• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۱
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403062515769
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

سرپرست مدیریت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان عنوان کرد؛

صیانت از نهاد خانواده گام موثر در پیشگیری از خودکشی

صیانت از نهاد خانواده گام موثر در پیشگیری از خودکشی

ایسنا/سیستان و بلوچستان سرپرست مدیریت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان و بلوچستان گفت: صیانت از نهاد خانواده و تقویت تشکل‌های مدنی، گام موثری در پیشگیری از خودکشی محسوب می‌شود.

غلامرضا باغ شیرین امروز یکشنبه در جلسه پیشگیری از وقوع جرم استان با اشاره به پدیده خودکشی به عنوان یک مساله اجتماعی اولویت‌دار و نوعی بحران در فرایند تاب آوری حل مساله اظهار کرد: در مقایسه تطبیقی با کشور، نرخ خودکشی و اقدام به خودکشی در سیستان و بلوچستان نازل بوده؛ اما در این حوزه با حیات آدمی مواجهیم و حتی یک فقره خودکشی در بین شهروندان نیز ناشی از اختلال در نظام اجتماعی و روابط انسانی است.

وی با اشاره به راهبردهای بررسی و مساله یابی پدیده خودکشی، افزود: متاسفانه در مساله‌یابی و ارائه راهکارهای پیشگیرانه در حوزه خودکشی اغلب با معضل تقلیل گرایی مواجهیم و بیشتر مطالبات و تحلیل‌های این حوزه، اغلب تک ساحتی بوده و تنها راهبردهای روانشناسی و روانپزشکی را مدنظر قرار داده و در نتیجه به راهکارهای رفتار درمانی یا دارو درمانی بسنده می‌کنند.

سرپرست مدیریت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان و بلوچستان ادامه داد: بروز خودکشی در یک ساختار اجتماعی رخ می‌دهد و ضرورت دارد تا نگاه جامعه شناختی نیز در تجویز راهکارهای پیشگیرانه مدنظر سیاستگزاران امر و متولیان حوزه خانواده قرار گرفته و به آسیب‌های اجتماعی نوظهور همچون نقش شبکه‌های اجتماعی در گرایش به خودکشی و تعمیق پدیده افسردگی در مخاطبان به واسطه عرضه سبک خاصی از زندگی توام با تحمل و تفاخر توجه شود.

وی با اشاره به زمینه‌های اجتماعی بروز خودکشی و شکل‌گیری تفکر و گرایشات اقدام به خودکشی در جامعه معاصر، گفت: بدون شک پدیده خودکشی و نرخ آن، همبستگی بالایی با میزان یکپارچگی و انسجام اجتماعی دارد و در بافت‌های جمعیتی که فردیت گرایی رواج داشته یا ساختارهای انتظام اجتماعی دچار استحاله بوده و در حال گذار هستند.

باغ شیرین اظهار کرد: تاکید بر صیانت از نهاد خانواده و تقویت تشکل‌های مدنی، گام موثری در پیشگیری از خودکشی محسوب می‌شود.

وی افزود: در برخی رخدادها و التهابات اقتصادی و اجتماعی همچون خودکشی افراد مشهور یا تورم‌های ناگهانی، بسیاری از هنجارها و ارزش‌های اجتماعی نیز متاثر شده و در این مقاطع زمانی، ضرورت دارد تا روانشناسان و رفتارگرایان به نحو مضاعف مداخلات پیشگیرانه و توانمندسازی اجتماعی را مدنظر قرار دهند.

سرپرست مدیریت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان و بلوچستان افزود: حسب تحقیقات علمی، پایبندی‌های مذهبی بالا به نحو مضاعف در شکل‌گیری تفکر و گرایش به ارتکاب خودکشی نقش بازدارنده و پیشگیرانه دارد و در نتیجه در جوامع دارای نرخ بالای پایبندی مذهبی با عنایت به حرام بودن فعل خودکشی، این عمل به نوعی تابو محسوب شده و تهدید کننده ارزش‌های عامه مردم تلقی می‌شود.

وی با اشاره به الزامات مرتبط با تعامل با افرادی که تمایل به خودکشی دارند، گفت: ضرورت دارد تا در این راستا تهدید این اشخاص را جدی گرفت، به آنها گوش سپرده و اجازه دهیم تا احساساتشان را بیان و در صورتی که احساس می‌کنیم که خطری جان آنها را تهدید می‌کند، آنها را تنها نگذاشته و از محکوم کردن یا دست کم گرفتن این تهدید، جداً اجتناب کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha