• دوشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۸
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403062616294
  • خبرنگار : 50989

کارشناس سلامت روان مطرح کرد؛

اضطراب جدایی کلاس اولی‌ها چالشی که نباید به آسیب مبدل شود

اضطراب جدایی کلاس اولی‌ها چالشی که نباید به آسیب مبدل شود

ایسنا/قم یک کارشناس سلامت روان گفت: والدین باید این سوال را از خود بپرسند که «آیا فرزندم در نبود من می‌تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد یا خیر؟» این مسئله را باید با خود حل کنند که قرار است کودک خود را رشد دهند نه اینکه از او یک آدم وابسته بسازند.

علیرضا شفیعی کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا، دو اصطلاح اختلال اضطراب جدایی و دیگری اضطراب جدایی را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: زمانی که اصطلاح اختلال را به کار می‌بریم، بحث درباره‌ رفتارهایی است که باعث مشکل در زندگی ما می‌شود.

وی با بیان اینکه اضطراب جدایی در کودکان تا حدودی نرمال است، گفت: وقتی کودک والدینش را می‌شناسد و درک صحیحی از آن‌ها پیدا می‌کند، این احساس در او شکل می‌گیرد که اگر از والدین جدا شود دچار آسیب خواهد شد.

این کارشناس سلامت روان گفت: دوره اضطراب جدایی برای نوزادان ۱۲ تا ۱۸ ماهه تقریباً طبیعی است، اما اگر بعد از ۲ سالگی ادامه پیدا کند نرمال نیست؛ البته ممکن است از ۶ ماهگی تا ۲۴ ماهگی هم ظهور پیدا کند.

شفیعی با بیان اینکه احساس امنیت به مرور شکل می‌گیرد، گفت: احساس امنیت با تشکیل یک سری رشته‌های عصبی همراه است؛ آسیب‌های دوران کودکی روی احساس امنیت آن‌ها تاثیر خواهد گذاشت، مانند: بیماری و جدایی، این آسیب‌ها در حافظه‌ کودک باقی می‌ماند و در آینده تبدیل به ترس‌های مختلف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جدایی از والدین برای کودکان موجب ترس در وجود آن‌ها می‌شود، افزود: احساس ناامنی می‌تواند با بسیاری از بیماری‌های روانی مانند اختلال‌های اضطرابی و افسردگی مرتبط باشد.

این کارشناس سلامت روان بیان کرد: معمولاً اضطراب جدایی با ترس تنهایی همراه است، به عنوان مثال کودکی که می‌خواهد برای بار اول مدرسه برود می‌خواهد مادرش کنار او در کلاس حضور داشته باشد؛ ممکن است در این موقعیت رفتارهایی مانند ناخن جویدن در او بروز پیدا کند. 

شفیعی تصریح کرد: والدین باید دوره والدگری را بگذرانند؛ زیرا در این دوره موقعیت‌های مختلف رشدی را می‌آموزند و می‌دانند که در موقعیت‌های مختلف باید چه واکنشی داشته باشند و می‌توانند از وقوع آسیب‌ها جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: در مورد درمان اختلال اضطراب جدایی به والدین توصیه‌ می‌کنیم قبل از ورود به دبستان کودک را در موقعیت‌های مختلفی قرار دهند که کودک یکسری رفتارها را در کنارشان تمرین کند تا این باور در کودک ایجاد شود که توانایی انجام بسیاری از کارها را دارد.

شفیعی اظهار کرد: در فرزند پروری اصطلاحی داریم که کودکان آینه‌ پدر و مادر هستند؛ در واقع هر رفتار کودک به این معناست که پدر و مادر آن رفتار را به کودک انتقال داده‌اند، لذا والدین اول باید با ترس‌های خودشان رو به رو شوند، چرا که این گونه اجازه‌ رشد را به کودک نمی‌دهند.

وی در پایان بیان کرد: دوره‌ فرزند پروری یا والدگری مانند یک گواهینامه است و ما توصیه می‌کنیم که حتما والدین در این دوره‌ها شرکت کنند، زیرا ناآگاهی والدین در بسیاری از مسائل موجب آسیب به فرزندشان می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha