• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403062515764
  • خبرنگار : 50663

نماینده سابق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی:

کشورهای اسلامی باید تهدید توسعه‌طلبی رژیم صهیونیستی را جدی بگیرند

کشورهای اسلامی باید تهدید توسعه‌طلبی رژیم صهیونیستی را جدی بگیرند

ایسنا/خراسان رضوی نماینده سابق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی گفت: توسعه‌طلبی رژیم صهیونیستی یک تهدید جدی است، اما هنوز کشورهای مسلمان منطقه به این تهدید به خوبی واقف نیستند و شناختی از آن ندارند، یا این تهدید را به لحاظ زمانی، جدی نمی‌گیرند که این اشتباه آن‌هاست.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تاکید رئیس‌جمهور در سفر اخیر خود به عراق بر لزوم اتحاد و افزایش ارتباط بین کشورهای اسلامی اظهار کرد: افزایش قدرت ناشی از اتحاد، در حد خود می‌تواند به افزایش جایگاه کشورها کمک کند. اما اینکه این قدرت را در چه راهی می‌توانند صرف کنند، بحث دیگری است.

وی با بیان نکات مثبت اتحاد بین کشورهای اسلامی، افزود: اینکه امکانات این کشورها در اختیار یکدیگر قرار گیرد و از توان علمی، صنعتی و فناوری هم استفاده کنند، نکته مهمی است. همچنین می‌توانند از این توان به نفع رفاه و توسعه کشورهای خود بهره ببرند. کشورهای اسلامی به خوبی می‌توانند از توان و امکانات ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیک یکدیگر بدون ایجاد موانع استفاده کنند که نکته مهمی است.

نماینده سابق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی با اشاره به اولویت داشتن توسعه کشورها، بیان کرد: اگر کشورهای اسلامی متحد شوند، به این معنا که هدف مشخصی داشته باشند و آن توسعه کشورها باشد، به خوبی می‌توانند به این هدف دست یابند، چراکه امکانات علمی، اقتصادی و نیروی انسانی لازم را دارند و کافی است تا اراده سیاسی برای توسعه و افزایش توان و قدرت این کشورها ایجاد شود.

زنگنه اضافه کرد: کشورهای اسلامی از این امکانات در برابر هر تهدیدی می‌توانند استفاده کنند، این تهدیدها از کوچک شروع می‌شود تا متوسط مانند رژیم صهیونیستی و تهدیدهای بزرگ‌تر مانند قدرت‌های دیگر. اتحاد می‌تواند تهدیدات را خنثی کند. اما در گام بالاتر از این‌ها، آیا کشورهای اسلامی می‌توانند از امکانات خود برای توقف جنایت رژیم صهیونسیتی استفاده کنند و مانع کشتار و نسل‌کشی توسط رژیم صهیونسیتی شوند؟

وی با اشاره به اینکه رژیم اشغالگر صهیونیستی اصلی‌ترین تهدید کشورهای اسلامی است، گفت: قطعا این هدف با برنامه‌ریزی، دقت و بدون ادعاهای بزرگ می‌تواند محقق شود. مهم‌ترین تهدید از سوی رژیم صهیونسیتی، توسعه‌طلبی و اشغالگری آن است که سرزمین‌های فلسطین، اردن، غراق، لبنان، سوریه، مصر و... را هدف قرار می‌دهد. این توسعه‌طلبی یک تهدید جدی است، اما هنوز کشورهای مسلمان منطقه به این تهدید به خوبی واقف نیستند و شناختی از آن ندارند، یا این تهدید را به لحاظ زمانی، جدی نمی‌گیرند. این اشتباه کشورهای اسلامی است. این کشورها باید بدانند رژیم صهیونسیتی همواره روحیه اشغالگری دارد و برای دستیابی به این هدف خود، از تروریسم استفاده کرده است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: سال‌های قبل از تاسیس رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین، صهیونیست‌ها روش تروریسم را حتی نسبت به متحدان بزرگ خود مانند انگلیس و آمریکا اعمال کرده‌اند؛ از جمله اینکه هتل ملک دیوید در شهر قدس را منفجر کرده و ده‌ها نفر از افسران انگلیسی را کشتند. همچنین رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۷ اقدام به انفجار یکی از کشتی‌های آمریکایی کرد و ده‌ها نفر از آمریکایی‌های حاضر در آن کشتی را کشت. بنابراین رژیم صهیونیستی دوست و دشمن نمی‌شناسد و روحیه و بنیاد آن از بین بردن قدرت سایرین با ابزار تروریسم است و شاهد هستیم چگونه این را نسبت به کرانه باختری، غزه، سوریه و... اعمال کرده است.

زنگنه بیان کرد: علی‌رغم ده‌ها قطعنامه سازمان ملل و شورای امنیت در جهت تخلیه سرزمین‌های جولان و مناطق مختلف لبنان که تحت اشغال صهیونیست‌هاست، اما رژیم سال‌هاست که منابع آبی اردن را در اختیار گرفته و مانع استفاده مردم اردن از منابع آبی و سرزمین حاصلخیز کشور خود شده و همچنان هم در پی توسعه اشغالگری خود است. اتحاد کشورهای مسلمان منطقه می‌تواند مانع این تهدید شود. لذا باید کشورهای اسلامی از عوامل تفرقه آگاه شوند و به سمت تفاهم، همکاری و هماهنگی حرکت کنند. هرچند این روند زمانبر است، اما باید آغاز شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha