• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403062515975
  • خبرنگار : 30147

مدیرعامل شرکت تعاونی گاوداران کاشمر:

شبکه دلالی حاضر به کاهش قیمت گوشت نیست

شبکه دلالی حاضر به کاهش قیمت گوشت نیست

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل شرکت تعاونی گاوداران کاشمر گفت: شرایط فعلی موجب شده که ضرر را دامدار و سود اصلی را دلال ببرد.

عباس شجاعی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: گرچه گاو زنده را تا کیلویی ۲۱۰ تا ۲۹۰ هزار تومان از دامدار خریداری می‌کردند و قصابی گوشت را به قیمت ۶۰۰ هزار تومان می‌فروخت، اما اکنون هم که قیمت دام زنده پائین آمده و به ۱۷۰ هزار تومان رسیده گوشت را بازهم به همان قیمت ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند.

وی بیان کرد: دام سنگین را پس از ذبح و خالی کردن شکم در کشتارگاه از دامدار ۲۹۰ هزار تومان آن هم با برگشت پول ۳۵ روزه خریداری می‌کنند، اما به مصرف کننده کیلویی ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان می‌فروشند و پولشان هم در روز برگشت می‌کند.

کسی پیگیر اختلاف قیمت از درب کشتارگاه تا قصابی نیست

مدیرعامل شرکت تعاونی گاوداران کاشمر با بیان اینکه کسی پیگیر این اختلاف قیمت از درب کشتارگاه تا قصابی نیست، افزود: حتی اگر قسمت کوچکی از گوشت مشکل داشته باشد درصد قیمتی را از کل وزن لاشه کم می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه حتی دام سبک هم به نسبت هزینه‌ها ارزان است، گفت: اکنون کنستانتره را کیلویی ۱۷ هزار تومان، یونجه ۱۸ هزار تومان و ذرت علوفه‌ای را کیلویی ۳۰۰۰ تومان، خریداری می‌کنیم.

شجاعی با اعلام اینکه یک گاو شیری روزانه ۱۵ کیلوگرم کنستانتره و ۵ کیلو یونجه مصرف دارد، بیان کرد: در حال حاضر فقط کاه کمی نسبت به سال گذشته ارزان شده است. سال قبل کیلویی ۶ تا ۷ هزار تومان و امسال ۳۰۰۰ تومان خریداری می‌کنیم.

شکستن پای گاوهای آبستن برای ذبح در کشتارگاه

وی کاهش تعداد دام سبک را یکی از دلایل کاهش قیمت کاه دانست و گفت: فشاری که طی چند سال گذشته بر روی دامداری‌های سبک بود موجب شد بسیاری دام خود را به کشتار ببرند.

مدیرعامل شرکت تعاونی گاوداران کاشمر با اظهار تأسف از اینکه بسیاری از دامداری‌های سبک و گاوداری‌های تا ۵۰ رأسی تعطیل شدند، اظهار کرد: برخی دامداران چون توان تأمین هزینه دام را نداشتند حتی پای گاوهای آبستن را برای اینکه در کشتارگاه ذبح شود می‌شکستند.

وی با بیان اینکه وقتی گاو روزی ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد و از سویی شیر را ۴ ماهه خریداری می‌کنند دیگر صرفه اقتصادی ندارد، بیان کرد: دلالان گاو جوانه را از ما کیلویی ۱۸۰ هزار تومان خرید می‌کنند اما وقتی کشتار می‌شود قصابی دیگر نمی‌گوید چه گوشتی است و شما به فرض بهترین گوشت خرید می‌کنید.

شجاعی با اشاره به اینکه برخی فکر می‌کنند اگر رنگ گوشت صورتی باشد گوشت خوبی است در صورتی که این گونه نیست، افزود: رنگ گوشت به نوع تغذیه بستگی دارد. گاو ماده را از ما کیلویی ۱۱۰ هزار تومان و جوانه را ۱۸۰ هزار تومان می‌خرند ولی در قصابی کیلویی ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

مسئولان ورود کنند قیمت گوشت بسیار کاهش خواهد یافت

وی بیان کرد: در شرایطی که دامدار مجبور به حذف دام خود است وضعیت فعلی فقط به نفع قصابان است، اگر ورود مسئولان به بازار دام جدی باشد گوشت با قیمت بسیار کمتر به دست مصرف کننده می‌رسد.

مدیرعامل شرکت تعاونی گاوداران کاشمر با بیان اینکه شرایط فعلی به نفع تولید کننده و مصرف کننده نیست و سود اصلی را فقط دلال می‌برد، بیان کرد: شبکه دلالی حاضر به کاهش قیمت گوشت نیست.

وی در ادامه تولید شیر گاوداری ۲۵۰ رأسی شرکت تعاونی را روزانه ۳ تن اعلام کرد و افزود: گرچه شیر را به کارخانه‌های مختلف تحویل می‌دهیم اما برگشت پول ۴ ماهه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha