این سرزمین با عنوان سرزمین ترنم رنگ و نوا معروف است و از سوی دیگر بیشترین تنوع قومیتی اعم از کرمانج، ترک، لر، بلوچ، فارس، تات و ترکمن در این منطقه با فرهنگهای مختلف زندگی میکنند.
خراسان شمالی مرزبانانی غیور دارد که تاکنون به دشمنان اجازه فکری اشتباه برای تجاوز به داخل کشور را ندادهاند و از سوی دیگر وحدت و همدلی بین مردم این استان مثال زدنی و ستودنی است.
خراسان شمالی الگوی بی نظیر در سطح بین المللی در وحدت و همدلی اقوام مختلف
محمد حسین انصاری مود رئیس ستاد توسعه خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، گفت: در یک بستر جغرافیایی که گروههای مختلف زندگی میکنند در واقع عوامل مختلفی سبب شده تا رقابتها جای خود را به رفاقت بدهند و بتوانند با همدلی در کنار یکدیگر زندگی کنند.
وی افزود: زمانی شمال خراسان، بستر زندگی اقوام شد که آریاییها به فلات قاره آمدند و بعد از آن عشق آباد کنونی در کشور ترکمنستان پایتخت شد و ساکنین محلی حق سکونت در منطقه را پیدا کردند.
انصاری مود ادامه داد: بعد از آن( در دورههای غزنویان و سامانیان) قومهای مختلف دیگر همچون ترکها وارد منطقه شدند و در این منطقه سکنا گزیدند.
وی با طرح این سوال که چرا این اقوام در این منطقه ساکن شدند؟ بیان کرد: فلات قاره ایران در حاشیه صحرای خوارزم قرار دارد و اقوام برای اینکه وارد فلات بشوند باید از شمال ایران میگذشتند اما امکان عبور از این منطقه برای آنها وجود نداشت و در نتیجه از حاشیه جنوب رشته کوه البرز میآمدند و یکی از معابری که باید از آن میگذشتند این بود که وارد شمال خراسان(بجنورد) میشدند.
این محقق ادامه داد: در واقع شمال خراسان(بجنورد) راه گذر افراد مختلفی بود که از شرق به غرب میرفتند که تعدادی از آنها مهاجر بودند و یا تعدادی نیز مهاجم و همین امر سبب شد تا عدهای از همین افراد منطقه شمال خراسان را برای زندگی قبول کنند و در آنجا سکونت کردند.
وی تصریح کرد: با ماندن این افراد در این منطقه، شمال خراسان تبدیل به موازییکی از قومیتهای مختلف در سدههای مختلف شد که اوج آن به یک صد سال قبل باز میگردد.
انصاری مود با اشاره به اینکه همه این افراد دامدار بودند و در کنار دامداری کار کشاورزی نیز انجام میدادند برای به دست آوردن منابع بیشتری برای انجام کار خود شروع به رقابت کردند، افزود: تا دوره صفویه حکومت در این منطقه بر عهده ترکها بود اما در آن موقع آن افراد نتوانستند به خوبی از مرزها مراقبت کنند در نتیجه در آن دوره مجبور شدند زمینه مهاجرت تعدادی زیادی از کردها را به منظقه شمال خراسان شمالی فراهم کنند و بیشتر بافت جمعیتی شمال خراسان، از اقوام کرد شد و این افراد از مرزها مراقبت میکردند.
وی ادامه داد: اما آن چیزی که اقوام مختلف در شمال خراسان به آن رسیدند آن بود که برای اینکه از منابع بهره ببرند این بود که به جای جنگیدین به یکدیگر کنار بیایند و با مسالمت کنار یکدیگر زندگی کنند و عبرت آموزی تاریخ به آنها نشان داد که با یکدیگر کنار بیایند که نتیجه آن این شد تا شمال خراسان تبدیل به محل امنی برای زندگی شود.
رئیس ستاد توسعه خراسان شمالی تصریح کرد: در ۱۰۰ سال گذشته هیچ گونه برخورد قومیتی در این استان وجود نداشته و این امر الگویی بی نظیر در سطح بین المللی بوده است.
وی با بیان اینکه مکاتبهای با یونسکو مبنی بر اینکه وجود همدلی و وحدتی که میان اقوام مختلف در این استان وجود دارد موضوع مهمی در دنیا است، تاکید کرد: چرا که اروپایی که مدعی است مهد تمدن است در قرن بیستم سه جنگِ جهانی اول و دوم و جنگ شبهه جزیره بالکان بود را به راه انداخت.
انصاری مود با تاکید بر اینکه خراسان شمالی یک منطقه ساکت و آرام و دارای مرزنشینانی غیور است، گفت: از نظر سیاسی و اجتماعی مردم این استان به بالاترین ردهها رسیده است و به گواه تاریخ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بین جمعیت اهل شیعه و تسنن این استان هیچ گونه درگیری و برخوردی به وجود نیامده است.
مسجد شیعه و سنی در یک کوچه
رئیس ستاد توسعه خراسان شمالی در ادامه گفت: زندگی بسیار زیبای قومیتهای مختلف، یکی از ظرفیتهای موجود در این منطقه است و همچنین این استان بر خلاف استانهای مهاجرپذیر دیگر دارای اهالی بسیار قدیمی است.
وی افزود: قومیتهای استان دارای فرهنگی بیبدیل هستند که باید زندگی آنها به ثبت برسد و به جهانیان گفته شود.
انصاری مود با اشاره به اینکه هر دو جمعیت شیعه و سنی در این استان در کنار یکدیگر زندگی کرده و در ۱۰۰ سال اخیر هیچ گونه برخورد قومیتی و یا مذهبی بین آنها به وجود نیامده است، ادامه داد: در زمانهای بسیار گذشته بین قومهای کرد، ترک، تات و یا ترکمنها درگیریهای بوده که این درگیری بر سر مسائل معیشتی بوده است.
وی اظهار کرد: حتی در آن سالیان درگیریهایی میان خان کرمانج منطقه شیروان با خان کرمانج منطقه قوچان بر سر مراتع به وقوع پیوسته است اما آنها به این نتیجه رسیدند که اگر سازگاری میان آنها وجود داشته باشد زندگی موفق تری خواهند داشت.
انصاری مود با تاکید بر اینکه وحدت میان مردم شیعه و سنی این منطقه ریشه در تاریخ اقوام دارد، بیان کرد: در یکی دو کوچه شهر بجنورد در یک ضلع آن مسجد انقلاب اهل شیعه و در ضلع دیگر به فاصله شش متر مسجد حنفی اهل تسنن وجود دارد که این افراد در اوج همدلی سالها در کنار یکدیگر زندگی کرده و در هیچ جایی از دنیا چنین وفاقی را نمیتوان پیدا کرد.
وی تصریح کرد: بلندگوهای مردم اهل تسنن در این کوچه طی روز پنج مرتبه اذان گفته و مردم را به خواندن نماز دعوت میکند اما هیچ گاه بلندگوهای آن ها مزاحم اهل شیعه نبوده و اهل شیعه نیز هیچ موقع صدای آنها را خاموش نکرده است.
وی تاکید کرد: وفاق و همدلی مردم خراسان شمالی نشان از درک آنها از اصل اسلام دارد که برادری، اخوت، انسان سازی، جلوگیری از فرافکنی، خونریزی و امنیت است.
انصاری مود خاطرنشان کرد: مردم خراسان شمالی عامل اصلی وحدت را به خوبی درک کرده و در زندگی خود به کار بسته اند.
بلندگوهایی که هیچگاه خاموش نشدهاند
نجم الدین یزدانی مدرس حوزه علمیه صدیقی در روستای گز از شهرستان راز و جرگلان همچنین در گفت و گو با ایسنا، گفت: راز و جرگلان یکی از شهرستانهای خراسان شمالی است که در این منطقه اقوام ترکمن، ترک و تات که شیعه و سنی هستند بدون هیچ مشکلی در کنار یکدیگر زندگی میکنند.
وی با اشاره به روستای سوخسو هاشم در این شهرستان افزود: اوج زندگی مسالمت آمیز را میتوان در میان مرزداران غیور این روستا به خوبی مشاهده کرد.
به گفته وی سوخسو نیز به معنای چشمه آب سردی بوده که در نزدیکی روستای سوخسوهشام قرار داشته است.
این مدرس خاطرنشان کرد: هم اکنون مسالمت و هم زیستی اهل شیعه و سنی در این روستا به قدری است که فاصله مسجد اهل تسنن تا شیعه فقط یک کوچه است و به هنگام خواندن اذان هیچ وقت بلندگوهای این دو مسجد خاموش نمیشود.
وی با اشاره به اینکه در این روستا دو قوم ترک زبان که شیعه و قوم ترکمن که اهل تسنن هستند در کنار یکدیگر زندگی میکنند، گفت: حتی در مواردی مشاهده شده که این دو قوم از یکدیگر همسر گزیده اند.
یزدانی تصریح کرد: زندگی مسالمت آمیز، مردمان این دو روستا را به حدی رسانده که گویشها را نیز همانند یکدیگر کرده به طوریکه زبان ترکی شبیه زبان ترکمنی و زبان ترکمنی شبیه زبان ترکی شده است.
وابستگی میان اقوام، توجه به توصیههای دینی و تعاملات اجتماعی زمینههای ایجاد وحدت در استان
پایبندی به آموزههای دینی و اخلاق مداری عامل وجود وحدت در میان اقوام خراسان شمالی
حسن ناهیدی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، گفت: وجود وحدت در میان اقوام خراسان شمالی ریشه در پایبندی آنها به آموزههای دینی و اخلاق مداری دارد.
وی با بیان اینکه وحدت موجود در میان اقوام استان ریشه در عوامل مختلفی دارد، تصریح کرد: اعتقاد و پایبندی به آموزههای دین اسلام یکی از مهمترین علل وجود وحدت در میان اقوام این منطقه است و از سوی دیگر در میان اقوام خراسان شمالی نوعی اخلاق مداری، حسن همجواری و نوعدوستی وجود دارد.
ناهیدی تاکید کرد: وجود این خصیصه سبب شده تا بروز مسائل جزئی زمینه ساز مشکلات بزرگتر نشود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر وجود افراد ریش سفید در میان اقوام مختلف و حرف شنوی از آنها نیز از دیگر علل وجود وحدت در میان اقوام این استان است.
ناهیدی با تاکید بر اینکه مردم خراسان شمالی علاقه زیادی به سرزمین خود دارند، بیان کرد: همین امر سبب شده تا آنها از سرزمین خود دفاع کنند و در گذشته اتفاقات و جنگهایی رخ داده که کرمانجها از ترکمنها، و ترکمنها از کرمانجها دفاع و حمایت کردهاند.
این مقام مسئول تصریح کرد: علاوه بر آن اقوام خراسان شمالی در هشت سال دفاع مقدس با وجود اینکه فاصله خیلی زیادی با جبهههای جنگ داشتند اما شهدای زیادی را از اقوام شیعه و سنی تقدیم انقلاب کرده اند.
وی خاطرنشان کرد: تمام اقوام خراسان شمالی و بزرگان این اقوام رهبری و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را قبول دارند و ایشان را به عنوان یک محور و مقیاس میدانند به همین دلیل با یکدیگر هماهنگ هستند.
به گفته ناهیدی معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان شمالی وجود دشمن مشترک یعنی آمریکا و اسرائیل از دیگر علل وجود وحدت میان اقوام این استان است.
وحدت شیعه و سنی اتحاد اعتقادی است نه ائتلاف مقطعی و سیاسی
حجت الاسلام و المسلمین نوری نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: وحدت شیعه و سنی اتحاد و ائتلاف سیاسی، مقطعی و موردی نیست؛ بلکه وحدتی اعتقادی و نشأتگرفته از عقاید و آرمانهای والای دینی است.
وی اظهار کرد: زمانی وحدت سیاسی، مقطعی و موردی بر اساس منافع است مانند وقتی که دو کشور هیچ سنخیت فرهنگی و فکری با یکدیگر ندارند اما برای دستیابی به برخی اهداف سیاسی و منافع مقطعی با همدیگر متحد میشوند.
حجتالاسلام والمسلمین نوری ادامه داد: وحدت نظام استکباری اعم از آمریکا و شوروی سابق برای نابودی نظام نوپای اسلامی در سالهای ابتدایی پس از پیروزی انقلاب یا ائتلاف آمریکا برای حمله به افغانستان در سال ۲۰۰۱ ازجمله وحدتهای مقطعی و منفعتی بود.
وی با بیان اینکه اینگونه وحدتها، وحدتهای واقعی، دلی و اعتقادی نیست، تصریح کرد: در مقابل این وحدتهای مقطعی و ظاهری، وحدت حقیقی و دائمی و اعتقادی وجود دارد که وحدت شیعه و سنی از این نوع است.
امام جمعه بجنورد گفت: وحدت شیعه و سنی اتحاد سیاسی و مقطعی و موردی نیست، بلکه وحدتی اعتقادی و نشأتگرفته از عقاید و آرمانهای والای دینی است.
وی با بیان اینکه شیعه و سنی همه خدای واحد، قرآن واحد، پیامبر واحد و هدف و مسیر واحد داشته و اشتراکات فراوانی در اصول و فروع دینی دارند، اظهار کرد: زمانی که همه ما اعتقاد خود را از خدا و قرآن واحد میگیریم درنتیجه وحدت اعتقادی نیز مییابیم؛ اما در این مسیر وجود اختلافات اندک فقهی امری طبیعی است.
حجتالاسلام والمسلمین نوری با اشاره به اینکه هیچیک از مذاهب پنجگانه شیعه و سنی مذهب دیگر را نفی و تکفیر نکرده است، گفت: ما همه همدیگر را مسلمان میدانیم و وقتی یکدیگر را مسلمان میدانیم نسبت به هم حق و حقوقی داریم، بر این اساس مسلمان باید جان و مال و آبروی مسلمان دیگر را محترم شمارد زیرا برادر دینی یکدیگر محسوب میشوند.
نماینده ولیفقیه در خراسان شمالی افزود: از آنجا که اولاً وحدت ما اعتقادی و دائمی است و ثانیاً همه مسلمان بوده و یکدیگر را مسلمان میدانیم درنتیجه مسلمانی قاعده و تکلیف دارد و تکلیف ما این است که قاعده برادری و اخوت را نسبت به یکدیگر حفظ کرده و در برابر دشمنان ید واحده باشیم.
حجتالاسلام والمسلمین نوری گفت: در کشور ما در سایه رهبری داهیانه مقام معظم رهبری و پیش از آن امام راحل، موضوع وحدت شیعه و سنی امری واجب و اختلاف و توهین حرام دانسته شده است.
وی بیان کرد: بر این اساس کسانی که تفرقهافکنی کرده و توهین به مذاهب دیگر را در جامعه رواج میدهند خلاف فتوای صریح امام راحل و رهبر معظم انقلاب عمل میکنند و از سوی دیگر به هوش باشیم که از اختلاف بین شیعه و سنی تنها دشمنان مشترک ما سود میبرند.
انتهای پیام
نظرات