• دوشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403062616437
  • خبرنگار : 71560

آصفری: از انتقاد سازنده و شفافیت هیچ کسی ضربه نمی‌بیند

آصفری: از انتقاد سازنده و شفافیت هیچ کسی ضربه نمی‌بیند

یک نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: دستگاه های مختلف به ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی بستر نقد و انتقاد سازنده را در دانشگاه ها و مراکز فرهنگی کشور فراهم کنند.

محمدحسن آصفری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ضرورت شناسایی زمینه های مخالفت به جای برخورد و تحقیر، بیان کرد: جمهوری اسلامی دارای یک تمدن کهن هزاران ساله است که ما را اهل گفت وگو و مذاکره کرده است. ما این توانایی را داریم که حتی با دشمنان کشور نیز بنشینیم و گفت وگو و مذاکره انجام دهیم؛ لذا نباید از گفت وگو و مذاکره با مردم خود در داخل کشور هراس داشته باشیم.

رسانه باید فرصت شنیده شدن نقدها و انتقاد ها را فراهم کند

وی اظهار کرد: پشتوانه عظیم انقلاب ما مردم هستند و این پشتوانه عظیم مردمی نباید از انقلاب دلسرد شود. ما باید بستری را فراهم کنیم تا کسانی که مخالف هستند حرف خود را در چارچوب قانون و نه در نگاه  آشوب و اغتشاش مطرح کنند. باید این فرصت را رسانه های ما فراهم کنند تا همه بتوانند حرف خود را مطرح کنند. نباید اجازه داد تا این ها به آتش زیر خاکستر تبدیل شود که کسانی از آن سوءاستفاده کنند.

عضو سابق کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: امروز الحمدلله با نگاه ها و پیش بینی های دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی امکان اینکه کسی بتواند توطئه و اقدامات تروریستی در خاک ما انجام دهد، نیست. پشتوانه مردمی انقلاب ما این اجازه را به دشمنان نمی دهد.  باید رسانه، مطبوعات، دانشگاه ها و حوزه های علمیه ما فرصت های نقد و نظریه پردازی را فراهم کنند؛ البته نقد با سیاه نمایی تفاوت دارد. نمی شود یک فرد چشم خود را بر رشد و موفقیت کشور ببندد و صرفا دنبال سیاه نمایی باشد.

هیچکس از نقد منصفانه ضرر نمی کند

وی در ادامه تاکید کرد: امروز نیاز است که نقد منصفانه در جامعه انجام شود و هیچ کس نیز از نقد منصفانه ضرر نمی بیند. کشوری که می تواند موفق باشد که بستر نقد منصفانه در جای مناسب فراهم شده باشد. نه اینکه فردی بخواهد نقد کند و برود و منتظر پاسخ نباشد. دستگاه های مختلف به ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بستر نقد و انتقاد سازنده را در دانشگاه ها و مراکز فرهنگی کشور فراهم کند. بدین ترتیب دیگر برخی از جریان ها که به دنبال اهداف شخصی خود هستند نمی توانند در دانشگاه ها و حوزه های علمیه کشور از دانشجوها سوء استفاده کنند.

باید به دانشجویان فرصت داد تا حرف های خود را مطرح کنند

وی افزود: باید این بستر را در جامعه فراهم کنیم تا افراد بتوانند آزادانه نظریه پردازی انجام داده و نظرات خود را در جامعه مطرح کنند. پشتوانه انقلاب ما مردم و خون شهدا است و با انتقاد سازنده و شفافیت هیچ کس ضربه ای نمی بیند. امروز از تریبون مجلس که در دنیا به صورت زنده پخش می شود، بعضا حرف هایی شنیده می شود که شاید توقع این نیست که از تریبون مجلس چنین مطالبی مطرح شود ولی این اجازه باید داده شود که دانشجویان، روحانیون، وعاظ، خطبا و نویسندگان ما مطالب خود را بر اساس واقعیت ها نه دروغ پردازی مطرح کنند.

وی خاطرنشان کرد: از نگاه بنده کرسی های آزاداندیشی در شرایطی که یک جانبه نباشد و همه بتوانند حرف خود را مطرح کنند می تواند بسیار موثر واقع شود. دستگاه قضایی نیز باید توجه داشته باشد که هر گزارشی که از دستگاه های نظارتی می رسد با دقت بررسی کرده و به صورت آنی حکم صادر نکند. اگر جایی دید این موضع گیری توطئه ای علیه کشور است باید برخورد شود اما نباید با هر کسی به دلیل مطرح کردن یک انتقاد برخورد کرد. این رویه تاثیر منفی برجای خواهد گذاشت. افراد باید بتوانند حرف خود را در چارچوب عزتمندی و مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح کنند و هیچ کس نباید از این موضوع عبایی داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۶ ۱۳:۳۷

اگر شفافیت باشد به معنی مسیر درست است مجلس هم باید مجلس علنی باشد که مردم بدانند به چه کسی رای میدهند