• دوشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403062616394
  • خبرنگار : 71628

چین یک زندانی آمریکایی محکوم به حبس ابد را آزاد کرد

چین یک زندانی آمریکایی محکوم به حبس ابد را آزاد کرد

دولت چین یک شهروند آمریکایی زندانی در این کشور را پس از بیست سال حبس آزاد کرد که در رسانه‌های آمریکا اقدامی تلقی شده که در روابط دوجانبه متشنج واشنگتن-پکن، امیدی برای دیپلماسی بیشتر برای آزادی دیگر زندانیان ایجاد می‌کند.

به گزارش ایسنا، دولت چین «دیوید لین» یک شهروند ۶۸‌ ساله آمریکایی را که از سال ۲۰۰۶ زندانی و به حبس ابد محکوم شده بود، آزاد کرد. آمریکا حبس او را با اتهامات ساختگی کلاهبرداری توصیف می‌کرد.

پالتیکو با انتشار این مطلب نوشت: «آلیس لین» دختر این شهروند اهل اورنج کانتی آمریکا به پالتیکو گفت وزارت امور خارج، شنبه گذشته، به او اطلاع داد که مقامات چین پدر او را از زندان آزاد کرده و او قرار است یکشنبه وارد سن آنتونیو ایالت تگزاس شود.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به شرط فاش نشدن نامش در این باره گفت که دولت جو بایدن از آزادی لین استقبال کرده است. او گفت که «لین حالا می‌تواند پس از نزدیک به ۲۰ سال، برای اولین بار خانواده‌اش را ببیند.»

سفارت چین در آمریکا از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

چین یک زندانی آمریکایی محکوم به حبس ابد را آزاد کرد
«دیوید لین» و فرزندش در کالیفرنیا، ۱۹۸۴

آزادی لین که یکی از سه شهروند آمریکایی است که وزارت امور خارجه آمریکا مدعی است به غلط در چین زندانی شدند، نشان‌دهنده گشایشی در روابط دوجانبه متشنج 2 کشور است.

یک مقام آمریکایی گفت چینی‌ها در ابتدا در دیداری میان آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در ژوئیه در لس‌آنجلس با آزادی او موافقت کردند.

پالتیکو نوشت: زمان آزاد شدن لین که چند هفته پس از دیدار «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا با وانگ یی در پکن انجام شد، نشان می‌دهد که سالیوان نیز در بازگرداندن لین به خانه نقش داشته است.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است، آزادی لین چند روز پیش از برگزاری یک جلسه استماع در کنگره درباره بازداشت شهروندان آمریکایی در چین انجام شد. این موضوع این امیدواری را ایجاد می‌کند که مذاکرات برای آزادی دیگر آمریکایی‌های زندانی در چین، از جمله «مارک سویدان» و «کای لی» ادامه دارد.

مقام آمریکایی که پیشتر به او اشاره شد، گفت: امید ما این است که آزادی دیوید لی فضایی برای دیپلماسی بیشتر راجع به آزادی سویدان و لی ایجاد کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha