• دوشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403062616484
  • منبع : بازار

تولید میلگرد مخصوص در ایران برای اولین بار

تولید میلگرد مخصوص در ایران برای اولین بار

به زودی تولید میلگرد مخصوص در ایران برای اولین بار محقق خواهد شد و اکنون در مرحله دریافت مجوز از وزارت صنعت است. میلگرد مخصوص SBQ، که به آن میلگرد کیفیت مخصوص می گویند، کیفیت عالی و یکپارچگی بالایی دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از آهن ملل، میلگرد کیفیت مخصوص به این دلیل ساخته می شود که از آن در کاربردهای مهم و ساخت قطعات تخصصی استفاده شود. با تولید میلگرد مخصوص در ایران و به دلیل تفاوت زیاد آن با میلگرد معمولی، در آینده شاهد توسعه و رشد بیشتر صنایع حساس و تضمین کیفیت فعالیت آن ها خواهیم بود.

میلگرد مخصوص چه میلگردی است؟

میلگرد کیفیت مخصوص که می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم، با نام میلگرد SBQ شناخته می شود. SBQ مخفف Special bar quality و به معنی میلگرد با کیفیت مخصوص است.

میلگرد SBQ کیفیت بالایی دارد و محدوده مجاز قطر و ابعاد در آن بسیار دقیق است. یعنی در اصطلاح تلرانس و رواداری آن خیلی دقیق است.

به همین خاطر از میلگرد SBQ برای ساخت قطعات تخصصی و کاربردهایی که تنش بالایی دارند استفاده می شود. مثلا برای ساخت قطعات اکستروژن گرم، فروج سرد، فروج گرم پیوسته، ماشین کاری و غیره از میلگرد مخصوص SBQ استفاده می شود.

تفاوت میلگرد کیفیت مخصوص با میلگرد معمولی

تولید میلگرد مخصوص در ایران برای اولین بار

میلگردها را می توان به دو نوع میلگرد کیفیت مخصوص و میلگرد کیفیت تجاری (معمولی) تقسیم کرد که از نظر کیفیت و قیمت با هم تفاوت دارند.

میلگرد کیفیت معمولی در سایزها و محدوده شیمایی مشخص و برای کاربردهایی که غیر بحرانی هستند تولید می شوند. یعنی رواداری های میلگردهای معمولی آزادی بیشتری دارند. همچنین ممکن است در آن ها عیوب سطحی و داخلی وجود داشته باشد. حتی در مرحله کنترل کیفیت، مواردی مثل تخلخل داخلی یا درزهای سطحی مورد قبول است. این باعث می شود قیمت میلگرد معمولی نیز کمتر از قیمت میلگرد مخصوص باشد.

اما در میلگرد کیفیت مخصوص که از فولاد SBQ ساخته می شود، میزان تنش قابل تحمل توسط فولاد تضمین شده است و میلگرد یکپارچگی بالایی دارد. ترکیب شیمایی این میلگردها نیز بسیار دقیق است و خواص مکانیکی و کیفیت سطحی بالایی دارند. در واقع این نوع میلگرد ساخته می شود تا بتواند در کاربردهای دشوار استفاده شود و در نتیجه قیمت بالاتری هم دارد.

در نهایت می توان گفت در میلگرد مخصوص درجه بندی آخال، عیوب داخلی و عیوب سطحی آن کمترین حد ممکن است.

چرا استفاده از میلگرد مخصوص اهمیت دارد؟

استفاده از فولاد SBQ و میلگرد ساخته شده از آن در صنایع مختلف در حال افزایش است. از آنجا که بخش های مختلف در صنایع به طور مدام در حال رشد و بازنگری هستند، مواد استفاده شده در آنها هم باید متعاقبا رشد و ارتقا داشته باشد.

میلگرد مخصوص SBQ بهترین گزینه است برای قطعات حساسی که باید ایمنی بحرانی در آنها تضمین شود و قطعاتی که در آنها استحکام، طول عمر و دوام بالایی نیاز است. همچنین برای قطعاتی که نیروی چرخشی و خمشی زیادی را تحمل می کنند، از میلگرد SBQ استفاده فراوانی می شود.

چرا تولید میلگرد مخصوص در ایران مهم است؟

فولاد SBQ و میلگردهایی که از آن ساخته می شود از نظر خواص متالورژیکی، ترکیب شیمایی و دقت ابعادی بهترین کیفیت ممکن را دارند. به همین دلیل استفاده از آنها در کاربردهای حساس و مهم تضمین کننده کیفیت و ایمنی خواهد بود.

با تولید میلگرد SBQ در ایران، می توان از واردات محصولات مشابه جلوگیری کرده و باعث صرفه جویی ارزی شد. همچنین برای توسعه صنایع حساس و مهم بهترین فرصت را ایجاد می کند. به همین دلیل تولید میلگرد مخصوص در ایران گامی مهم برای توسعه صنایع مختلف است.

تولید میلگرد مخصوص در ایران برای اولین بار

میلگرد مخصوص در کدام کارخانه کشور تولید می شود؟

اولین کارخانه در ایران که در حال برنامه ریزی و تجهیز کردن خود برای ساخت میلگرد مخصوص است، کارخانه فولاد میانه است.

مجتمع فولاد میانه که با نام کارخانه فولاد آذربایجان نیز شناخته می شود، در تابستان 1403 اعلام کرد در حال برنامه ریزی برای تولید میلگرد مخصوص در کشور است. برای این منظور این کارخانه برای دریافت مجوز توسعه شرکت اقدام کرده است تا خود را برای تولید فولاد و میلگرد SBQ تجهیز کند. سرمایه گذار اصلی این طرح نیز، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران است که با نام شرکت ایمیدرو شناخته می شود.

همانطور که در سایت شرکت آهن ملل آمده، کارخانه فولاد آذربایجان اولین تولید کننده میلگرد در شمال غرب ایران است و در سال 1368 تاسیس شد. این کارخانه علاوه بر تولید محصولات فولادی مثل نبشی، ناودانی و تسمه، تولید کننده انواع میلگرد ساختمانی و صنعتی با استاندارد DIN  آلمان است. اکنون نیز با اقدام به دریافت مجوز تولید میلگرد مخصوص، اولین تولیدکننده میلگرد مخصوص در کشور خواهد بود.

روش تولید میلگرد مخصوص

کارخانه های فولاد برای تولید میلگرد مخصوص SBQ به زیر ساخت مناسب و تکنولوژی مخصوص نیاز دارند تا بتوانند مراحل مهم فرآوری این نوع فولاد و پارامترهای حفظ کیفیت بالای ساخت را رعایت کنند.

میلگردهای مخصوص SBQ هم به صورت شاخه ای با طول ثابت و هم به صورت کلاف و مفتول قابل تولید هستند. میلگردهای مخصوص مانند میلگردهای معمولی از طریق فرآیند نورد تولید می شوند، اما برخی مراحل آن مهم تر و متفاوت است. مهم ترین مراحل برای تولید این میلگرد شامل موارد زیر می شود:

در تولید میلگرد مخصوص برای رسیدن به کیفیت بالا، باید فولاد در تمام مراحل تولید تمیز باشد. همین مسئله باعث می شود مسیر تولید این نوع فولاد پیچیده باشد. برای تمیز ماندن فولاد در مراحل تولید، باید مسیر فولادسازی یکپارچه باشد و یا با استفاده از فرآیند ثانویه اضافی، فولاد را همواره تمیز نگه داشت.

کیفیت و یکنواختی متالورژیکی داخلی نیز با کاهش قابل توجه سطح مقطع در طی فرآیند نورد به دست می آید.

نتیجه نهایی

کارخانه فولاد آذربایجان قصد دارد برای اولین بار در ایران میلگرد کیفیت مخصوص تولید کند. میلگرد کیفیت مخصوص ترکیب شیمایی بسیار دقیقی دارد و محدوده ابعاد و روادای آن نیز بسیار دقیق است. استفاده از این میلگرد در قطعات واحدهای فرآوری باعث می شود کیفیت مراحل و فرایندهای تولید تا حد زیادی تضمین شود.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha