• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403062515986
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۲۵ شهریور؛ نشست معاونان اول سه‌قوه/بررسی طرح تعطیلی آخر هفته با حساسیت‌های مراجع

اخبار سیاسی ۲۵ شهریور؛ نشست معاونان اول سه‌قوه/بررسی طرح تعطیلی آخر هفته با حساسیت‌های مراجع

«سفر رئیس‌جمهور به عراق»،‌ «جلسه معاونان اول سه قوه»، «ساماندهی تعطیلات آخر هفته» و « سی و ششمین سالگرد تأسیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام» از موضوعات مهم خبری بیست‌وپنجم شهریور ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا،‌ در جلسه امروز کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ساماندهی تعطیلات آخر هفته و کاهش ساعات اداری  مطرح و بررسی شد و رحمت الله نوروزی خبر از رای گیری نهایی برای مصوبه تعطیلی آخر هفته‌ها در روز سه شنبه داد.

علی بابایی کارنامی رئیس کمیسیون اجتماعی نیز در این باره گفته بود: قطعا ایرادات شورای نگهبان و حساسیت های مراجع تقلید را در نظر خواهیم گرفت و طوری تصمیم خواهیم گرفت که هم گشایش های اقتصادی داشته باشد و هم مشکل شرعی و دینی به وجود نیاید.

****

در اولین نشست هماهنگی بین معاونان اول سه قوه که به میزبانی معاون اول رئیس جمهور برگزار شد،‌ سه طرف بر توسعه تعاملات در مسیر تحقق برنامه هفتم توسعه و رفع مشکلات جاری کشور تاکید کردند.

محمدرضا عارف در این جلسه با اشاره به تجربیات گذشته درباره تعامل بین قوا و نتیجه این همفکری ها در حل مسایل کلان کشور و دستاوردهای آن، بر برگزاری این جلسات همفکری و بهره گیری از تجربیات گذشته در جهت استمرارو توسعه هماهنگی ها و تعاملات پیوسته بین قوای سه گانه تاکیدکرد.

درادامه حمیدرضا حاجی بابایی، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی و حجت السلام والمسلمین خلیلی، معاون اول قوه قضائیه با استقبال از راهبرد مشورتی و توام با هفمکری دولت وفاق ملی ابراز امیدواری کردند آثار و نتایج مثبت اینگونه تعامل ها که مبتنی بر اصل وحدت و انقلاب اسلامی و مشی امام خمینی(ره) است،‌ مسیر افزایش مفاهمه بین دستگاهی و خدمت به ملت را هموار خواهد کرد.

****

با توجه به استقبال گسترده داخلی از نخستین سفر خارجی رئیس دولت چهاردهم به کشور عراق،‌ ایسنا در گزارش به مرور نظرات کارشناسان و فعالان سیاسی درباره دستاوردهای این سفر پرداخت.

مسعود پزشکیان در سفر سه روزه خود به عراق، ۱۴ سند همکاری امضا کرد و به ۶ شهر این کشور از جمله «بغداد بصره، نجف، کربلا، اربیل و سلیمانیه» رفت. پزشکیان در این سفر همچنین حامل پیام لزوم وحدت مسلمانان بود.

احمد حکیمی‌پور رئیس شورای مرکزی حزب اراده ملت هم در ارزیابی خود از دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پزشکیان، سطح تعاملات با وی در عراق را بی‌سابقه‌ عنوان کرد و افزود: سفر سه‌روزه‌ رئیس‌جمهوری به عراق هم از جهت حضور در بصره و اقلیم کردستان عراق، هم از منظر بی‌سابقه بودن سطح تعاملات در آن و هم از بُعد فرهنگی و مردمی، دستاوردهای قابل‌توجهی برای کشور داشت که از جمله آن‌ها و علاوه‌ بر مذاکرات سیاسی انجام‌شده، می‌توان به امضای ۱۴ سند همکاری اشاره کرد که امیدواریم برای فعالان اقتصادی نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.

****

در پی انتخاب غلامرضا نوری‌قزلجه، عضو ناظر هیات رئیسه مجلس به عنوان وزیر جهاد کشاورزی دولت چهاردهم، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز، عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد را با ۸۹ رای از مجموع ۲۶۲ رای به عنوان جایگزین وی در هیأت رئیسه مجلس انتخاب کردند.

همچنین با توجه به اینکه رئیس جمهور با صدور حکمی عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه در مجلس دوازدهم را به سمت معاون خود در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور منصوب کرد است، استعفای وی از نمایندگی مجلس در جلسه امروز اعلام وصول شد و بنابر اعلام قالیباف، طبق آیین‌نامه مجلس تقاضای استعفا یک هفته بعد از اعلام وصول در دستور قرارمی گیرد.

محمدباقر قالیباف هم در بخش هایی از نطق پیش از دستور خود در صحن علنی امروز مجلس تاکید کرد : نمایندگان مجلس موفقیت دولت را موفقیت نظام و مردم می‌دانند و کمک به دولت برای حل مسائل مردم را در چارچوب‌های قانونی، وظیفۀ خود تعریف می­‌کنند که این رویکرد در رأی اعتماد به کابینه خود را نشان داد.

در جلسه غیر علنی امروز مجلس نیز، به گفته حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی مجلس شورای اسلامی با توجه به دسیسه برخی کشورهای اروپایی، به صراحت اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه تسلیحات بالستیک به هیچ کشوری نداده و نخواهد داد. این سیاست اصلی جمهوری اسلامی ایران است.

نمایندگان همچنین کلیات گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه تامین اجتماعی را بررسی و تصویب کردند که بعد از تصویب کلیات، جزییات این طرح نیز به تصویب رسید.

مشروح مهم‌ترین خبرهای جلسه علنی امروز (یکشنبه) بیست وپنجم شهریور ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی را می‌توانید در این گزارش بخوانید.

****

به مناسبت سی و ششمین سالگرد تأسیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) فردا - دوشنبه ۲۶ شهریور گردهمایی کارکنان مؤسسه در حسینیه جماران با حضور محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهوری، سیمایی صراف وزیر علوم و مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهوری برگزار می شود.

حجت‌الاسلام  علی کمساری رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام در نشست خبری به همین مناسبت با اشاره به اینکه بیشترین تأکید ما بر نسل جوان است، افزود: خیلی مهم است که بتوانیم یک تصویر درست، سانسور نشده و غیر کاریکاتوری از امام عرضه کنیم و تلاش داریم به آن سمت حرکت کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha