• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۱
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403062515983
  • خبرنگار : 71956

سهم ۵۸ درصدی حقوقی‌های استان تهران از کل معاملات بورس

سهم ۵۸ درصدی حقوقی‌های استان تهران از کل معاملات بورس

مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار طی گزارشی وزن معاملات اشخاص حقیقی و حقوقی در مرداد ماه سال جاری را منتشر کرده که براساس آن اشخاص حقوقی در استان تهران ۵۸.۵ درصد از سهم کل معاملات حقیقی و حقوقی در مرداد ماه را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی این سازمان، آماری از معاملات انجام شده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در مرداد ماه را به تفکیک مناطق منتشر کرده که براساس آن، مجموع حجم خرید و فروش اشخاص حقیقی و حقوقی در مرداد ماه رقمی معادل ۲۹۷ میلیارد و ۳۲۶ میلیون اعلام شده که از این میزان ۱۹۳ میلیارد و ۳۲۵ میلیون مربوط به اشخاص حقوقی و ۱۰۴ میلیارد سهم برای اشخاص حقیقی بود.

معاملات اشخاص حقوقی

آمار معاملات انجام شده توسط اشخاص حقوقی در مرداد ماه حاکی از آن است که از ۱۹۳ میلیارد و ۳۲۵ میلیون معاملات انجام شده، ۱۱۶ میلیارد و ۵۸۳ میلیون سهم مربوط به معاملات برخط و ۷۶ میلیارد و ۷۴۲ میلیون سهم برای معاملات برخط بوده است.  

در مرداد ماه، بیش‌ترین حجم خرید و فروش اشخاص حقوقی به ۵ استان تهران، آذربایجان شرقی، گیلان، اصفهان و هرمزگان با مجموع ۱۱۶ میلیارد و ۶۸ میلیون سهم اختصاص یافته که استان تهران با ۱۱۳ میلیارد و ۲۲۲ میلیون معامله، صدرنشین این استان‌ها در معاملات غیربرخط بود.

همچنین، پس از استان تهران، استان‌های آذربایجان شرقی، گیلان، اصفهان و هرمزگان به ترتیب با یک میلیارد، ۹۱۰، ۳۸۴، ۱۸۵ میلیون سهم از بیش‌ترین حجم خرید فروش توسط اشخاص حقوقی برخوردار بودند و حجم معاملات انجام شده در سایر استان‌ها عدد ۵۱۵ میلیون سهم اعلام شد.

سهم ۵۸ درصدی حقوقی‌های استان تهران از کل معاملات بورس

سهم ۵۸ درصدی حقوقی‌های استان تهران از کل معاملات بورس

بر اساس این گزارش، مجموع کل حجم خرید و فروش توسط اشخاص حقوقی در مرداد ماه سال جاری، نسبت به ماه قبل (تیرماه سال جاری) ۹.۱۴ درصد افزایش اما در قیاس با مدت مشابه در سال گذشته (۱۴۰۲) کاهش ۱.۷۶ درصدی را نشان می‌دهد.

در این میان معاملات انجام شده توسط اشخاص حقوقی در ماه مورد اشاره، در استان تهران نسبت به ماه قبل افزایش ۱۱.۹ درصدی داشته است. با این حال در قیاس با مدت مشابه در سال گذشته (مردادماه ۱۴۰۲) کاهش ۶.۷۴ درصدی را نشان می‌دهد.

گفتنی است؛ استان تهران در معاملات انجام شده توسط اشخاص حقوقی در مرداد ماه سال جاری سهم ۵۸.۵ درصدی دارد که با اختلاف بالایی نسبت به دیگر استان‌های کشور در جایگاه اول قرار گرفته است. به عبارت دیگر سهم استان تهران در معاملات اشخاص حقوقی در این بازه زمانی، به تنهایی ۵۸.۵ درصد از سهم کل و سهم مجموع استان‌های کشور در طرف دیگر در مجموع ۴۱.۵ درصد است که علت آن، تمرکز شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری (حقوقی‌ها) در استان تهران است.

خرید و فروش اشخاص حقیقی

در این بازه زمانی، مجموع خرید و فروش انجام شده در معاملات غیربرخط توسط اشخاص حقیقی رقم ۱۰ میلیارد و ۳۷۲ میلیون سهم اعلام شده که مربوط به استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، یزد و آذربایجان شرقی بود و استان تهران با ۷ میلیارد معامله بیش‌ترین حجم خرید و فروش را به خود اختصاص داد.

همچنین حجم خرید و فروش انجام شده توسط سایر استان‌ها نیز رقم یک میلیارد و ۶۵۲ میلیون سهم اعلام شد. افزون بر این، معاملات برخط انجام شده توسط اشخاص حقیقی در مرداد ماه رقمی معادل ۹۳ میلیارد و ۶۲۸ میلیون بود.

سهم ۵۸ درصدی حقوقی‌های استان تهران از کل معاملات بورس

سهم ۵۸ درصدی حقوقی‌های استان تهران از کل معاملات بورس

این گزارش حاکی از آن است، مجموع معاملات انجام شده توسط اشخاص حقیقی در مرداد ماه با ۱۲.۳۲ درصد افزایش نسبت به تیر ماه و ۲۹.۹۲ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته همراه بوده است.

در این میان معاملات انجام شده توسط اشخاص حقیقی در استان تهران نسبت به ماه قبل ۱۱.۸۲ درصد افزایش و در قیاس با مدت مشابه در سال گذشته (مرداد ماه ۱۴۰۲) ۳۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین، در پایان این گزارش آمده است که در مرداد ماه ۶۰ درصد از معاملات غیربرخط و ۴۰ درصد از معاملات برخط توسط اشخاص حقوقی انجام شد، در مقابل ۱۰ درصد از معاملات غیربرخط و ۹۰ درصد از معاملات برخط از طریق اشخاص حقیقی صورت گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha