• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۷:۵۸
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403062516050
  • خبرنگار : 50535

گزارش ایسنا از جلسه‌ی علنی شورای شهر تبریز

ارجاع مسأله قطع اشجار باغ گلستان به هیأت دولت

ارجاع مسأله قطع اشجار باغ گلستان به هیأت دولت

ایسنا/آذربایجان شرقی دویست و یازدهمین جلسه علنی این شورا به صورت غیررسمی در عمارت تاریخی شهرداری تبریز برگزار شد.

دبیر شورای اسلامی شهر تبریز در این جلسه با اشاره به نامه ارسال شده توسط اعضای غایب این شورا در دویست و یازدهمین جلسه علنی، غیبت این اعضا را عامدانه دانست.

احد صادقی، دبیر شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به نامه ارسال شده توسط اعضای غایب این شورا در جلسه امروز گفت: اعضای شورا باید این درخواست را به هیئت حل اختلاف استان ابلاغ کنند، این نامه ارتباطی به هیئت رییسه شورا ندارد.

وی ادامه داد: اینکه همکاران به صورت عامدانه در این جلسه حضور نیافته و مانع برگزاری این جلسه به صورت رسمی شدند، خود جای رسیدگی دارد.

به گزارش ایسنا، امروز، رسول برگی، یاسین بجانی، کاظم زعفرانچیلر، حکیمه غفوری، پرویز هادی و علیرضا نوای باغبان به عنوان اعضای غایبین شورا در جلسه امروز در نامه‌ای تعلیق عضویت پرویز هادی از عضویت در شورای شهر از سوی فرماندار تبریز را غیر قانونی عنوان کردند و تعیین تکلیف این موضوع علت غیبت این شش نماینده در جلسه اعلام شده است.

روح الله رشیدی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این جلسه اظهار کرد: جا دارد بنده از گروهی از شهروندان که شاید بخشی از مسائل آن‌ها با مصوبات ما حل شوند، اما برخی از اعضای شورا با غیبت‌های مکرر خود در اجرای این امر اختلال ایجاد می‌کنند، عذرخواهی کنم.

وی ادامه داد: سرویس دانش‌آموزان استثنایی موضوعی است که بنده بارها به آن اشاره کرده‌ام اما هنوز هم تکلیف آن مشخص نشده است. من به سهم خود بدلیل این موضوع از والدین و دانش‌آموزان عذرخواهی می‌کنم، این موضوع باعث سرافکندگی من شده است.

رشیدی افزود: تمامی کسانی که خواسته یا ناخواسته موجب غیرعلنی و یا تعطیل شدن جلسات شورا می‌شوند باید بدانند که جلسات علنی شورای شهر دورهمی نبوده و بلکه محلی برای رسیدگی به مشکلات مردم است.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز بیان کرد: تمامی اعضای شورا بنابر قانون وظیفه دارند تا در این جلسات حضور پیدا کنند، ‌امیدوارم افرادی که این امر را به جا نمی‌آورند بتوانند پاسخگوی وجدان‌های خود در این دنیانی فانی و کوتاه مدت باشند.

وی اظهار کرد: از ورود مسئولانه‌ی برخی رسانه‌های منطقه‌ای به موضوع باغ گلستان که باعث مطرح شدن هر چه بیشتر این موضوع شد تشکر می‌کنم، اما متأسفانه برخی از رسانه‌ها به جای تحلیل و آسیب‌شناسی اصل موضوع، نوک پیکان انتقادات را به سمت برخی از اعضای شورا گرفته و می‌گویند که این‌ها کار تبلیغاتی است‌.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد:‌ ای کاش تمامی تبلیغات این‌گونه در راستای حل مشکلات مردم باشد، ‌ای کاش به‌دلیل حل مشکلات و مسائل مردم در سطح شهر با یکدیگر جدال کنیم نه اینکه در اتاق‌های در بسته با همکاری و تفاهم در خصوص مسائل مردم و بدون حضور آن‌ها تصمیم‌گیری کنیم، این‌ها هنر نیست.

رشیدی گفت: برخی به جای فشار آوردن به اعضای شورا برای پیگیری هرچه بیشتر مسائل مردم، از شورا می‌خواهند تا برخی از این مسائل را رها کنند، از رسم شوراکشی چه توسط خود اعضا و چه سایر مسئولان استانی هیچ خیری عاید شهر نمی‌شود.

وی تأکید کرد: بنده از عملکرد مسئولین ارشد استان تعجب می‌کنم که از شهرداری برای جلسات خود دعوت می‌کنند اما از اعضای شورا دعوت نمی‌کنند، شهرداری حق ندارد بدون اخذ مجوز از شورای شهر به نهادی زمین واگذار کند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز عنوان کرد: شهرداری مکلف است تا لایحه را به شورای شهر آورده و در صورت اخذ مجوز، زمین را به صورت قانونی به ارگان‌هایی که نیاز دارند واگذار کند.

وی گفت: عده‌ای می‌گویند چرا اعضای شورا از برخی مسائل اطلاع ندارند. شورای شهر از برخی مسائل اطلاع ندارد، زیرا این اقدامات مخفیانه انجام می‌گیرد، بنده کارآگاه نیستم که به تمامی جلسات مخفیانه رفته و از روند آن‌ها اطلاع داشته باشم.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز با تأکید بر اینکه ما همواره اصرار داریم تا مصوبات ماده‌ی پنج به صورت شفاف بیان شود، ادامه داد: مصوبات کمیسیون ماده‌ هفت که ادعا می‌شود در راستای منافع مردم است، اعلام شود. نکته دیگر اینکه سامانه‌ی شفاف‌سازی شهرداری چه سرنوشتی داشته است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز خاطرنشان کرد: رسم شوراکشی و تضعیف آنچه برخی فکر می‌کنند کار خوبی است هیچ خیری برای شهر ندارد ما نیز دلیل غیرقانونی بودن این امر را توضیح دادیم که اصل واگذاری باطل است.

وی خاطرنشان کرد: بنابر ماده‌ هفت و پنج، شهرداری هیچ حقی برای تغییر کاربری این باغ ندارد، بنده از زمان شروع فعالیت شورای ششم پیگیر مسائل نیروی انتظامی و پلیس راهور برای کنترل ترافیک بودم.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز افزود: پلیس همواره همراه مدیریت شهری بوده و شورای شهر نیز ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیزات پلیس اختصاص داد، شهرداری مکلف به تأمین تجهیزات پلیس است و موضوع قرارگیری شورا در مقابل پلیس نیست، بلکه مسأله با شهرداری است که حق واگذاری زمین بدون اخذ مجوز شورای شهر را ندارد.

رشیدی با اشاره به اینکه موضوع تقابل پلیس با شورا مطرح نیست، تأکید کرد: شهرداری می‌تواند به جای مخدوش کردن شورا زمین مناسب‌تری را در اختیار پلیس قرار دهد و تعریف اشتباهی از ما مبنی بر اینکه مقابل پلیس قرار داریم، ارائه نشود. ما درصددیم تا طبق قانون تمامی موارد اجرا شود.

مسأله قطع اشجار باغ گلستان را به هیأت دولت ارجاع دادیم

فریدون بابایی اقدم، عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: مسأله قطع اشجار باغ گلستان به هیأت دولت ارجاع داده شده و در وزارت خانه مرتبط مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ارجاع مسأله قطع اشجار باغ گلستان به هیأت دولت

وی در رابطه با قطع درختان باغ گلستان اظهار کرد: موضوع باغ گلستان از روز سه‌شنبه مطرح شده و از بابت پیگیری اصحاب رسانه و همکاران که پیگیر مسأله بودند متشکرم. خواستار ابطال این واگذاری هستیم که از ریشه غیرقانونی است.

وی ادامه داد: واگذاری صورت گرفته در باغ گلستان بر اساس بند ۹ ماده ۵۵ قانون شهرداری و ماده ۱۴ قانون شوراها و مواد ۴۶ و ۴۵ که بر اساس آن باید درباره هرگونه واگذاری زمین از شورا اجازه گرفته می‌شد؛ اتفاق نیفتاده است. شهردار و معاونانش در این زمینه سر خود عمل کردند و با یک صورت جلسه این زمین و یک زمین دیگر را به نهاد مربوطه واگذار کردند.

بابایی گفت: بر اساس نظر کارشناسی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز، در مجموع بیش از ۶۰ اصله درخت و درختچه با روند کاملاً غیرقانونی قطع شده‌اند.

وی بیان کرد: از طرفی در سال ۱۳۹۸ این مکان در فهرست آثار ملی ثبت شده است. با این وجود هرگونه دخل و تصرف در این مکان نیازمند مجوز سازمان میراث فرهنگی است.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: به دلیل اینکه کاربری این مکان فضای سبز و باغ است برای ساخت و ساز به اخذ مجوز ماده ۵ نیاز دارد که این اتفاق هم نیافتاده است.

وی تأکید کرد: حتی دادستان دستورات توقف ساخت و ساز در این مکان را داده بود اما این اتفاق نیافتاد. با تمام تهدیداتی که در این مدت در مورد خودم و خانواده‌ام مطرح شده، از خواسته‌مان کوتاه نخواهیم آمد و خواستار برگشت این مکان به حالت اولیه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: افتخار می‌کنم در شهری زندگی می‌کنیم که یک بار در چنین موردی در خصوص بدسلیقگی شهرداری درباره پارک‌ایده لو شرایط را به حالت اولیه برگرداندیم و حالا شاهد وجود یک پارک مناسب در این مکان هستیم. کل مجموعه‌شان را بسیج کرده‌اند که علیه من پرونده‌سازی کنند و به حجم عظیمی از خاکبرداری ادامه بدهند.

بابایی اقدم گفت: در قالب نامه‌ای که به رئیس جمهوری ارسال کرده‌ایم این مسأله در جلسه امروز هیأت دولت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و برای پیگیری موضوع در اختیار وزارت خانه مرتبط قرار خواهد گرفت. باید در مقابل تکبر و سبک و سیاق فرعونی شهرداری‌ایستاد غیبت‌های طولانی مدت شهردار در جلسات شورا هم که بماند.

وی ادامه داد: اقدامات غیر قانونی که شهرداری انجام داده نیازمند بررسی است. در این رابطه ذره‌ای از اراده من کم نخواهد شد. امسال ۱۵ میلیارد تومان نیروی انتظامی را به ۴۵ میلیارد افزایش داده‌ایم. راضی هستیم زمینی به مساحت دو هزار متر را به این نهاد واگذار کنیم اما اتفاقات باید به نفع شهر و مردم رقم بخورد.

واگذاری هرگونه زمین از طرف شهرداری باید با اخذ مجوز از شورا انجام گیرد

غلامرضا احمدی، رئیس شورای اسلامی شورای شهر تبریز گفت: تأکید شورا بر این است تا هرگونه واگذاری زمین از طرف شهرداری به هریک از ارگان‌ها به صورت قانونی و با اخذ مجوز از شورای اسلامی شهر انجام گیرد.

ارجاع مسأله قطع اشجار باغ گلستان به هیأت دولت

وی در این جلسه با اشاره به موضوع ساخت کلانتری در باغ گلستان، اظهار کرد: در مورد موضوع باغ گلستان که این روزها توسط رسانه‌ها مطرح شده است، سعی کرده‌ایم تا جایی که بتوانیم به وظیفه‌ی شورایی خود عمل کنیم، هدف ما بر این است تا کارها را بدون ایجاد تنش، جنجال و با آرامش پیش ببریم.

وی ادامه داد: در خصوص باغ گلستان جلساتی را تشکیل داده و در این خصوص تبادل نظر کرده‌ایم، بنابر بررسی‌های انجام گرفته هدف نهادی که این زمین را تحویل گرفته و عملیات ساختمانی را در آن‌جا آغاز کرده ایجاد و حفظ امنیت در منطقه بوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز افزود: شورای تأمین مصوب کرده بود تا در محدوده آن منطقه مکانی برای احداث کلانتری اختصاص یابد، نیروی انتظامی با نیت خدمت به مردم این درخواست را از شهرداری کرده است.

احمدی عنوان کرد: متأسفانه شهرداری در این واگذاری فرایند قانونی را طی نکرده و هیچ مجوزی از شورای شهر بابت واگذاری این زمین اخذ نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: قطع اشجار قدیمی در این مکان نیز از جمله عوامل مورد بررسی و پیگیری است که توسط مسئولین امر انجام می‌گیرد. برای قانونی بودن اینکار نیز باید از کمیسیون ماده هفت مجوز گرفته می‌شد که اخذ نشده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز بیان کرد: شورا و شهرداری طبق قانون موظفند تا با نیروهای انتظامی و سایر نهادها همکاری کنند و اگر زمینی برای آن‌ها نیاز است در اختیار آن‌ها قرار دهند، تأکید شورا نیز بر این است تا این اقدامات به صورت قانونی و با اخذ مجوز انجام گیرد.

وی اضافه کرد: از اعضای شورایی که در جلسات یکشنبه به طور منظم حضور دارند متشکرم و از اعضایی که حضور منظمی در جلسات علنی شورا ندارند، گله‌مند هستیم. با غیبت در جلسات رسمی شورا نمی‌توان مشکلات مردم را حل کرد.

احمدی با تاکید بر اینکه اعضای شورا در صورت عدم حضور در جلسات باید از قبل اطلاع دهند، عنوان کرد: اعضای شورا و شهردار باید در جلسات شورا به صورت منظم حضور یابند و در صورت بروز مسئله یا مشکل خاصی علت عدم حضور خود را به هیئت رئیسه اعلام کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: شهردار باید جلسات شورا را در اولویت خود قرار داده و مابقی جلسات و کارهای خود را به گونه‌ای تنظیم کند که بتواند روزهای یکشنبه در جلسه علنی شورای شهر حاضر شده و همراه ما در پیگیری مسائل مردم باشد.

وی در خصوص تعلیق عضویت پرویز هادی در شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: بنابر بررسی‌های انجام گرفته و نامه‌ای که از فرمانداری به ما ابلاغ گردید، خود را موظف دانستیم تا پاسخی به نامه مذکور ارائه کنیم و اکنون جوابیه‌ای از سوی فرمانداری برای پاسخ خود دریافت کرده‌ایم که متن آن به شرح زیر است:

بدین وسیله در خصوص مستندات غیبت‌های آقای پرویز هادی عضو محترم شورای اسلامی کلانشهر تبریز، برابر تبصره ماده‌ی هفت قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران ۱۳۷۵/۰۱/۰۳ و اصلاحات بعدی آن متقضی است تا زمان تعیین و تکلیف وضعیت نهایی آقای پرویز هادی از عضو علی البدل علی راستی به عنوان جانشین پرویز هادی دعوت به عمل آید.

احمدی گفت: برخی در خصوص بنده گفته‌اند که از آقای پرویز هادی جانبداری کرده و برخی نیز می‌گویند که از آقای راستی حمایت می‌کنم.

وی تشریح کرد: بنده شهادت می‌دهم که بنده در قصد و نیت خود و با کمک گرفتن از خداوند هیچ گونه طرف‌داری نمی‌کنم و تلاشم بر این بود تا موضوع در پیش آمده برای آقای هادی به عنوان ورزشکار، قهرمان و همکارمان در شورا اخلاق و ادب را رعایت کنیم.

رئیس شورای‌ اسلامی شهر تبریز بیان کرد: آقای راستی نیز به عنوان عضو علی‌البدل حق دارد تا در صورت نیاز در شورای اسلامی شهر تبریز حضور پیدا کند. ما در این موضوع سعی کردیم تا ضمن رعایت بی‌طرفی نهایت عدالت را به جای آوریم.

وی افزود: اعضای شورا هیچ دخل و تصرفی در این موضوع نداشته و در نامه‌ی نوشته شده به فرمانداری نیز هیچ‌گونه قضاوت و ارزش‌گذاری انجام نگرفته است. هر دو شخص برای ما عزیز بوده و هر دو در چشم ما نماینده‌ی مردم هستند، بنده و همکارانم هیچ‌گونه دخل و تصرف جانب دارانه‌ای در این موضوع نداشته‌ایم.

احمدی در پایان و جمع بندی مباحث مطرح شده در جلسه گفت: واگذاری زمین بدون اخذ مجوز شورا انجام گرفته و اقدامی باطل است. پیشنهاد می‌کنیم طی ۴۸ ساعته آینده زمینی برای واگذاری به نیروی انتظامی که در عرصه‌های مختلف برای شهر جان فشانی می‌کنند، اختصاص یابد. اما نباید حرکتی انجام گیرد که این قشر زحمت‌کش در افکار عمومی زیر سوال برود.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز عنوان کرد: نظر هئیت رئیسه و بنده بر این است تا از ایجاد تنش‌های بیهوده جلوگیری کنیم، نظر ما بر جلوگیری از ایجاد اختلاف بین شهرداری و شورا است. ما باید پیگیر مطالبات مردم بوده و درصدد حل مشکلات آن‌ها باشیم. معتقدیم با تبادل نظر و تضارب آراء می‌توانیم موضوعات را پیش ببریم.

دهقان نژاد: انسان باید بر تخصص خود غیرت داشته باشد

روح الله دهقان نژاد، نائب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز با تأکید بر اینکه انسان باید بر روی تخصص خود غیرت داشته باشد، گفت: بنده همواره به سه مورد اخلاق، تخصص و قانون متعهد بوده و اطرافیان خود را نیز به رعایت این سه امر دعوت کرده‌ام.

ارجاع مسأله قطع اشجار باغ گلستان به هیأت دولت

وی اظهار کرد: بنده چند روز گذشته سوار اتوبوس شده بودم که در این بین با چند نفر از همشهریان هم‌صحبت شده و به این نتیجه رسیدم که مردم می‌توانند به خوبی وضعیت و عملکرد شورا تحلیل کنند و می‌دانند که شهرداری و مدیران منطقه چه اقداماتی انجام می‌دهند، این امر برای بنده بسیار دلچسب است.

وی ادامه داد: از اول چه در رسانه و چه حالا، قانون، اخلاق و تخصص از موارد تأکیدی من بود که خود نیز همواره سعی کرده‌ام تا بر این موارد متعهد باشم.

صادقی: قانون باید فصل الخطاب باشد / هیچ مجوزی برای قطع اشجار باغ گلستان صادر نشده است

رئیس کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز با تاکید بر اینکه قانون باید فصل الخطاب باشد، گفت: لوایح مردم ناقص مانده و برخی از اعضای شورا با عدم حضور غیرقانونی خود این لوایح را در زمین نگه داشته‌اند، قانون باید فصل الخطاب باشد، عدم حضور بدون اطلاع قبلی مکرر شهرداری تبریز را بی‌احترامی به اعضای شورا می‌دانیم، به آقای شهردار یک توصیه‌ی اخلاقی دارم که از تداوم این روند عدول کنند.

ارجاع مسأله قطع اشجار باغ گلستان به هیأت دولت

احد صادقی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز در این جلسه اظهار کرد: کمترین توقع اخلاقی اعضای شورا از شهرداری اطلاع پیامکی یا تماس در خصوص عدم حضور خود است، حل مشکلات مردم با این روش امکان پذیر نیست، شهرداری نباید اجازه دهد تا این همه خدماتی که در شهر انجام می‌گیرد با چنین غیبت‌های زیر سوال برود.

وی در خصوص باغ گلستان بیان کرد: ما در خصوص موضوع باغ گلستان جلسات متعددی برگزار کردیم، ما هیچ‌گونه مجوزی در بحث قطع اشجار باغ گلستان و یا هرگونه تغییر کاربری و واگذاری زمین صادر نکرده‌ایم. 

وی ادامه داد: قطع درختان طبق قانون از طریق کمیسیون ماده هفت و توسط اشخاص حقیقی و حقوقی قابل رسیدگی است تا اگر تخلفی در مکان انجام گرفته است، بدون اغماض برخورد شود.

صادقی افزود: نیروی انتظامی عزیز ما بوده و وجود نظم در شهر در ثمره‌ی تلاش نیروهای خدوم نیروی انتظامی است و ما هم می‌گوییم که در این فرایند بی‌نظمی از سوی شهرداری یعنی واگذار کننده‌ی زمین صورت گرفته است.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز خاطرنشان کرد: زمین مناسبت‌تری برای نیروی انتظامی اختصاص داده شود تا بتوانند، کار خود را پیش ببرند بنده نیز احساس می‌کنم شیطنت‌هایی در بحث واگذاری این زمین صورت گرفته است.

راستی: این مقام و صندلی امانت است / اصلی‌ترین محرک بنده برای حضور در شورا مردم است

علی راستی با تاکید بر اینکه این مقام و صندلی امانت است، گفت: زمانی که قانون‌ و رئیس شورا بگویند امانت خود را به آقای پرویز هادی تحویل خواهم داد.

 وی اظهار کرد: من به عنوان جانشین آقای پرویز هادی در این جلسه حضور یافته‌ام. همه ما آقای هادی را به عنوان قهرمان نام آور کشورمان می‌شناسیم و همیشه مفتخر به حضور وی هستیم. من بر اساس دعوت شورا مطابق نامه‌ی فرمانداری در این جلسه حضور یافته‌ام.

وی عنوان کرد: دیدگاه ما به پرویز هادی دیدگاه همان زمانی است که وی به عنوان قهرمان پرچم ایران اسلامی را بالا برده و افتخاری بزرگ برای کشورمان ایران رقم زد.

 راستی تشریح کرد: عدم حضور در شورا و برگزاری جلسات مخفیانه غفلت از یاد خدواند است چون فردی که ایمان به خدا داشته باشد از کار مردم غفلت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه امیدوارم بتوانیم با توفیق خداوند بدون ایجاد تنش در صدد حل مشکلات مردم باشیم، گفت: در موضوع قطع اشجار باغ گلستان باتوجه به اقتدار نیروی انتظامی و زحماتی که آن‌ها در سطح شهر می‌کشند باید جلوی این کار گرفته شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha