• دوشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403062616373
  • خبرنگار : 71516

آمریکا با فشار بر مصر و قطر در صدد ارائه پیشنهاد جدید برای آتش‌بس غزه است

آمریکا با فشار بر مصر و قطر در صدد ارائه پیشنهاد جدید برای آتش‌بس غزه است

در سایه لجاجت نخست وزیر رژیم صهیونیستی و کارشکنی وی در رسیدن به یک توافق برای آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا، منابع از رکود در مذاکرات غزه خبر می‌دهند از این رسانه عبری از تحرکات آمریکا برای به جریان انداختن روند مذاکرات پرده داشت.

به گزارش ایسنا، منابع فلسطینی که پرونده مذاکرات غزه را پیگیری می‌کنند روز یکشنبه اعلام کردند که میانجیگران قطری و مصری همراه با ایالات متحده در تلاش هستند تا «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی را برای بازگشت به مسیر مذاکره جهت دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا تحت فشار قرار دهند.

این منابع به العربی الجدید گفتند که مذاکرات از چند هفته‌ پیش «غیرفعال» بوده و همه متقاعد شده‌اند که نتانیاهو نمی‌خواهد مذاکرات به نتیجه برسد. با این حال دوحه و قاهره هر 2 به دنبال اعمال فشار بر دولت آمریکا هستند تا آمریکا نیز نتانیاهو را برای بازگشت به مذاکرات و اجرای الزامات دستیابی به توافق تحت فشار قرار دهد.

این منابع اعلام کردند یک شکاف واقعی بین آنچه حماس می‌خواهد و آنچه نتانیاهو می‌خواهد وجود دارد که مانع از دستیابی به توافق می‌شود. علاوه بر این، همه می‌بینند که هر لحظه موضع نتانیاهو تغییر می‌کند.

در این راستا روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: آمریکا از نتانیاهو درخواست خواهد کرد که در صورتی که حماس امتیازاتی داد نرمش بیشتری از خود نشان دهد.

این روزنامه نوشت: واشنگتن فشار شدیدی بر مصر و قطر آورده تا بر حماس برای نرم کردن موضع خود فشار بیاورند.

این روزنامه به نقل از یک منبع اسرائیلی افزود: قرار است آمریکا طی روزهای آینده پیشنهاد جدیدی را برای نجات معامله تبادل اسرا ارائه کند.

به گفته این منابع، احتمال اینکه نتانیاهو انعطاف نشان دهد و با سرنگونی کابینه‌اش خطر کند کم است و همچنان این مسیر مسدود است.

این روزنامه نوشت: در اسرائیل هنوز نمی‌دانند واشنگتن چه زمانی پیشنهاد جدید را ارائه خواهد کرد. آمریکایی‌ها ترجیح می‌دهند فشار بیاورند و پیشنهادی را ارائه کنند که اجازه پیشرفت مذاکرات را بدهد. باید مصری‌ها را به عنوان میانجی نگاه کرد نه یک طرف چراکه آن‌ها خواهان حضور ما در فیلادلفیا نیستند.

چهارشنبه گذشته، هیئت مذاکره کننده حماس به ریاست خلیل الحیه، عضو دفتر سیاسی این جنبش، با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر و سرلشکر عباس کامل، رئیس اطلاعات مصر در دوحه دیدار و در مورد پرونده مذاکرات گفت‌وگو کردند.

منابع العربی الجدید در آن زمان گزارش دادند که بر خلاف آنچه در رسانه‌های اسرائیلی منتشر شد، حماس امتیازات جدیدی ارائه نکرد، اما اعلام کرد، اگر چیز جدیدی از رژیم صهیونیستی رسید، آن را به طور جدی بررسی می‌کند.

به دنبال این نشست، جنبش حماس در بیانیه‌ای رسمی بر ادامه مثبت بودن و انعطاف‌پذیری موضع خود برای دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه تاکید کرد؛ آتش‌بسی که منجر به خروج ارتش رژیم اشغالگر از کل خاک نوار غزه شود و راه را برای تبادل اسرا، کمک‌رسانی به مردم، بازگشت آوارگان و بازسازی هموار کند.

همچنین آمادگی خود را برای اجرای فوری توافق آتش‌بس بر اساس طرح «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در ۳۱ مه و قطعنامه شماره ۲۷۳۵ شورای امنیت و آنچه قبلا بر سر آن توافق شده به ویژه توافق دوم ژوئیه بدون طرح مطالبات جدید و رد هر گونه شروط جدید در این توافق توسط هر یک از طرفین اعلام کرد.

حماس بر همسویی با تلاش‌های میانجی‌گران تاکید کرد و از ادامه نقش و تلاش آنها برای دستیابی به آتش‌بس، خروج ارتش اشغالگر از سراسر نوار غزه، کمک‌رسانی به مردم، تبادل اسرا و بازسازی استقبال کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha