• دوشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403062616337
  • خبرنگار : 50037

آسیب آتش‌سوزی به پوشش درختی و درختچه‌ای آلمابلاغ

آسیب آتش‌سوزی به پوشش درختی و درختچه‌ای آلمابلاغ

ایسنا/همدان معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: در حریق‌های اتفاق افتاده چندی پیش در منطقه حفاظت شده آلمابلاغ پوشش درختی و درختچه‌ای آن تحت تاثیر شدید حریق قرار گرفت که شاید چند دهه طول بکشد که اکوسیستم آن دوباره بازیابی و به حالت طبیعی خود بازگردد.

مهدی صفی‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: گونه‌های جانوری مختلفی به ویژه گونه‌های کوچک جثه که معمولاً مستقیم‌ترین گونه‌هایی هستند که تحت تاثیر حریق قرار می‌گیرند از جمله لاک‌پشت‌ها، مارها، انواع جوندگان، انواع پرندگان و جوجه‌های آنها و لانه‌های پرندگان در این حریق‌های چندی پیش منطقه حفاظت‌شده آلمابلاغ از بین رفتند.

وی در ادامه  با اشاره به اینکه حریق در مراتع به شدت تاثیر مستقیم روی زندگی جانوری دارد و آسیب‌رسان است، افزود: وقتی حریق در مراتع اتفاق می‌افتد ماده سوختنی در مرتع پوشش گیاهی بوده که سطح مراتع را پوشش داده و این پوشش گیاهی هدف اول است که مورد تهاجم آتش قرار می‌گیرد و می‌سوزد.

صفی‌خانی تصریح کرد: اتفاقی که در حریق برای پوشش گیاهی می‌افتد این است که بستر حیات پوشش جانوری و تنوع جانوری در مناطق حفاظت شده و  سایر مناطق و زیستگاه‌های طبیعی  را از دست بدهیم و  ناخودآگاه به دلایل مختلف به لحاظ تنوع جانوری هم دچار نقصان می‌شویم.

وی تصریح کرد: خود حریق در موارد متعدد و مکرر گونه‌های جانوری را مورد تهاجم قرار می‌دهد و  به طور مستقیم خود حیوان را محاصره و می‌سوزاند و یا لانه حیوان و  نوزاد حیوان و گونه جانوری را از بین می‌برد و  این خود اثر مستقیم حریق در تنوع جانوری است.

صفی خانی خاطرنشان کرد: از طرفی هم باید به این نکته واقف باشیم که پوشش تنوع زیستی  و جانوری رابطه مستقیم با تنوع پوشش گیاهی دارد ،وقتی پوشش گیاهی را از دست می‌دهیم به دلایل مختلف گونه‌های جانوری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: وقتی محل امنی که زیستگاه بسیاری از گونه‌های جانوری است با از بین رفتن پوشش گیاهی به دلیل حریق از دست می‌رود به تبع آن  لانه و محل امن  جانوران از بین می‌رود.

صفی خانی بیان کرد: دومین قضیه‌ای که اتفاق می‌افتد این است که پوشش گیاهی که می‌سوزد غذای مورد نیاز و در دسترس بسیاری از گونه‌های جانوری را از بین می‌برد و در نتیجه حیوان را مجبور به مهاجرت کرده و یا در غیر این صورت حیوان محکوم به فنا می‌شود.
وی افزود: نکته بعدی اینکه وقتی یک منطقه لخت از پوشش گیاهی می‌شود امنیت گونه‌های جانوری را تحت تاثیر قرار داده و پناه و امنیت آنان را از بین می‌برد و گونه‌های مختلف جانوری در دسترس راحت و در دسترس از بین رفتن و شکار و طعمه شدن قرار می‌گیرند و برای همین حریق در مراتع به شدت تاثیر مستقیم روی زندگی جانوری دارد و آسیب رسان است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان اظهار کرد: در مناطق حفاظت شده تنها تنوع جانوری را حفاظت نمی‌کنیم بلکه حفاظت از  تنوع گیاهی هم  یکی از اهداف بوده که مجموعه این گونه‌های گیاهی و جانوری و حتی گونه‌های میکروسکوپی و میکروارگانیسم‌ها که در خاک وجود دارد را باید در حفظ آن کوشا بود چرا که تنوع همه این مجموعه با یکدیگر  موجب می‌شود که یک اکوسیستم، پویا شده و شکل بگیرد.

صفی خانی افزود: وقتی آتش به یکباره به صورت تهاجمی به جان اکوسیستم می‌افتد، اکوسیستم به شدت دچار فقر می‌شود و  اینکه چه زمان پوشش گیاهی آن اکوسیستم بازسازی و احیا شود؟ بستگی به گونه گیاهی دارد که در آنجا به دلیل حریق از بین رفته است.

وی گفت: برخی گونه‌های علفی یکساله ممکن است ظرف یک سال اول شروع به رویش مجدد کنند ولی برخی گونه‌های گیاهی داریم که زمان می‌برد و شاید چندین سال نیاز داشته باشد که به شرایط طبیعی گذشته خود بازگردد.

به گزارش ایسنا، منطقه آلمابلاغ  به وسعت ۱۰ هزار هکتار به دلیل دارا بودن پوشش گیاهی مناسب و منابع آب از تنوع جانوری مناسبی برخوردار بوده و زیستگاه مناسبی را برای رده‌های مختلف جانوری از جمله پستانداران، پرندگان و خزندگان فراهم کرده است.

گونه شاخص  منطقه حفاظت شده آلما بلاغ «قوچ و میش» بوده که در سالهای  گذشته گونه‌های نادر و کمیابی از «سیاه گوش» نیز در آن مشاهده شده است.

عقاب طلایی، عقاب دشتی، شاهین، دلیجه، قرقی، سارگپه، کبک، تیهو، قمری، فاخته، انواع چکاوک، انواع سار، توکا، انواع سهره، انواع زرده پر و سینه سرخ و پرندگانی نظیر سبزقبا، جغد کوچک، هدهد،دارکوب، سنگ چشم، شاه بوف، کمرکولی، چلچله کوهی، دم جنبانک، زاغ نوک سرخ، زنبورخوار از جمله پرندگان موجود در این منطقه هستند.

از دوزیستان منطقه نیز می‌توان قورباغه درختی، قورباغه معمولی مردابی، وزغ پابیلچه‌ای و وزغ سبز را نام برد علاوه بر اینکه خزندگانی از راسته سوسمارها و مارها نیز در این منطقه زیست می‌کنند.

چندی پیش متاسفانه آتش بخشی از منطقه حفاظت شده آلمابلاغ اسدآباد و مراتع مجاور این منطقه را در برگرفت که بعد از ۳۰ ساعت تلاش محیط بانان محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری، جوامع محلی و کشاورزان مهار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha