• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403062515656
  • خبرنگار : 50604

رئیس کل دادگستری استان خبر داد

دو برابر شدن ثبت الکترونیک پرونده‌ها در گلستان

دو برابر شدن ثبت الکترونیک پرونده‌ها در گلستان

ایسنا/گلستان رییس کل دادگستری گلستان گفت: ثبت الکترونیک پرونده‌های قضایی استان در راستای اجرای دستورالعمل ابلاغی رییس قوه قضاییه برای هوشمندسازی و الکترونیکی‌شدن فرایندها رشد ۱۰۰ درصدی دارد.

حیدر آسیابی صبح یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، با تاکید بر هوشمندسازی و به کارگیری فناوری‌های نوین در روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی اظهار کرد: از ابتدای امسال بیش از ۴۰ هزار پرونده به صورت تمام الکترونیک ثبت شده که بندرترکمن و مراوه تپه در این زمینه پیشتاز هستند.

رییس کل دادگستری گلستان افزود: خرداد امسال رییس قوه قضاییه با ابلاغ «دستورالعمل هوشمندسازی و الکترونیکی شدن فرایندها و پرونده‌های قضایی»، تمامی واحدهای قضایی و بخش‌های مرتبط را موظف کرد تشکیل پرونده و فرایندهای قضایی، در مدت پنج سال از تاریخ تصویب این دستورالعمل به تدریج الکترونیکی شود.

وی بیان کرد: در طرح رسیدگی الکترونیک یا هوشمندسازی فرآیندهای قضایی، پرونده کاغذی وجود ندارد و همه فرآیندهای قضایی از زمان تشکیل، مدت رسیدگی تا زمان صدور رای و بایگانی، سیستمی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طرفین پرونده هم می‌توانند با استفاده از سامانه ثنا، مراحل رسیدگی به پرونده خود را اینترنتی دنبال کنند.

رییس کل دادگستری گلستان با اشاره به این که رویکرد اصلی دستگاه قضا، حرکت به سوی ثبت پرونده‌های قضایی به صورت تمام الکترونیک است، گفت: با الکترونیک شدن فرآیندهای قضایی در گلستان فقط در یک سال همه پرونده‌های راکد سه مخزن فیزیکی بایگانی راکد در استان آرشیو الکترونیک و این مخازن تخلیه شد.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال نزدیک به ۱۸۰ هزار فقره پرونده هم در حوزه های قضایی استان آرشیو الکترونیک شد که پیش‌بینی می‌شود این عدد تا پایان سال به ۴۲۰ هزار پرونده برسد.

آسیابی یادآور شد: صرفه‌جویی در وقت و هزینه مردم، جلوگیری از رفت ‌و ‌آمدهای غیرضروری و رسیدگی سریع‌تر پرونده‌ها از اهداف هوشمندسازی فرآیندهایی قضایی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha