروه داعش در نظر گرفته بودند.»

به نوشته تلگراف، علی التونسی نیز کسی است که دولت آمریکا برای او یک جایزه پنج میلیون دلاری تعیین کرده بود و به عنوان یک کارشناس در تولید بمب‌های دست‌ساز، جلیقه‌های انتحاری و کارگذاری بمب در خودرو در نظر گرفته می‌شد.

این گزارش تلگراف در حالی منتشر شد که نزدیک به یک هفته پیش وزیر دفاع عراق تأکید کرد این کشور توافقی با آمریکا برای پایان مأموریت ائتلاف بین‌المللی در عراق در ۲ مرحله دارد.  «ثابت العباسی» وزیر دفاع عراق به العربیه گفت: «توافقی با آمریکا برای پایان مأموریت ائتلاف بین‌المللی در ۲ مرحله داریم. مرحله اول عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی امسال شروع می‌شود و تا ۲۰۲۵ ادامه دارد. مرحله دوم عقب‌نشینی در سال ۲۰۲۶ به طور کامل به پایان می‌رسد.»

این مقام عراقی افزود: «وزیر دفاع آمریکا پیشنهادی را ارائه کرد مبنی بر اینکه ۲ سال برای عقب‌نشینی کافی نیست، اما ما با پیشنهاد واشنگتن برای اضافه کردن یک سال دیگر به مدت زمان عقب‌نشینی مخالفت کردیم. کمیته‌های عراق و آمریکا درباره عقب‌نشینی همراه با ابقای شراکت و همکاری امنیتی به توافق رسیده‌اند.»

به نوشته تلگراف ایالات متحده ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی را در عراق تحت ماموریت از بین بردن باقی مانده‌های گروه تروریستی داعش حفظ کرده است. این در حالی است که اخرا حملات داعش در عراق و سوریه افزایش نشان داده است.

روزنامه واشنگتن پست آمریکا نیز درباره عملیات ۲۹ اوت نوشت شرکت این تعداد از سربازان آمریکایی در یک یورش مستقیم چندان معمول نبوده است.

هر چند گروه تروریستی داعش مسئولیت ۱۵۳ حمله تروریستی در عراق و سوریه در مدت گذشته از سال جاری میلادی را بر عهده گرفته، اما رهبران نظامی و سیاسی عراق از جمله «محمد شیا السودانی» متعهد شده‌اند که تهدیدات داعش را بدون دریافت کمکی از سوی ایالات متحده مهار کنند.

ارتش عراق نیز یک بیانیه را درباره عملیات ۲۹ اوت منتشر کرد اما بدون اشاره چندانی به شرکت آمریکایی‌ها در این عملیات نوشت که «با هماهنگی ائتلاف بین‌المللی» به اجرا در آمده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۶ ۱۳:۱۳

عراقیها نبایدجنایات داعشیها درکشتارمردم عراق وبمگداریهای بیشماردرعراق را فراموش کنند؛ امروزکه قدرت دارندوبرمسندقدرت وحکومت هستند؛ بایدتا نابودی آخرین داعشی درعراق تلاش کنندوخسته نشوند.