• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403062515661
  • خبرنگار : 50592

یزد، استانی مطلوب برای پرورش ماهیان زینتی

یزد، استانی مطلوب برای پرورش ماهیان زینتی

ایسنا/یزد مدیر امور شیلات و آبزیان استان یزد ضمن بیان این که یزد استانی مناسب برای پرورش ماهیان زینتی است، گفت: سال گذشته قریب به چهار میلیون قطعه ماهی زینتی در استان پرورش و تکثیر یافته است.

امروزه نگهداری ماهیان زینتی در آکواریوم‌های خانگی طرفداران خاص خود را پیدا کرده‌ به نوعی که نگریستن به شنای ماهیان، تنوع شکل و رنگ و رسیدگی به تغذیه‌ی آنها به یک سرگرمی برای افراد علاقمند تبدیل شده است.

البته از طرفی دیگر نیز موضوع پرورش و تکثیر ماهیان زینتی برای برخی افراد به حرفه و تجارتی سودآور تبدیل شده و فرصتی مغتنم جهت کارآفرینی و اشتغال افراد به ویژه فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با علوم شیلاتی محسوب می‌شود.

خوشبختانه استان کویری یزد نه تنها در زمینه تولید و پرورش ماهیان خوراکی بلکه در حوزه پرورش و تولید ماهیان زینتی نیز جزو استانهای موفق کشور به شمار می‌آید به طوری که به گفته‌ی مدیر امور شیلات و آبزیان این استان، تنها طی سال گذشته نزدیک به چهار میلیون قطعه ماهی زینتی در یزد پرورش یافته است.

«سید اسماعیل یزدانی» در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به اقلیم گرم و خشک استان یزد، اظهار کرد: این موضوع بستر مناسبی برای پرورش و تکثیر ماهیان زینتی آب شیرین فراهم می‌کند.

وی با اشاره به این که ماهیان زینتی برای زیست و تکثیر به دمای بهینه بالای 25 درجه سانتی گراد نیازمند هستند، گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی استان و طولانی بودن فصل گرما، پرورش این دسته از ماهیان در استان یزد باعث کاهش هزینه انرژی، دوره رشد کوتاه‌تر و تکثیر راحت‌تر می‌شود.

یزدانی ضمن بیان این که امروزه در استان انواع ماهیان زینتی از قبیل تخم‌گذار، زنده‌زا، گوشت‌خوار و گیاه‌خوار تولید و عرضه می‌شود، تصریح کرد: ماهیانی نظیر گوپی، مولی، دم شمشیری، پلاتی، انواع ماهیان خانواده کاراسین مانند سیلور دالر، بلک ویدو، کاردینال، نئون، انواع بارب‌ها، گورامی‌ها، گلد فیش‌ها، ماهیان رنگین کمانی، ماهیان خانواده سیچلاید مانند دیسکاس، اسکار، آنجل، گرین ترور، آرووانا، پنگوسی، نایف، بلک گوست، طوطی ماهی و غیره را از گونه‌های رایج قابل عرضه در مراکز تولید و فروش ماهیان زینتی استان یزد هستند.

مدیر شیلات استان میزان تولید ماهیان زینتی در سال گذشته نزیک به چهار میلیون قطعه برآورد شده است،‌ گفت: به دلیل وجود پتانسیل بالای تولید ماهیان زینتی در صورت ساماندهی مراکز تولید، امکان فروش با قیمت مناسب، ایجاد شهرک ماهیان زینتی و اعطاء تسهیلات کم بهره می‌توان شاهد ارتقاء چشمگیری در میزان تولید ماهیان زینتی استان بود.

وی در خصوص صادرات ماهیان زینتی استان، اظهار کرد: تمرکز عرضه و فروش ماهیانی زینتی تولیدی در استان بیشتر متوجه فروش داخلی و عرضه به استان‌های مجاور است.

یزدانی در پایان در خصوص وضعیت فعلی تولید ماهیان زینتی، خاطرنشان کرد: بعد از رکود تولید ماهیان زینتی در دوران شیوع ویروس کرونا، با ایجاد ایمنی فراگیر و عبور از بحران، تولید این ماهیان به مرحله ثبات پیشین بازگشته و مجدداً در جایگاه مطلوب تولید و عرضه قرار گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha