• دوشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۵
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403062616306
  • خبرنگار : 30057

بهره‌برداری ۱۵ مرکز درمان ناباروری از تراشه‌های جداساز اسپرم

بهره‌برداری ۱۵ مرکز درمان ناباروری از تراشه‌های جداساز اسپرم

فناوران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری سلامت پردیس به دانش ساخت تراشه جداساز اسپرم با هدف درمان ناباروری مردان دست یافتند و به گفته آنها این ابزار پزشکی اکنون در ۱۵ مرکز درمانی کشور به بهره‌برداری رسیده است.

مجید حسینی، مدیر عامل این شرکت‌ دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: تراشه جداسازی اسپرم از محصولات تولیدی این شرکت است که برای ناباروری مردان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: تراشه جداسازی اسپرم به وسیله تابش گاما استریل شده و آزمون‌های «اندوتوکسین (LAL)»، «استریلیتی»، «جنین موش (MEA)» و آزمون HSSA را با موفقیت گذرانده است.

حسینی خاطر نشان کرد: در روش‌های قبلی جداسازی اسپرم، از روش‌هایی مثل سانتریفیوژ و گرادیانت استفاده می‌شد که در این روش‌ها احتمال آسیب رسیدن به DND اسپرم‌ها وجود داشت و این مشکلات باعث نازایی بیشتر می‌شد؛ از این رو محققان این شرکت تلاش کردند با روشی جایگزین و طراحی محصول جدیدتر، مشکلات قبلی را مرتفع کنند.

وی افزود: این تراشه، اسپرم‌های سالم را از لحاظ حرکت، سرعت و کیفیت جداسازی کرده و در داخل فیلتری جمع آوری می‌کند و جنین شناسان اسپرم‌های سالم را برداشت کرده و با تخمک لقاح می‌دهند.

حسینی با بیان اینکه این تراشه تا ۵۰ درصد در درمان ناباروری‌ مؤثر است، اظهار کرد: تاکنون در ۱۵ مرکز درمان ناباروری از این ابزار استفاده شده است.

مدیرعامل این شرکت، عملکرد این تراشه را بر اساس روش ریز فلوئیدیک یا حرکت ریز سیال دانست و اظهار کرد: با استفاده از فناوری ریز فلوئیدیک یا حرکت ریز سیالات، سالم‌ترین و با کیفیت‌ترین اسپرم‌ها به سمت بالا، شناور و در محفظه‌ای جمع می‌شوند تا جنین‌شناس آن نمونه را در روش‌های IVF، IUI، یا روش‌های دیگر لقاح خارج رحمی، به تخمک اضافه کنند تا فرآیند لقاح انجام شود.

وی یادآور شد: تاکنون این ابزار پزشکی وارداتی بوده و ما موفق به کسب دانش ساخت این فناوری شدیم و قیمت تمام شده محصول ما یک هجدهم نمونه خارجی است.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه مجوز استفاده گسترده از این روش، صادر و به درختواره تجهیزات پزشکی کشور اضافه شده است، گفت: در حال حاضر سالانه ۱۰۰ هزار تراشه تولید می‌کنیم که در صورت تقاضای مراکز تا امکان تولید سالانه یک میلیون قطعه از این تراشه در این شرکت فراهم شده است.

به گفته وی، انکوباتور CO2 با نرم‌افزار پایش و کنترل از راه دور، نرم‌افزار مدیریت ایستگاه پرستاری، انواع نیدل و محیط کشت بخش‌های تخصصی IVF و ژنتیک، هیتربلاک و دستگاه استریل UV از دیگر محصولات این شرکت به شمار می‌روند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha