• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۸
  • دسته‌بندی: اندیشه امام و رهبری
  • کد خبر: 1403062515869
  • منبع : جماران

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی:

تصویری سانسورنشده و غیرکاریکاتوری باید از امام عرضه کنیم

تصویری سانسورنشده و غیرکاریکاتوری باید از امام عرضه کنیم

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام گفت: سال گذشته ۱۵ هزار دانش‌آموز از برنامه‌های هفته فرهنگی خمین بازدید کردند. بیشترین تأکید ما بر نسل جوان است. به هر حال ۳۶ ساله‌های ما امام را ندیده‌اند؛ لذا خیلی مهم است که بتوانیم یک تصویر درست، سانسور نشده و غیر کاریکاتوری از امام عرضه کنیم و تلاش داریم به آن سمت حرکت کنیم.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین علی کمساری رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در نشست خبری به مناسبت سی و ششمین سالگرد تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، با تبریک هفته وحدت، گفت: صدها هزار سند عادی و محرمانه مربوط به امام در اختیار مؤسسه هست. بخشی که قابل انتشار بوده در قالب کتاب‌های مختلف منتشر شده که اصلی‌ترین آن صحیفه امام است و بعد مؤسسه به سمت تاریخ شفاهی رفته و بیش از ۱۵ هزار ساعت فیلم وجود دارد.

وی ادامه داد: ۵۰ جلد موسوعه مجموعه آثار علمی امام است. تا الان مؤسسه بیش از ۱۲۰۰ عنوان کتاب منتشر کرده که اکثر آنها پیرامون امام است؛ تحلیلی، توصیفی، خاطرات و تاریخ شفاهی است.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) گفت: دهه سوم مؤسسه به سمت کارهای ترویجی‌تر حرکت کرده مثلا ایجاد پرتال امام خمینی که سایت جامعی است که همه آراء و اندیشه‌های امام خمینی(س) را منتشر می‌کند و همزمان در حوزه رسانه، مؤسسه سایت جماران را ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه موزه حرم در حال احداث هست و تمام آثار هنری قرار است آنجا نگهداری شود، ما رویکرد در حوزه فرهنگی و ترویجی را تقویت کردیم. به هر حال پژوهش زیرینا، پایه و اساس برای هرگونه تولیدات فرهنگی و هنری است و حتی در استفاده‌های محتوایی ما نیاز به کار پژوهشی داریم و پژوهش زیربنای کارهای ما است، اما در دوره جدید به تأکید تولیت مؤسسه و حرم شتاب رویکرد را به سمت کارهای فرهنگی و ترویجی تغییر دادیم.

کمساری خاطرنشان کرد: ۱۴ صفحه در شبکه‌های اجتماعی داریم. از نیمه دوم سال دوباره تولید مستند «حضور» آغاز خواهد شد. یک مدل جدیدی به نام برگزاری هفته‌های فرهنگی هنری در سطح کشور در دست اقدام داریم و بنای ما بر تمرکززدایی است و از خمین شروع کردیم، هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» را دو سال در خمین برگزار کردیم که تجربه موفقی بود. دی ماه امسال سومین هفته فرهنگی در خمین و بهمن ماه اولین هفته فرهنگی را در اصفهان خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۵ هزار دانش‌آموز از برنامه‌های هفته فرهنگی خمین بازدید کردند، ادامه داد: بیشترین تأکید ما بر نسل جوان است. به هر حال ۳۶ ساله‌های ما امام را ندیده‌اند؛ لذا خیلی مهم است که ما بتوانیم یک تصویر درست، سانسور نشده و غیر کاریکاتوری از امام عرضه کنیم و تلاش داریم به آن سمت حرکت کنیم.

کمساری افزود: امسال ان شاءالله اسفند ماه جشنواره شعر یارویادگار را برگزار می‌کنیم. مستند «دلیل آفتاب» را برای پاسخ به شبهه آغاز جنگ تولید کردیم. باید سؤال پرسید و وظیفه نهادهای متولی است که پاسخ بدهند. مستند «امام و مردم» در دست تولید است. ترجیع‌بند وصیت شهدا «اطاعت از امام» است. نسل ۵۷ مسحور، جاهل و گمراه نبود. 

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در ادامه بیان کرد: یک تئاتر فاخر در دست تولید داریم؛ اسم پیشنهادی آن «امام و مردم» است که یک ماه بهمن در تالار وحدت اجرا می‌شود. نویسنده و کارگردانش علیرضا محمدی است. فردا به مناسبت سی و ششمین سالگرد تأسیس مؤسسه ان شاءالله مراسمی داریم و گردهمایی کارکنان مؤسسه را در حسینیه جماران با حضور معاون اول رئیس جمهوری، وزیر علوم و معاون حقوقی رئیس جمهوری داریم.

وی گفت: مجتمع فرهنگی هنری یادگار امام قم را آبان ماه افتتاح می‌کنیم. طبقه‌بندی اسناد در همه مراکز آرشیوی وجود داشت و ممکن است بعضی اسناد بعد از ۵۰ سال منتشر شود. اصلی‌ترین کارکرد نرم‌افزاری که فردا رونمایی می‌کنیم آسان کردن دسترسی است و الان هم در اختیار قرار می‌دهیم. سال گذشته یک میلیون صد هزار نفر از خانه موزه امام در خمین بازدید کرده‌اند و روزنامه هزار نفر از بیت امام در نجف بازدید می‌کند.

کمساری افزود: فعلا رویکرد ما در حوزه مستند است؛ سال‌های اخیر مستند بانو قدس را تولید کردیم و امسال «احمد» اکران شد.

وی در ادامه عنوان کرد: ملک نوفل لوشاتو خرید شده و در اختیار ما است، اما امکان فعالیت نیست. البته کارهای حقوقی دارد برای اینکه در تملیک مستقیم قرار بگیرد. در نجف بیت امام در اختیار ما است و در کنار آن روزانه ۲۸ کتاب درس برگزار می‌‎شود. ما یک معاونت بین‌الملل داریم که بسیازی از آثار امام به ۱۵ زبان ترجمه شده است.

کمساری گفت: نسبت بودجه مؤسسه تا امسال به نسبت فعالیت نامتعارف بود و امسال نسبتش یک قدری بهتر شده است. بودجه ما ۱۸۰ میلیارد تومان است که معمولا ۸۰ درصد تخصیص می‌دهند، به هر حال نگهداشت اماکن تاریخی هزینه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha