• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1403062515823
  • خبرنگار : 50474

در اردوی جهادی صورت گرفت

ارائه خدمات رایگان به دامداران بخش بروات شهرستان بم جهت مهار بیمارهای دامی

ارائه خدمات رایگان به دامداران بخش بروات شهرستان بم جهت مهار بیمارهای دامی

ایسنا/کرمان طبق اعلام رئیس شبکه بهداشت شهرستان بم، در روستای بندر بخش بروات علاوه بر سمپاشی و مبارزه با حشرات در خصوص کنترل و جلوگیری از انتقال بیماری تب کریمه کنگو و لمپی اسکین خدمات رایگان مانند؛ واکسیناسیون و همچنین کلاس‌های آموزشی چهره به چهره به دامداران برگزار شد.

مسعود اسدی‌پور امروز ۲۵ شهریورماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به منظور تولید مواد پروتئینی باید اقداماتی توسط دامپزشکی در محافظت از دام در بخش‌های مختلف صورت گیرد.

وی بهداشت عمومی را از دیگر نقش‌های دامپزشکی دانست و افزود: یک هزار و ۴۱۵ عامل بیماری‌زای انسانی که ۱۳۲ مورد آن قابل انتقال بین انسان و حیوان است.

به گفته رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بم، سازمان دامپزشکی باید با این بیماری‌ها مقابله کند و در بعضی مواقع پزشکان قربانی این بیماری‌ها شدند و این امر بیانگر این است که دامپزشکی توام با سختی کار است.

وی گفت: اردوی عملیات مبارزه با انگل‌های داخلی و خارجی بدن دام که عامل انتقال بیماری‌هایی همچون تب کریمه کنگو و لمپی اسکین است به علت خشکسالی و ضعف سیستم ایمنی جمعیت دامی مشکلات زیادی را ایجاد کرده‌اند، از بین می‌رود.

براساس اعلام اسدی‌پور، این طرح با همکاری اداره عشایری شهرستان بم در روستای بندر به منظور مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال از حشرات به دام و حتی انسان از جمله بیماری تب کریمه کنگو انجام شد.

اسدی‌ پور در خصوص اهمیت سمپاشی جایگاه‌های نگهداری دام در فصل گرما و کاهش آلودگی حشرات نیز گفت: فعالیت حشراتی همچون کنه‌ها، انواع مگس‌ها و پشه‌ها علاوه بر انتقال برخی از بیماری‌ها بین جمعیت دامی و از دام به انسان از جمله بیماری کشنده تب خونریزی دهنده کریمه کنگو(CCHF)و بیماری نوظهور لمپی اسکین(LSD)، باعث ضررهای اقتصادی فراوانی به صنعت دامپروری شده است.

وی اصلاح و بهسازی جایگاه دام را از اصلی‌ترین عوامل مهار آلودگی انگل‌های خارجی عنوان کرد و افزود: مکان‌های تاریک، نمناک و فاقد تهویه مناسب، سقف‌های چوبی و درز دیوارهای فاقد پوشش سیمان از بهترین مکان‌ها برای تخم‌ریزی حشرات است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha