• دوشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403062616528
  • خبرنگار : 50214

مدیر دفتر شعر حوزه هنری عنوان کرد:

شعر نیمایی محوری تاثیرگذار در جشنواره علی اکبر(ع)

شعر نیمایی محوری تاثیرگذار در جشنواره علی اکبر(ع)

ایسنا/یزد مدیر دفتر شعر حوزه هنری با بیان این که شعر نیمایی با ساختار آزاد و مضمون‌های نوگرایانه‌اش، پتانسیل بالایی برای خلق آثار خلاقانه و تأثیرگذار در جشنواره بین المللی شعر و مدیحه سرایی حضرت علی اکبر(ع) دانشگاه آزاد اسلامی یزد دارد، گفت: البته ترویج شعر نیمایی در شهر یزد براساس تاریخ و رسوم به جامانده از گذشتگان کاری سخت و دشوار است.

«علی داوودی» از اساتید حوزه شعر و ادب کشور که فعالیت در موزه هنری و شهر آفتاب دارد، در کارگاه یک روزه شعر نیمایی که پیش از برگزاری سومنی جشنواره بین المللی شعر و مدیحه سرایی حضرت علی اکبر(ع) در دانشگاه آزاد اسلامی یزد برگزار شد، گفت: شعر نیمایی یک قالب پرکاربرد است و می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد، امیدواریم در شهر یزد این کارگاه فتح البابی در بحث شعر نیمایی باشد.

وی شهر یزد را شهر آیینی و سنتی بر پایه عادات و رسوم چند صد ساله دانست و گفت: ترویج شعر نیمایی در شهر یزد براساس تاریخ و رسوم به جامانده از گذشتگان کاری سخت و دشوار است.

وی شعر نو را زمینه‌ای برای نوگرایی برشمرد و اظهار کرد: با دقت در ادبیات به نبود قافیه و لفظ پی خواهیم برد.

داودی در ادامه به بیان سرگذشت نیما پرداخت و گفت: نیما در حقیقت علی اسفندیاری ملقب به پدر شعر نو متولد ۱۲۷۶ هجری شمسی است که از تولد او تاکنون ۱۳۰ سال گذشته است؛ متولد روستا که تحصیلات خود را در مدرسه مسیحیان کاتولیک گذرانده و در سال ۱۳۰۰ منظومه افسانه را منتشر کرده است.

وی تمایز اشعار نیما را نگاه به زندگی جدید برشمرد و اظهار کرد: آثار او خلا فلسفه نو را پر می‌کند و اشعارش صرفاً محدود به ادبی نیست بلکه بر اساس زندگی جدید است. 

داودی ادامه داد: در شعر نو ساختار به هم ریخته و حرف زدن فارغ از فکر کردن به قافیه است که زمینه خوبی برای خلق آثار جدید فراهم کرده است.

وی خطاب به شرکت کنندگان در این کارگاه که جمعی از شاعران جوان بودند، افزود: شاعران جوان با تکنیک‌ها و مضامین شعر نیمائی آشنا شوید تا بتوانید در فضایی الهام گرفته از اهل بیت آثار خود را به جشنواره حضرت علی اکبر (ع) ارائه کنید.

داودی در پایان متذکر شد: برای حضرت علی اکبر (ع) کم سابقه است که کنگره بین المللی در کشور داشته باشیم و جا دارد از مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی یزد تقدیر و تشکر کرد.

به گزارش ایسنا، سومین جشنواره بین المللی شعر و مدیحه سرایی حضرت علی اکبر(ع) از ۱۳ رجب(۲۴ دیماه) در دانشگاه آزاد اسلامی یزد آغاز و در نیمه شعبان(۲۶ بهمن) پایان خواهد یافت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha