• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403062515924
  • خبرنگار : 71516

با نابودی داعش، حالا ساکنان موصل طعم امنیت و آزادی را می‌چشند

با نابودی داعش، حالا ساکنان موصل طعم امنیت و آزادی را می‌چشند

هفت سال پس از اعلام شکست داعش در عراق که بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ کنترل بخش‌های وسیعی از شمال و غرب این کشور را به دست گرفته بود، خیابان‌های موصل واقع در کرانه شرقی رود دجله، پارک‌ها، رستوران‌ها و شهر بازی آن شب‌ها مملو از خانواده‌هایی است که برای اولین بار در سال‌های اخیر طعم امنیت و آزادی را می‌چشند.

به گزارش ایسنا، در حالی که آهنگ‌های عربی و عراقی در رستورانی که اخیرا در موصل افتتاح شده است، پخش می‌شود، «امیره طه» به همراه دوستان و دخترانشان در حال صرف شام هستند. آن‌ها از یکی از شب‌هایی لذت می‌برند که در آن زندگی در منطقه‌ای که سال‌ها از کنترل داعش و اقدامات تروریستی آن رنج برده بود، به حالت عادی بازگشته است.

طه (۳۵ ساله) به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: همه چیز در موصل تغییر کرده است. اکنون آزادی، امنیت و استقلال وجود دارد و مهمانی‌ها و تفریح‌های شبانه برگزار می‌شود.

این زن خانه‌دار گفت: این ثبات امنیتی امروز باعث شده تا مردم احساس کنند که می‌خواهند در فضایی دلپذیر زندگی کنند.

در ۱۰ ژوئن ۲۰۱۴، داعش کنترل موصل در استان نینوا در شمال عراق را به دست گرفت و پس از ۱۹ روز «خلافت» خود را اعلام کرد. در طول سالیان، اعضای آن وحشت را در این منطقه گسترش دادند و زندگی مردم را به جهنم تبدیل کردند. آنها سر مردم را بریدند، مجازات‌هایی برای کشیدن سیگار در نظر گرفتند، دستان افراد متهم به دزدی را قطع کردند، کلیساها، مساجد و موزه‌ها را ویران کردند، کتاب‌ها و نسخه‌های خطی را سوزاندند و موسیقی را ممنوع کردند.

ارتش عراق پس از نبردهای شدید در سال ۲۰۱۷ موصل را پس گرفت و در پایان همان سال شکست این گروه تروریستی را در عراق اعلام کرد.

طه که هر شب برای تفریح بیرون می‌رود، تأیید می‌کند که دیگر «اصلا احساس ترس نمی‌کند» و ساکنان محلی «اکنون از آزادی بدون محدودیت لذت می‌برند»، در حالی که در زمان کنترل داعش، «در خانه‌های خود بودند و درها را قفل می‌کردند.»

موصل ... «از ویرانی تا بازسازی»

سالها طول کشید تا شهر دوباره احیا شود. پس از اینکه بسیاری از محله‌ها به آوار تبدیل شدند، لازم بود قبل از بازسازی خانه‌ها، جاده‌ها و زیرساخت‌های ویران شده، مین‌ها برداشته شوند تا راه برای بازگشت آوارگانی که از شهر گریخته‌اند، هموار شود؛ شهری که امروز ۱.۵ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند.

مانند موصل، چندین شهر عراق پس از دهه‌ها جنگ، درگیری‌های سیاسی، خشونت، آدم‌ربایی و حملات تروریستی که زندگی روزمره مردم عراق را تحت‌ الشعاع قرار داد، شاهد ثبات نسبی هستند.

رستوران سرآشپز «احمد السویدی» که در ماه ژوئن افتتاح شد، روبروی کاخ تاریخی قره‌سرای و قلعه موصل (باشطابیا) است و روزانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر مشتری دارد.

در طول یک شب‌نشینی در فضای باز که در آن خوانندگان محلی با یک گروه موسیقی مراسمی را اجرا می‌کنند، کودکان دست می‌زنند و می‌رقصند.

صاحب رستوران ۴۰ ساله می‌گوید: «قبل از این اتفاقات، شهر را ترک کردم و بیش از نیمی از عمرم را در سوئد گذراندم اما همیشه آرزو داشتم که برگردم تا پروژه خودم را در عراق افتتاح کنم. می‌خواستم ایده جدیدی را به استان نینوا بیاورم، بنابراین برگشتم. امکان ندارد پس از بازگشت به اینجا به همراه دو دختر و همسرم به زندگی در غربت فکر کنم. من خوشحالم که مردم شروع به رفتن به بیرون و دیدن چیزهای جدید و متفاوت کرده‌اند.»

چند متر دورتر در منطقه جنگلی که مدت‌ها پیش از درگیری، راه خروج عراقی‌های استان نینوا و سایر استان‌ها بوده است، خانواده‌ها به یک مجموعه گردشگری که شامل یک شهربازی، رستوران‌ها و پارک‌ها می‌شود، رفت و آمد می‌کنند.

با نابودی داعش، حالا ساکنان موصل طعم امنیت و آزادی را می‌چشند
موصل

«خلیل ابراهیم» (۵۰ ساله) مدیر اداره شهر بازی و مسئول امنیتی مجتمع گردشگری «السدیر» گفت: «شهر در سال‌های گذشته از ویرانی به بازسازی تغییر کرده است. شهر بازی که در سال ۲۰۱۱ تأسیس شده بود، پس از تسلط داعش بر موصل به طور کامل ویران شد.»

وی افزود: «این مکان کاملا سوخته بود و ما گروهی از حیوانات را داشتیم که بخشی از آن‌ها کشته شدند. وقتی به اینجا برگشتیم، زیر صفر بودیم (...) اما دوباره با توانایی‌های خودمان آن را ساختیم.»

طعم امنیت

پس از اینکه نیروهای عراقی کنترل دومین شهر بزرگ عراق را دوباره به دست گرفتند، کارآفرینان و سرمایه گذاران ابتدا به بخش شرقی منطقه که زمانی یک مرکز تجاری بود، بازگشتند.

در مورد بخش غربی، «عبدالقادر الدخیل» استاندار نینوا، پروژه «حریم رودخانه» را در آغاز سال جاری میلادی برای بازسازی شهرک قدیمی با خانه‌ها و مغازه‌هایش راه اندازی کرد.

پارک‌های جدیدی در این کرانه افتتاح شد و پارک‌های آسیب دیده بازسازی شدند. موصل همچنین پس از سال‌ها شوکی که ساکنانش تجربه کردند، شاهد فعالیت‌های گردشگری شبانه است.

قایق‌های تفریحی با حدود ۳۰ نفر روی سطح آب می‌چرخند و نورهای قرمز، سبز و آبی آنها بر روی رودخانه منعکس می‌شود. موصل به دلیل داشتن آب و هوای معتدل در فصل بهار و پاییز به «مادر دو بهار» شهرت دارد.

«جمال خالد عبدالستار» (۳۲ ساله) در کافه‌ای که او و تعدادی از مردان جوان در حال خوردن غذا بودند، به خبرگزاری فرانسه گفت: نشستن در این هوای طبیعی لذتبخش است. رودخانه دجله کافی است.»

وی افزود: «وقتی مردم طعم امنیت را چشیدند شروع به بیرون رفتن کردند و در ساعتی که می‌خواهند به خانه‌های خود باز می‌گردند. فروشگاه‌هایی هستند که تا سه بامداد یا حتی ۲۴ ساعته باز هستند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha