• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403062515780
  • خبرنگار : 50290

چرا «قانون حمایت از هنرمندان، استادان و فعالان صنایع‌دستی» اجرا نمی‌شود!

چرا «قانون حمایت از هنرمندان، استادان و فعالان صنایع‌دستی» اجرا نمی‌شود!

ایسنا/اصفهان «در سال جدید حدود ۴۰۰ پروانه کسب در حوزۀ صنایع‌دستی نزد من در اتحادیه آمده و پروانه خود را ابطال کرده و به شغل دیگری مشغول شدند، روی اسنپ کار می‌کنند، در میوه‌فروشی کار می‌کنند! حتی هنرمندی در اتحادیه آمده که مشخص شد کلیه‌اش را برای جهیزیۀ دخترش فروخته است!»

این را رئیس اتحادیۀ صنایع‌دستی شهرستان اصفهان می‌گوید؛ آن‌هم دربارۀ اصفهان که شهر جهانی صنایع‌دستی و شهر خلاق در این عرصه است ولی به گفتۀ مجدالدین تاج: «سن هنرمندان صنایع دستی ۴۰ سال به بالا است و این یعنی فاجعه، یعنی زنگ خطر. جوانان به شغل صنایع دستی وارد نمی‌شوند چون آیندۀ آن هنرمند پیشکسوت را می‌بینند.»

با آغاز فعالیت دولت جدید و حضور رضا صالحی امیری بر مسند وزیر جدید میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، باید از او برای احیای صنایع‌دستی مطالبه‌گری کرد. ایسنا نیز بر آن شد تا مطالبات صنایع‌دستی را از نگاه مجدالدین تاج، رئیس اتحادیه صنایع‌دستی شهرستان اصفهان و عباس شیردلی، رئیس سابق این اتحادیه بیان کرده و به گوش وزیر برساند. 

حداقل نهادهای دولتی را به خرید صنایع‌دستی موظف کنید

مجدالدین تاج، رئیس اتحادیه صنایع‌دستی شهرستان اصفهان دراین‌باره به ایسنا گفت: برای رونق صنایع‌دستی، یا باید شرایط اقتصادی مردم خوب باشد که متأسفانه درحال حاضر چنین نیست، به‌عنوان نمونه وقتی که گردشگران داخلی در تابستان سال جاری به اصفهان آمدند خرید قابل توجهی از فروشگاه‌های صنایع‌دستی اصفهان صورت نگرفت و فقظ نظاره‌گر این آثار بودند، این درحالی است که ۹۰ درصد آنها به صنایع‌دستی علاقه دارند ولی شرایط اقتصادیِ موجود ایجاب کرده که صنایع‌دستی در اولویت خرید مردمِ ما نباشد.

او ادامه داد: موضوع بعدی برای رونق صنایع‌دستی، ورود گردشگران خارجی است و باتوجه به اینکه حوزۀ صنایع‌دستی ارتباط بسیار ویژه‌ای با گردشگری دارد اولین اقدام وزارت جدید میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در حوزۀ صنایع‌دستی باید این موضوع باشد که حداقل آرامشی را ایجاد کند تا عدم ارتباطات و ایران‌هراسیِ در دنیا تاحدی ازبین برود و گردشگران به کشور ما وارد شوند. این مسئله به‌ویژه برای اصفهان اهمیت بسیاری دارد چراکه به‌عنوان یک شهر فرهنگی در جهان شناخته شده است.

تاج همچنین بیان کرد: ازسوی دیگر باید در مورد مسئلۀ صادرات نیز برنامه‌ریزی شود و مانند قدیم که مشوق‌های صادراتی ارائه می‌شد و فعالان حوزه صنایع‌دستی می‌توانستند از این مشوق‌ها یا معافیت‌های مالیاتی استفاده کنند امروز نیز به این مسئله توجه شود. ضمن اینکه در دنیا برای اقدامات فرهنگی کیسه‌ای توسط دولت دوخته نشده است یعنی مالیات نمی‌دهند چون فعالیت فرهنگی است و قطعاً صنایع دستی نیز چنین است اما علی‌رغم طبق ماده ۱۴۲ قانون نظام مالیات‌ها که تولیدکنندۀ صنایع‌دستی را از پرداختن هرگونه مالیات معاف کرده است، اما درحال حاضر نه‌تنها این قانون اجرا نمی‌شود بلکه تصمیم دارند که ارزش افزوده هم از صنایع‌دستی گرفته شود! که در این صورت باید فاتحۀ صنایع‌دستی را خواند.

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی شهرستان اصفهان افزود: در سال جدید حدود ۴۰۰ پروانه کسب که هر پروانه کسب یک کارگاه صنایع دستی است و ممکن است چندنفر هم در آن کار کنند نزد من در اتحادیه آمدند و پروانه خود را ابطال کرده و به شغل دیگری مشغول شدند، روی اسنپ کار می‌کنند، در میوه‌فروشی کار می‌کنند! حتی هنرمندی در اتحادیه آمده که مشخص شد کلیه‌اش را برای جهیزیه دخترش فروخته است!

او با ابراز تأسف از اینکه قوانین حوزۀ صنایع‌دستی بدون مشورت با متخصصین و اهل فن در این حوزه تصویب می‌شود، گفت: سن هنرمندان صنایع دستی ۴۰ سال به بالا است و این یعنی فاجعه، یعنی زنگ خطر. جوانان به شغل صنایع دستی وارد نمی‌شوند چون آیندۀ آن هنرمند پیشکسوت را می‌بینند.

تاج تصریح کرد: متأسفانه هزینۀ مواد اولیه نیز بالاست و با قیمت دلار محاسبه می‌شوند. کاش حداقل دولت نهادهای دولتی را موظف کند که هدایای خود را از میان صنایع‌دستی انتخاب کنند و در ازای آن مثلاً به این نهادها معافیت‌های مالیاتی ارائه کند.  

قانون حمایت از هنرمندان، استادان و فعالان صنایع‌دستی را اجرا کنید

همچنین عباس شیردلی، رئیس سابق اتحادیه صنایع‌دستی شهرستان اصفهان نیز در گفت‌وگو با ایسنا چنین بیان کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۶ قانون حمایت از هنرمندان، استادان و فعالان صنایع‌دستی را به تصویب رساند و به دولت ابلاغ شد، اما متأسفانه این قانون در دو دولت قبل توسط وزارتخانۀ میراث فرهنگی و معاونت‌های صنایع‌دستیِ وقت پیگیری نشد؛ درحالی‌که همۀ خواسته‌های هنرمندان صنایع‌دستی در این ۱۵ ماده لحاظ شده و به اجرای این قانون ۱۵ ماده‌ای وابسته است.

وی اشاره کرد: بقای برخی رانت‌ها در اجرایی نشدنِ این قانون است، بعضی تشکل‌ها به دلیل اینکه در حوزه‌های صنایع دستی درآمدی دارند با اجرای این قانون مخالف هستند. آنهایی که نمی‌خواهند قانون حمایت از هنرمندان، استادان و فعالان صنایع‌دستی اجرا شود منافعشان درخطر است و بخش خصوصی منافع آنها را قطع می‌کند.

شیردلی افزود: انتظار ما از وزیر جدید میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این است که قانون ۱۵ ماده‌ایِ حمایت از هنرمندان، استادان و فعالان صنایع‌دستی اجرایی کند.

رئیس سابق اتحادیه صنایع‌دستی شهرستان اصفهان همچنین گفت: موضوع دیگر این است که در دوره‌های مختلفِ مدیریت بر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان، بناهای تاریخی متعددی تخریب شدند که متأسفانه این مدیران نه‌تنها مورد مواخذه قرار نگرفتند بلکه مسئولیت‌های بالاتری در وزارتخانه به آنها تقدیم شد! خواستۀ ما از وزیر جدید میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این است که مسئولیت‌ها بر اساس عملکرد افراد به آنها واگذار شود و ضمن نظارت و بازرشی بر عملکرد آنها، وقتی سوء مدیریتی نیز دیده شد با او برخورد شود.

او با بیان اینکه سوء مدیریت در حوزۀ میراث فرهنگی و صنایع‌دستی با سایر بخش‌ها بسیار متفاوت است، تأکید کرد: حدود ۱۰ سال است که صنایع‌دستی هر روز رو به رکود بوده و این مسئله ققط به سوء مدیریت باز می‌گردد و هیچ ارتباطی به تحریم‌ها ندارد. افراد غیرمتخصص در حوزۀ صنایع‌دستی به‌عنوان مدیر بر مسند می‌نشینند و این چنین است که صنایع‌دستی روبه نابودی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha